افزایش تنش‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی

سه شنبه 3 مهر 1403 - 14:18
https://iswnews.com/?p=121844

درگیری‌ها و تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر و به ویژه پس از حادثه انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان به شدت افزایش یافته است و این سوال را به وجود آورده که آیا تنش‌ها از سطح فعلی بالاتر خواهد رفت؟

حزب‌الله لبنان پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی با هدف پشتیبانی از گروه‌های مقاومت فلسطین و افزایش فشارها بر رژیم صهیونیستی، اقدام به گشایش محور نبرد جدیدی در شمال فلسطین اشغالی نمود. هدف اصلی این اقدام در سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بارها اعلام شد و توقف حملات حزب‌الله به مناطق شمالی فلسطین اشغالی را مشروط بر توقف جنگ در نوار غزه دانست.

در نتیجه حملات روزانه رزمندگان حزب‌الله لبنان به مناطق شمالی فلسطین اشغالی، تعداد قابل توجهی از شهرک‌نشینان صهیونیست، منازل خود را ترک کرده و به سوی مناطق مرکزی فلسطین اشغالی فرار کردند. با افزایش آمار آوارگان و فشارهای مختلف بر دولت اسرائیل، بازگشت آوارگان صهیونیست به شمال فلسطین اشغالی به یکی از دغدغه‌ها و اهداف اصلی مقامات اسرائیلی تبدیل شد.

اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند مذاکره با حزب‌الله همزمان با عملیات نظامی در نوار غزه بی‌فایده خواهد بود زیرا آتش‌بس در جبهه شمال بدون توقف جنگ در غزه امکان‌پذیر نخواهد بود. مقامات ارشد رژیم اسرائیل که اکنون از نظر سیاسی در آشفتگی و تزلزل به سر می‌برند، به خوبی می‌دانند که توقف جنگ در غزه، به معنای تن دادن به یک معادله جدید با محور مقاومت خواهد بود و این موضوع یعنی شکست نظامی-سیاسی رژیم صهیونیستی!

به همین دلیل، رژیم اسرائیل با تهدید به جنگ گسترده به عنوان یک اهرم فشار علیه حزب‌الله و استفاده هوشمندانه از ابزارهای سیاسی و نظامی قصد دارد موضع ضعف خود را تبدیل به قدرت نموده و خود را در سطح بالاتری از حزب‌الله نشان دهد تا در مذاکرات احتمالی، دست برتر را داشته باشد.

تبادل آتش و حملات متقابل حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر به ویژه پس از حوادث انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان و همچنین ترور فرماندهان ارشد مقاومت اسلامی لبنان به شدت افزایش یافته است زیرا طرفین در هر روز از درگیری، در حال عبور از خطوط قرمز یکدیگر می‌باشند.

رژیم صهیونیستی پس از انجام سلسله عملیات‌های روانی علیه ساکنان جنوب لبنان، مناطق مختلفی را با هدف آواره کردن غیرنظامیان، ایجاد رعب و وحشت و فشار روانی برای بسیج کردن مردم مناطق جنوبی علیه حزب‌‌الله بمباران کرد. حزب‌الله نیز در پاسخ به این حملات، مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی را هدف حملات راکتی و پهپادی قرار داد. همچنین حزب‌الله در پاسخ به افزایش دایره حملات ارتش اسرائیل، شهر اشغالی حیفا را برای اولین‌بار پس از نبرد ۲۰۰۶ هدف حمله راکتی قرار داد و ۳۰۰ هزار صهیونیست را راهی پناهگاه کرد.

حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مناطق مسکونی و غیرنظامی در جنوب لبنان طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این رژیم از خطوط قرمز حزب‌الله (حفاظت از غیرنظامیان، حمله به بیروت و…) عبور کرده است. از این روی، نیاز است تا حزب‌الله با انجام حملاتی درخور و حساب شده به مقامات صهیونیست بفهماند که هر اقدامی علیه حزب‌الله، پاسخی متناسب و فراتر از پیش‌بینی‌ها خواهد داشت زیرا سکوت و انجام حملات ضعیف در این مرحله از نبرد، تبعات ویران‌کننده‌ای برای لبنانی‌ها به همراه خواهد داشت.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.