انفجار هدفمند پیجرها در سوریه و لبنان؛ ۹ شهید و ۲۸۰۰ زخمی

سه شنبه 27 شهریور 1403 - 20:43
https://iswnews.com/?p=121563

در پی انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان، دستکم ۹ نفر از جمله یک کودک شهید و ۲۸۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” منابع محلی در ۲۷ شهریور ماه از وقوع حادثه‌ای امنیتی در بیروت خبر داده و اعلام کردند که طی این حادثه چند نفر به شدت زخمی شده‌اند.

دقایقی پس از حادثه، گزارشات مشابهی از سایر مناطق لبنان از جمله بقاع و حتی در شهر دمشق سوریه منتشر شد که نشان می‌داد دستگاه‌های پیجر به دلایل نامعلومی به صورت تقریبا همزمان منفجر شده و به افراد مختلفی آسیب زده است. دستگاه‌ امنیتی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وسایل ارتباطاتی بی‌سیم از انواع مختلف در برخی مناطق لبنان در معرض انفجار قرار گرفت که به زخمی شدن شماری از شهروندان منجر شده است.

بر اساس آخرین آمار، در پی این حادثه دستکم ۹ نفر از جمله یک کودک لبنانی شهید و ۲۸۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. وضعیت ۲۰۰ مجروح وخیم گزارش شده است.

فاطمه جعفر عبدالله، کودک فلسطینی که بر اثر انفجار پیجر در خانه‌ای در شهرک سرعین لبنان به شهادت رسید.

همچنین مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت بر اثر انفجار پیجر یکی از محافظان خود و از ناحیه دست و صورت مجروح شده‌ است. حال عمومی سفیر ایران در بیروت مساعد است و تحت مداوا قرار دارد.

لحظه انفجار یک پیجر

در شهر دمشق سوریه نیز بر اثر انفجار پیجر در یک دستگاه خودرو، دستکم ۴ نفر زخمی شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.

برخلاف ادعاهای مطرح شده، در جریان عملیات تروریستی انفجار پیجرها در لبنان تنها نیروهای حزب الله هدف قرار نگرفته‌اند. بسیاری از نگهبانان مجتمع‌های مسکونی، محیط بانان و… که از سیستم‌های پیجر برای کنترل و نظارت در مراکز مسکونی و همچنین کنترل مناطق حفاظت شده محیط زیست استفاده می کردند نیز در جریان این عملیات مجروح یا به شهادت رسیده‌اند.

در همین رابطه، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵:۳۰ امروز (به وقت محلی) تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام موسوم به بایجر (پیجر) که توسط تعدادی از نیروهای واحدها و مؤسسات مختلف حزب الله استفاده می‌شد، منفجر شدند که طی آن یک دختر خردسال و دو تن از برادران به شهادت رسیده و تعداد زیادی زخمی شدند. نهادهای ذیصلاح در حزب الله در حال حاضر در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای یافتن دلایل وقوع این انفجارهای همزمان هستند و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند.

تا این لحظه جزئیاتی از نحوه انفجار پیجرها به‌دست نیامده است اما مشخصا متهم اصلی این حادثه تروریستی، رژیم صهیونیستی می‌باشد. بررسی‌های اولیه نشان می‎دهد این حمله در نتیجه یک خرابکاری در پیجرها بوده است. احتمال می‌رود مسیر خرید پیجرها توسط رژیم صهیونیستی شناسایی و قبل از اینکه پیجرها به دست نیروهای حزب‌الله برسد، خرابکاری در آن صورت گرفته باشد.

حزب‌الله لبنان در دومین بیانیه خود اعلام کرد: پس از بررسی دقیق تمامی وقایع و داده‌های موجود و اطلاعات در دسترس درباره تجاوز ظالمانه‌ای که عصر امروز رخ داد، ما رژیم اسرائیل را به‌طور کامل مسئول این حمله جنایتکارانه می‌دانیم که علاوه بر نظامیان، غیرنظامیان را نیز هدف قرار داد و منجر به شهادت چند نفر و جراحت تعداد زیادی از مردم شد. دشمن خائن و جنایتکار قطعاً به سزای عادلانه خود برای این تجاوز ظالمانه خواهد رسید.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.