ارتش رژیم صهیونیستی با تخریب کامل شهرک ها و روستاهای جنوب لبنان درصدد ایجاد یک نوار امنیتی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی است. در این راستا تاکنون صدها ساختمان مسکونی در روستاهای کفرکلا، العدیسه، محیبیب، بلیدا و یارون و دیگر مناطق مرزی جنوب لبنان در حملات هوایی و زمینی تخریب شده‌اند.

مطابق بررسی های انجام شده در مطالب گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات زمینی خود سناریوی ایجاد یک نوار مرزی امنیتی در جنوب لبنان را انتخاب کرده و در حال حاضر با تخریب کامل شهرک ها و روستاهای جنوب لبنان درصدد اجرای سیاست زمین سوخته و به قول خودشان از بین بردن تأسیسات نظامی حزب الله و همچنین عدم امکان بازگشت دوباره حزب الله به مناطق مرزی هستند. این موضوع از ابتدای عملیات زمینی در روستاهای یارون، بلیدا، محیبیب، کفرکلا، العدیسه و سایر مناطق مرزی اجرا شده است و با گذشته زمان مستندات تصویری بیشتری از این جنایت جنگی و بشری خواهیم دید.

کفرکلا، العدیسه، رب الثلاثین و مرکبا:
براساس تصاویر منتشر شده، ارتش اسرائیل از روستاهای کفرکلا و العدیسه عقب نشینی کرده است اما این عقب نشینی علیرغم مقاومت محکم حزب الله، به دلیل عدم موفقیت در نفوذ بر این مناطق نبود، بلکه به دلیل تخریب حداکثری ساختمان های کفرکلا و العدیسه بود و هدف اصلی در این محور از نظر صهیونیست‌ها محقق شده است.

وضعیت شهرک کفرکلا قبل و بعد از عملیات زمینی ارتش اسرائیل

در محور شرقی رب الثلاثین و مرکبا اوضاع تغییری نکرده و در آخرین گزارشها، حزب الله تحرکات سربازان اسرائیلی را با حملات راکتی و توپخانه‌ای مورد حمله قرار داده‌اند.

میس الجبل، محیبیب و بلیدا:
روز گذشته صهیونیست‌ها ویدیوی انهدام کامل روستای تاریخی محیبیب را منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: ارتش اسرائیل روستای محیبیب را به طور کامل منهدم کرد (ویدیو)

در محور میس الجبل و بلیدا نیز صهیونیست‌ها با طلایه داری بولدوزرها و جرثقیل ها در حال تخریب خانه ها هستند و به سمت مرکز این مناطق پیش می‌روند. با توجه به سیطره ارتش اسرائیل بر جاده شمالی و تخریب محیبیب، اتمام کار بلیدا نیز عملا سقوط کرده و اتمام تخریب این روستا نیز مسئله زمان است.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

عیتا الشعب و رامیه:
در محور عیتا الشعب نبرد سختی در مناطق غربی این شهرک جریان دارد و طبق ویدیوهای منتشر شده از سوی اسرائیل، اکثر ساختمان ها با حملات هوایی در حال تخریب شدن است. در مناطق شرقی عیتا الشعب نیز حزب الله به واسطه همسایگی با مسیحیان رمیش، جای پای محکمی ندارد و احتمالا مقاومت چندانی در این منطقه صورت نگیرد.

علیرغم پیشروی نظامیان اسرائیلی در غرب عیتا الشعب و حرکت در اطراف رامیه، گزارش و یا استناد تصویری از ورود نظامیان صهیونیست به داخل روستای رامیه منتشر نشده است.

در مجموع خط دفاعی اول حزب الله در نوار مرزی شکسته شده و رزمندگان مقاومت در هفته آتی باید خود را برای دفاع از شهرک بنت جبیل و مناطق اطراف آن آماده کنند.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

لبونه و الناقوره:
در محور لبونه و الناقوره، ارتش اسرائیل فعلا دست پیشروی خاصی نزده و تحرکات آنها با ضربات واحد ضدزره حزب الله روبرو شده است و در جریان درگیری‌های ۲۴ ساعت اخیر سه تانک مرکاوا منهدم و یا تخریب شده است.

برخاستن دود از منطقه لبونه پس از هدف قرار گرفتن تانک اسرائیلی توسط اسرائیل

در مجموع از ابتدای عملیات زمینی ارتش اسرائیل تا امروز، حزب الله موفق به متوقف کردن آنها نشده است اما سرعت پیشروی آنها را به شدت کاهش داده است. حملات هوایی مستمر، پرواز پهپادهای تهاجمی-شناسایی، پشتیبانی هواپیماهای جاسوسی آمریکا، انگلیس دیگر کشورهای اروپایی، استعداد نیرو و تجهیزات نظامی به ویژه بولدوزرها و جرثقیل ها در تعداد بالا از جمله عواملی است که صهیونیست‌ها را در هدف خود یعنی تخریب مناطق مرزی جنوب لبنان موفق خواهد کرد.

البته تخریب مناطق مسکونی در جنگ ۳۳ روزه نیز رخ داده بود و به طور مثال ارتش اسرائیل غرب عیتا الشعب را به طور کامل ویران کرد اما عیتا الشعب در طول سالهای اخیر دوباره ساخته شد و علیرغم موقعیت جغرافیایی نامناسب امروز یکی از سدهای محکم در برابر تهاجم اسرائیل است.

در حال حاضر خط اول دفاعی حزب الله در برابر تهاجم زمینی اسرائیل شکسته شده و احتمالا جهت درگیری‌ها در هفته آتی به سمت مناطق جنوب غربی لبنان خواهد رفت. نکته مهم اینجاست که قدرت مانوردهی اسرائیل در خاک لبنان باید گرفته شود و دست آنها برای اجرای سناریوهای دیگر و پیشروی در خاک لبنان گرفته شود.

آخرین وضعیت نظامی در جنوب لبنان – برای نمایش در اندازه بزرگتر کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.