صبح روز گذشته جنگنده‌های اسرائیلی همگام با تهدیدات قبلی مقامات رژیم صهیونیستی علیه لبنان، اقدام به بمباران و حملات هوایی گسترده در مناطق مختلف در جنوب و شرق لبنان کردند. آنها در بسیاری از حملات هوایی، ساختمان های مسکونی، بیمارستان و آمبولانس ها و جاده های اصلی را هدف قرار دادند و مسیرهای خروجی از جنوب لبنان را قطع کردند.

طبق گزارش رسانه های صهیونیستی، نیروی هوایی ارتش اسرائیل در یکشنبه ۱ مهر ماه بیش از ۱۱۰۰ حمله هوایی و در روز دوشنبه ۲ مهر ماه بیش از ۱۶۰۰ حمله هوایی علیه لبنان انجام داده‌اند. این حملات به اعتراف آویخای ادرعی، سخنگوی عربی ارتش اسرائیل علیه مواضع ساختمان های مسکونی نیز انجام شده و حداقل ۳۰۰ ساختمان مسکونی به ظن وجود نیروهای حزب الله و تسلیحات موشکی و پهپادی آنها در جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفته است.

در نتیجه حملات بی حد و حصر صهیونیست‌ها، ساکنان غیرنظامی در جنوب لبنان اقدام به فرار به سمت بیروت و دیگر مناطق مرکزی و شمالی لبنان کردند. مقامات دولتی و ساکنان بیروت نیز با آماده کردن تعدادی از مدارس، اردوگاه‌هایی را برای استقرار ساکنان آواره جنوب لبنان مشخص کردند.

براساس آخرین آمار در نتیجه حملات هوایی ارتش اسرائیل به لبنان، ۴۹۲ نفر شهید و بیش از ۱۶۴۵ نفر زخمی شده‌اند.

در مقابل حزب الله نیز با توسعه حملات راکتی خود، اقدام به حملات مختلفی در شمال و مرکز فلسطین اشغالی کرده است.

حزب الله در هشت عملیات با استفاده از دستکم ۲۰۰ فروند راکت فادی ۱ و ۲، به مقر ذخیره سپاه شمال و پایگاه ذخیره لشکر الجلیل و انبارهای لجستیکی آن در پایگاه آمیئاد، تأسیسات صنعتی-نظامی شرکت رافائل در شمال شهر حیفا (۲ بار)، پایگاه نیمرا واقع در غرب طبریا و در حومه‌ی انبار تسلیحات اتمی ایلابون (۲ بار)، مقر گردان موشکی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل در پادگان یوعاف (یوآف) در جولان اشغالی، مقر فرماندهی سپاه شمال در پایگاه عین زیتیم و پایگاه هوایی رمات دیوید در جنوب شرقی شهر حیفا حمله کرده است.

این حملات موجب فرار صدها هزار صهیونیست به پناهگاه ها و همچنین تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی در حیفا شده است. همچنین رسانه‌های صهیونیستی از اعلام وضعیت اضطراری در کل اراضی اشغالی خبر داده‌اند اما این دستور فعلا به طور رسمی به مقامات محلی رژیم صهیونیستی ابلاغ نشده است.

علاوه بر این حملات، پهپادها و جنگنده‌های ارتش اسرائیل در یک حمله هوایی با هدف ترور حاج علی کرکی، از فرماندهان ارشد حزب الله مجددا به منطقه ضاحیه بیروت حمله کردند. اما این حمله ناموفق بود و طبق بیانیه رسمی حزب الله علی کرکی در صحت کامل قرار دارد و پس از حمله صهیونیست‌ها به مکانی امن منتقل شده است.

در پی حمله گسترده اسرائیل به لبنان، کشورهای مختلف منطقه و در رأس آنها یمن، عراق، ایران، سوریه، اردن و… این حمله را محکوم کرده‌اند.

در همین راستا، دفتر آیت الله سید علی سیستانی در بیانیه‌ای ضمن همبستگی با مردم لبنان و طلب رحمت برای شهدا و شفا برای مجروحین در اثر تجاوزات مکرر و وحشیانه اسرائیل، خواستار توقف این تجاوزات و حفاظت از مردم لبنان در برابر آثار ویرانگر آن شد. این مرجع عالیقدر در ادامه از مومنان خواست تا برای کاهش رنج و تامین نیازهای انسانی مردم لبنان و همچنین جلوگیری از حمله دشمنان و حمایت از مردم لبنان کمک های لازم را انجام دهند. در پاسخ به این پیام، حشد الشعبی و آستان مقدس امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) برای ارسال کمک های بشردوستانه، درمانی و امداد اعلام آمادگی کرده‌اند.

عملیات حزب الله در جبهه جنوب لبنان-شمال فلسطین اشغالی از هشتم اکتبر سال گذشته و برای پشتیبانی از مردم و مقاومت فلسطین در نوار غزه آغاز شد. حزب الله در طول این عملیات با استفاده از تسلیحات راکتی، پهپادی، مهمات ضدزرهی و توپخانه‌ای به طور متوسط روزانه بیش از ۱۰ بار مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی فلسطین و جولان اشغالی را مورد حمله قرار داده و در این راه تاکنون صدها نفر از فرماندهان و نیروهای مقاومت لبنان به شهادت رسیده‌اند.

بر اثر اصابت یا سقوط راکت های حزب الله در شهر حیفا، آتش سوزی رخ داده است.
جنگنده‌های اسرائیلی عصر امروز آمبولانس نیروهای امدادی (دفاع مدنی) لبنان را در روستای الدویر در حومه‌ی شهر نبطیه مورد حمله قرار دادند.
اصابت راکت های حزب الله در حومه‌ی شهرک یوکنعام
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.