تحولات افغانستان، ۲۶ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه 26 مهر 1403 - 11:12
https://iswnews.com/?p=122887

وزارت دادگستری آمریکا از دستگیری یک جوان افغانستانی به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی در روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد.

۱- در ۸ مهر ماه، لشکر فاطمیون در واکنش به شهادت دبیرکل حزب الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از مقاومت لبنان، آمادگی خود را برای رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث صهیونیستی اعلام کرد. فاطمیون در این بیانیه تاکید کرد اگر چه فقدان سید مقاومت و شمار دیگری از فرماندهان و رزمندگان جبهه حق علیه باطل، ضایعه‌ای المناک و جبران ناپذیر است، اما نه تنها خللی در عزم جبهه مقاومت به وجود نیاورده است، بلکه عزم ما را برای به خاک مالیدن پوزه این سگ هار منطقه دو چندان کرده است.

۲- در ۱۱ مهر ماه، رسانه المرصاد (وابسته به طالبان) اعترافات سه عضو از شاخه خراسان گروه تروریستی داعش را که در جریان حملات مسلحین اداره اطلاعات طالبان در ننگرهار، کابل و فاریاب بازداشت شده اند، منتشر کرد. این افراد در اظهارات خود به دست داشتن در حملات کلیدی داعش خراسان در کابل و بامیان که در اوایل امسال انجام شده بود، اعتراف کردند. همچنین یکی از آنها افشا کرد که مدتی را در پایگاه های داعش در منطقه مستونگ در ایالت بلوچستان پاکستان گذرانده است و از آنجا برای انجام حملات در افغانستان اعزام شده است.

۳- در ۱۳ مهر ماه، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، در یک نشست خبری اعلام کرد که روسیه تصمیم گرفته تا طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کند. کابلوف افزود، وزارت خارجه، سرویس امنیت فدرال و چندین نهاد دیگر روسیه در حال انجام مراحل قانونی برای حذف طالبان از فهرست تروریستی هستند. تصمیم اصلی در این زمینه قبلاً توسط رهبری روسیه گرفته شده، اما این روند باید طبق چارچوب قانونی کشور انجام شود. روسیه پس از سقوط افغانستان در سال ۲۰۲۱ به تدریج با طالبان روابط برقرار کرده است.

۴- در ۱۵ مهر ماه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست فرمت مشورتی مسکو بازگشت زیرساخت‌های نظامی کشورهای ثالث به افغانستان یا ایجاد تأسیسات نظامی جدید در کشورهای همسایه روسیه را غیرقابل قبول خواند. وی گفت تجربه تاریخی نشان داده که مداخله نظامی بازیگران خارجی تنها به تشدید مشکلات در منطقه منجر می‌شود. لاوروف در ادامه از متحدین منطقه‌ای خود خواست که در قبال افغانستان هوشیار باشند چراکه آمریکا و متحدانش درصدد هستند تا کنترل روند حل‌وفصل بحران افغانستان به‌واسطه سازمان ملل هستند.

۵- در ۱۵ مهر ماه، مسلحین طالبان و نظامیان مرزبانی پاکستانی در مناطق مرزی نوشکی و کزنلی در مرز شهرستان شورابک درگیر شدند. علت این درگیری ساخت پاسگاه مرزی از سوی طالبان و تیراندازی نظامیان مرزبانی پاکستان به سمت آنها بوده است. در پی این درگیری طالبان نیروهای کمکی خود را از سپاه ۲۰۵ البدر به سمت مرز اعزام کرده است. مرزبانی پاکستان پس از این درگیری، فعالیت این گذرگاه و مسیر غیررسمی را متوقف کرده است. این درگیری، چهارمین تنش مرزی طالبان و پاکستان در سایه اختلافات سیاسی و مرزی آنها است.

۶- در ۱۷ مهر ماه، سبرینا سنگ، معاون وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در اظهاراتی درباره تحولات افغانستان گفت که این کشور تهدیدات القاعده از خاک افغانستان زیر سلطه طالبان را جدی می‌گیرد. وی همچنین افزود، ما همچنان توانایی باورنکردنی در منطقه داریم و قابلیت‌های فرا افقی (Over the Horizon) شامل این توانایی‌ها است. قابلیت فرا افقی بدین معناست که آمریکا مجاز به اجرای اقدامات سریع نظامی ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کشوری یا گروهی است که منافع آنها را مورد تهدید قرار می دهد.

۷- در ۱۸ مهر ماه، وزارت دادگستری آمریکا از دستگیری یک جوان ۲۷ ساله افغانستانی به نام ناصر احمد توحیدی توسط اداره تحقیقات فدرال (FBA) و به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی در روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد. طبق این گزارش، این شخص تحت تأثیر داعش قرار گرفته بود و در ایالت اوکلاهاما زندگی می‌کرده است. او در هفته‌های اخیر برای پیشبرد برنامه‌های حمله خود، اقدام به سفارش دادن اسلحه AK-47، نقد کردن دارایی‌های خانواده‌اش و خرید بلیط یک‌طرفه برای همسر و فرزندش برای سفر به افغانستان انجام داده بوده است.

۸- در ۲۱ مهر ماه، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی رزمایشی را به مدت چهار روز در مرکز آموزشی «حرب میدان» در نزدیکی مرز افغانستان آغاز کردند. این رزمایش با مشارکت نیروهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان و به منظور آمادگی و تمرین مبارزه با گروه‌های مسلح غیرقانونی فرضی انجام می‌شود. این رزمایش از ۲۰ تا ۲۳ مهرماه با مشارکت نیروهای زمینی و زرهی کشورهای عضو این سازمان اجرا خواهد شد. سازمان پیمان امنیت جمعی در سه سال گذشته بارها از خطر گسترش تروریسم از افغانستان به آسیای میانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

۹- در ۲۳ مهر ماه، گروه تروریستی داعش با انتشار یک بیانیه مسئولیت ترور سه تن از اعضای طالبان در استان غور را به عهده گرفت. طی این حمله که در منطقه شاه تیغ و در مسیر شهرستان های چهارسده به فیروزکوه رخ داد، سه نفر از مسلحین طالبان که برای مرخصی در حال بازگشت به منزل خود بودند، در کمین داعش قرار گرفتند و کشته شدند. طبق بیانیه داعش در این حمله چهار نفر دیگر نیز زخمی شده اند. این حمله تروریستی، دومین فعالیت مسلحانه داعش در مناطق مرکزی افغانستان، پس از قتل عام شیعیان در منطقه قریودال است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.