تحولات سوریه، ۲۶ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه 26 مهر 1403 - 18:42
https://iswnews.com/?p=122929

کمیته‌های مربوط به طرح مصالحه وطنی جهت تعیین تکلیف مسلحین تحت تعقیب و سربازان فراری، فعالیت خود را در مقر سابق حزب بعث در شهر جاسم آغاز کردند. تعدادی از مقامات امنیتی و فرماندهان نظامی سوری با حضور در شهر جاسم، از نزدیک در جریان طرح مصالحه وطنی قرار گرفتند.

۱- حلب:
– در ۱ مهر ماه، مسلحین تحت حمایت ترکیه، مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در جنوب مارع را هدف حمله توپخانه‌ای قرار دادند.
– در ۲ مهر ماه، مواضع مسلحین در محور کفرنوران هدف حملات کوادکوپتری ارتش سوریه قرار گرفت.
– در ۴ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه با استفاده از کوادکوپترهای انتحاری (FPV)، مواضع مسلحین در محور تدیل را مورد هدف قرار دادند.
– در ۷ مهر ماه، ارتش سوریه، مواضع مسلحین در منطقه تدیل واقع در غرب حلب را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۹ مهر ماه، ارتش سوریه، مواضع مسلحین در محور ابزمو‌‏ در غرب حلب را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۹ مهر ماه، ارتش سوریه، مواضع مسلحین در منطقه کفرتعال را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۱۱ مهر ماه، مسلحین تحت حمایت ترکیه، مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شهر منبج را هدف حمله توپخانه‌ای قرار دادند.
– در ۱۴ مهر ماه، ارتش سوریه، مواضع مسلحین در روستای کفرعمه و کفرنوران واقع در غرب حلب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۱۶ مهر ماه، مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در فرودگاه نظامی منغ در حومه تل رفعت، هدف حمله توپخانه‌ای مسلحین تحت حمایت ترکیه قرار گرفت.
– در ۱۶ مهر ماه، مسلحین تحت حمایت ترکیه، مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در شمال و غرب شهر منبج را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.
– در ۱۶ مهر ماه، ارتش سوریه، مواضع مسلحین در منطقه تقاد در غرب حلب را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۱۶ مهر ماه، ارتش سوریه یک کاروان متشکل از حدود ۴۰ خودروی نظامی از جمله واحدهای زرهی به خطوط تماس با مسلحین در محور غربی حلب اعزام کرد.
– در ۱۸ مهر ماه، ارتش سوریه، مواضع مسلحین در روستای القصر واقع در غرب حلب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۲۰ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه، مواضع مسلحین در محور داره عزه واقع در غرب حلب را هدف حمله توپخانه‌ای قرار دادند.
– در ۲۱ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه با استفاده از کوادکوپترهای انتحاری (FPV)، مواضع مسلحین در محور تدیل در استان حلب را مورد هدف قرار دادند.

۲- ادلب:
– در ۱ مهر ماه، مواضع مسلحین در حومه الباره و مجدلیا واقع در جنوب ادلب دهدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.
– در ۲ مهر ماه، مواضع ارتش سوریه در محور سراقب، هدف حمله راکتی مسلحین قرار گرفت.
– در ۳ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه با استفاده از کوادکوپترهای انتحاری، مواضع مسلحین در محور بنین را مورد هدف قرار دادند.
– در ۷ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه، مواضع مسلحین در محور کنصفره را با استفاده از کوادکوپترهای انتحاری مورد هدف قرار دادند.
– در ۹ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه با استفاده از کوادکوپترهای انتحاری، مواضع مسلحین در محور بنین را مورد هدف قرار دادند.
– در ۹ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه، مواضع مسلحین در منطقه الفطیره، فلیفل و الباره را هدف حمله توپخانه‌ای قرار دادند.
– در ۱۰ مهر ماه، مواضع مسلحین در محور سرمین هدف حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.
– در ۱۵ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه با استفاده از موشک هدایت شونده، یک دستگاه خودرو در روستای الباره را مورد هدف قرار دادند.
– در ۱۷ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه مواضع و مسلحین هیئت تحریر الشام در منطقه معره النعسان را با استفاده از دو فروند کوادکوپتر انتحاری (FPV) مورد هدف قرار دادند که طی این عملیات، تعدادی از مسلحین کشته و زخمی شدند.
– در ۲۳ مهر ماه، جنگنده‌های ارتش سوریه به همراه هواگردهای روسی، مواضع مسلحین در غرب شهر ادلب را مورد هدف قرار دادند.

۳- درعا:
– در ۵ مهر ماه، مقر امنیت ملی سوریه در شهر انخل، هدف حمله مسلحین ناشناس قرار گرفت. مسلحین یک گلوله RPG به سوی این مقر شلیک کردند.
– در ۱۷ مهر ماه، مسلحین ناشناس، یک پست نظامی ارتش سوریه حدفاصل شهرهای جاسم و انخل را هدف حمله قرار دادند.
– در ۱۷ مهر ماه، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروی حامل نظامیان سوریه در جاده جاسو-انخل، یک سرهنگ سوری شهید و دو تن دیگر زخمی شدند.
– در ۲۰ مهر ماه، سه تن از نیروهای اطلاعاتی سوریه توسط افراد مسلح ناشناس در استان درعا به شهادت رسیدند.
– در ۲۳ مهر ماه، در نتیجه انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروی ارتش سوریه در نزدیکی بصر الحریر، تعدادی از نظامیان سوری شهید و زخمی شدند.
– در ۲۴ مهر ماه، کمیته‌های مربوط به طرح مصالحه وطنی جهت تعیین تکلیف مسلحین تحت تعقیب و سربازان فراری، فعالیت خود را در مقر سابق حزب بعث در شهر جاسم آغاز کردند. تعدادی از مقامات امنیتی و فرماندهان نظامی سوری با حضور در شهر جاسم، از نزدیک در جریان طرح مصالحه وطنی قرار گرفتند.

۴- دیرالزور:
– در ۱ مهر ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالا عناصر داعش) چند ایست و بازرسی و تیم‌های گشتی نیروهای دموکراتیک سوریه در اطراف دیرالزور را مورد هدف قرار دادند.
– در ۷ مهر ماه، گروه‌های مقاومت، مواضع ائتلاف آمریکایی در تاسیسات گازی کونکو را هدف حمله راکتی و پهپادی قرار دادند.
– در ۸ مهر ماه، هواگردهای ارتش تروریستی آمریکا طی شش حمله هوایی، اهدافی را در محله هرابش، شهر البوکمال و خیابان بورسعید در نزدیکی فرودگاه دیرالزور را مورد حمله قرار دادند. در نتیجه این حملات دستکم ۹ سوری شهید و چند تن دیگر زخمی شدند.
– در ۹ مهر ماه، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی عملیاتی را در منطقه الشحیل انجام دادند که طی این عملیات، دو تن از عناصر گروه تروریستی داعش را بازداشت کردند.
– در ۱۰ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در اطراف روستای الصالحیه در شرق ابوکمال، دو نیروهای لواء القدس به شهادت رسیدند.
– در ۱۴ مهر ماه، عناصر مسلح ناشناس (احتمالا داعش) به یک سایت نفتی در نزدیکی میدان نفتی الجفره در صحرای نزدیک شهر العزبه یورش برده و این مکان را به آتش کشیدند.

۵- رقه:
در ۲۱ مهر ماه، مسلحین تحت حمایت ترکیه، بزرگراه M4 و حومه عین عیسی را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.

۶- حسکه:
– در ۶ مهر ماه، بالگردهای ائتلاف آمریکایی بر فراز شهر الشدادی به پرواز درآمدند.
– در ۸ مهر ماه، پهپادهای ارتش ترکیه، یک دستگاه خودروی متعلق به نیروهای دموکراتیک سوریه در نزدیکی شهر عامودا را مورد هدف قرار دادند.
– در ۱۲ مهر ماه، پایگاه ائتلاف آمریکایی در منطقه الشدادی هدف حمله راکتی گروه‌های مقاومت قرار گرفت.
– در ۱۳ مهر ماه، در پی حمله پهپادی ارتش ترکیه، یک دستگاه خودرو را در شهر عامودا مورد هدف قرار دادند که طی این حمله، صالح هیثم خلیل، یکی از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) کشته شد.

۷- دمشق:
– در ۱۰ مهر ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی موشک به سمت اهدافی در حومه شهر دمشق شلیک کردند که منجر به شهادت سه نفر و زخمی شدن ۹ نفر دیگر شد.
– در پی حمله ارتش رژیم صهیونسیتی به منطقه المزه دمشق در بامداد ۱۰ مهر ماه، یکی از مستشاران سپاه پاسداران به نام “مجید دیوانی” مجروح شد و در ‍۱۲ مهر ماه بر اثر جراحات وارده به شهادت رسید.
– در ۱۱ مهر ماه، در نتیجه حمله جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه المزه دمشق، سه غیرنظامی شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.
– در ۱۴ مهر ماه، سید عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران با استقبال مقامات سوری وارد دمشق شد و با مقامات ارشد سوریه از جمله بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.
– در ۱۷ مهر ماه، در نتیجه حمله جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه المزه دمشق، ۷ غیرنظامی شهید و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

۸- حمص:
– در ۷ مهر ماه، هواگردهای ارتش رژیم صهیونیستی یک دستگاه خودرو را در حومه منطقه القصیر مورد هدف قرار دادند.
– در ۱۵ مهر ماه، هواگردهای ارتش رژیم صهیونیستی، سه دستگاه کامیون حامل کمک‌های ارسالی عراق (مواد غذایی و پزشکی) برای پناهجویان لبنانی را در منطقه حسیاء مورد هدف قرار دادند. در پی این حمله، یک نفر شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

۹- طرطوس:
در ۳ مهر ماه، ارتش رژیم صهیونیستی با استفاده از پهپادهای انتحاری و موشک‌، شهر طرطوس سوریه را مورد هدف قرار دادند.

۱۰- حماه:
در ۳ مهر ماه، پهپادهای ناشناس، مواضع هیئت تحریر الشام در منطقه دویر الاکراد را مورد هدف قرار دادند. در نتیجه این حمله، ۸ تن از اعضای مسلحین از جمله ابو ایوب الانصاری، یکی از چهره های برجسته تحریر الشام کشته شدند.

۱۱- لاذقیه:
– در ۱۲ مهر ماه، ارتش رژیم صهیونیستی، اهدافی را در شهر جبله مورد حمله قرار داد. گفته می‌شود پدافند هوایی ارتش روسیه در مقابله با موشک‌های اسرائیلی فعال شده و سامانه‌های پدافندی ارتش روسیه به همراه سامانه‌های پدافندی ارتش سوریه، اکثر موشک‌ها و پهپادهای اسرائیلی را رهگیری و منهدم کردند.
– در بامداد ۲۶ مهر ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی، اهدافی را در اطراف شهر لاذقیه مورد حمله قرار دادند که طی این حمله، دو غیرنظامی زخمی شدند.

۱۲- قنیطره:
در ۱۸ مهر ماه، ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فرد مرتبط با حزب‌الله لبنان را در جنوب سوریه ترور کرده است. ارتش اسرائیل مدعی است فردی به نام “ادهم جاحوت” از نیروهای بخش جولان حزب‌الله بوده و در ارائه اطلاعات به مقاومت اسلامی لبنان در خصوص تحرکات رژیم صهیونیستی و وضعیت مناطق مرزی با فلسطین اشغالی نقش ویژه‌ای داشته است.

۱۳- در ۴ مهر ماه، در نتیجه حملات ارتش سوریه علیه مواضع مسلحین در استان‌های ادلب و حلب، دو تن از مسلحین هیئت تحریر الشام کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. مسلحین در پاسخ به این حملات، مواضع ارتش سوریه در هنگ ۴۶ در حلب را مورد هدف قرار دادند.

۱۴- در ۴ مهر ماه، عناصر گروه تروریستی داعش، یک پست ارتش سوریه در محور کباجب واقع در استان دیرالزور را مورد هدف قرار دادند که طی این حمله، دو نظامی سوری شهید و یک تن دیگر زخمی شد. عناصر داعش همچنین با یورش به مواضع ارتش سوریه در اطراف شهر تدمر، با نظامیان سوری به مدت دو ساعت درگیر شدند. در نتیجه این درگیری، یک نظامی سوری شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

۱۵- در ۹ مهر ماه، هواگردهای ارتش رژیم صهیونیستی اهدافی را در نزدیکی گذرگاه جدیده یابوس در مرز سوریه و لبنان مورد حمله قرار دادند.

۱۶- در ۱۵ مهر ماه، نیروهای ارتش سوریه با هدف بازداشت عناصر گروه تروریستی داعش و پاکسازی مناطق آلوده، عملیاتی را در برخی از مناطق استان‌های دیرالزور و حمص آغاز کردند.

۱۷- ستاد تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه حملات هوایی هواگردهای آمریکایی به شمال سوریه، ۳۷ تروریست کشته شدند.

۱۸- در ۱۳ مهر ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی، گذرگاه مرزی المصنع میان لبنان و سوریه را مورد هدف قرار دادند.

۱۹- جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در جریان حمله اخیر به سوریه، بیمارستان صحرایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به همراه انبار دارویی آن را مورد هدف قرار دادند.

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.