نبرد زمینی بین رزمندگان حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه جنوب لبنان-شمال فلسطین اشغالی در پنج محور از مزارع شبعا تا ساحل دریای مدیترانه جریان دارد. صهیونیست‌ها برای پیشروی در محور طیبه-مرکبا و نفوذ به شهرک های عیترون و عیتا الشعب حملات همه جانبه و سنگینی را آغاز کرده‌اند.

رزمندگان حزب الله پس از ۲۳ روز نبرد سنگین در پنج محور: الناقوره تا مروحین با لشکر ۱۴۶، رامیه تا شرق عیترون با لشکر ۳۶، جنوب بلیدا تا شمال حولا با لشکر ۹۱، جنوب مرکبا تا الغجر با لشکر ۹۸ و الغجر تا مزارع شبعا با لشکر ۲۱۰ ارتش رژیم صهیونیستی در حال مقابله هستند. نیروی موشکی و هوایی حزب الله همچنان به هدف قرار دادن مراکز و پادگان‌های نظامی در امتداد مرز لبنان و فلسطین و مناطق اشغالی در شمال فلسطین اشغالی ادامه می‌دهند و حجم حملات به شهرهای تل آویو، حیفا، طبریه و صفد افزایش یافته است. واحدهای پدافند هوایی حزب الله نیز با بکارگیری تسلیحات ضدهوایی ایرانی مقابله با پرواز جنگنده ها و پهپادهای شناسایی و تهاجمی اسرائیلی را افزایش داده و شمار پهپادهای سرنگون شده اسرائیلی را به ۱۱ فروند افزایش داده اند.

صهیونیست‌ها از آغاز عملیات زمینی تاکنون بخش زیادی از روستاهای محیبیب، بلیدا، رامیه، کفرکلا، العدیسه، یارون و… را تخریب کرده‌اند اما در این مناطق نیرو و تجهیزات مستقر نکرده‌اند. در واقع سیطره و تصرف این مناطق به دلایل متعددی از جمله برتری حزب الله در رزم زمینی، هدف ارتش اسرائیل نیست و تخریب از طریق بمب گذاری و یا حملات سنگین هوایی در دستور کار قرار دارد تا باصطلاح کمربند امنیتی در مرزها ایجاد شود و تهدیدات حزب الله از شهرک‌های اشغالی و پایگاه‌های مرزی رژیم دور شود.

جبهه مزارع شبعا:
همان طور که انتظار می‌رفت هدف اولیه لشکر ۲۱۰ ارتش اسرائیل در این جبهه، ورود به شبعا و کفرشوبا است. پیشروی در این محور به دلیل شرایط جغرافیایی ساده نیست و حزب الله از روی ارتفاعات با حملات دقیق راکتی و توپخانه‌ای می‌تواند تلاش‌های صهیونیست‌ها را برای ورود به مناطق یادشده متوقف کند.

جبهه کفرکلا تا مرکبا:
انتشار ویدیویی از داخل شهرک کفرکلا نشان می‌دهد که سربازان ارتش اسرائیل در ۲ آبان ماه، کار تخریب اکثر ساختمان های این شهرک را نیز به پایان رسانده‌اند.

ویدیوی ارتش اسرائیل از داخل شهرک کفرکلا
ویدیوی رسانه های صهیونیستی از تخریب ساختمان های شهرک کفرکلا توسط بولدوزرهای نظامی اسرائیل

در محور العدیسه نیز وضعیت به همین شکل است و فرماندهان لشکر ۹۸ از این محور نیروها و تجهیزات خود را به سمت طیبه و رب الثلاثین و مرکبا ارسال می‌کنند. در حال حاضر درگیری در محور جنوبی و شرقی طیبه، شرق رب الثلاثین و داخل مرکبا جریان دارد. رزمندگان حزب الله علاوه بر درگیری مسلحانه، با حملات راکتی و موشک‌های ضدزره برای انهدام تانک‌های مرکاوا و درهم کوبیدن تجمعات سربازان اسرائیلی در جاده های مرزی و در شهرک و پایگاه مرزی میسگاو عام، غرب العدیسه، پایگاه المرج و… تلاش می‌کنند.

آخرین وضعیت جبهه العدیسه / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

روستاهای طیبه، رب الثلاثین و مرکبا خط اول دفاعی حزب الله در این محور هستند و حفظ این خط نقش مهمی در روند تحرکات بعدی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان دارد. این مناطق از لحاظ جغرافیایی در موقعیت مناسبی قرار دارند و حزب الله با انجام حملات موشک ضدزره و راکتی ضربات پرتلفات و دفاع محکمی را می‌تواند در آن انجام دهد.

بیشتر بخوانید:
حمله سنگین ارتش اسرائیل به روستای مرکبا
هجوم ارتش اسرائیل به روستاهای رب الثلاثین و طیبه

آخرین وضعیت جبهه مزارع شبعا تا مرکبا / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

جبهه حولا تا بلیدا:
لشکر ۹۱ ارتش اسرائیل پس از اتمام کار در محیبیب و بلیدا، به سمت حولا رفته و در آخرین حملات به مناطق شرقی این روستا رسیده‌اند. البته اکثر ساختمان های این روستا در حملات توپخانه‌ای و هوایی یکسال اخیر اسرائیل آسیب دیده‌اند و سایر ساختمان‌ها نیز با توجه به شرایط جنگی تخلیه شده‌اند.

در غرب شهرک میس الجبل درگیری مسلحانه پراکنده در داخل محلات همچنان جریان دارد اما از آخرین وضعیت این منطقه اخبار موثقی دردست نیست. با توجه به آغاز حرکت ارتش اسرائیل به سمت حولا احتمال می‌رود که کار تخریب ساختمان های میس الجبل در مناطق شمالی و شرقی این شهرک به اتمام رسیده باشد.

در روستای بلیدا نیز تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بولدوزرها و جرثقیل های ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۱۵۲ ساختمان را در این روستای مرزی تخریب و ویران کرده‌اند. بلیدا یکی از روستاهای مرزی جنوب شرقی لبنان و از توابع شهرستان مرجعیون در استان نبطیه است که دارای یک مسجد قدیمی و زیبا نیز بود در تصویر ماهواره‌ای تخریب آن نیز مشاهده می‌شود. صهیونیست‌ها حتی به گورستان بلیدا نیز رحم نکرده‌اند و بخشی از قبور مسلمین را تخریب کرده‌اند.

در ویدیوی دیگری از جنوب بلیدا سربازان گردان ۹۲۰ تیپ ۷۶۹ ارتش اسرائیل اقدام به منفجر کردن یک مرغداری بزرگ در مرزهای جنوبی روستای بلیدا می‌کنند. صاحبان این مرغداری می‌گویند مرغداری آنها بزرگترین مرکز پرورش دام و طیور در جنوب لبنان بوده و دهها هزار مرغ در این مرغداری پرورش می‌یافته است. آنها پیش از وقوع جنگ زمینی، قصد داشتند مرغ‌های این مرغداری را به مناطق دیگر لبنان منتقل کنند اما تهدیدات مستقیم ارتش اسرائیل مانع از انجام این کار شده بود. این دست اقدامات سربازان ارتش صهیونیستی در راستای اظهارات یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ضرورت ایجاد کارزار اقتصادی و نظامی علیه حزب الله و لبنان است.

انفجار بزرگترین مرغداری جنوب لبنان توسط صهیونیست ها

جبهه عیترون تا رامیه:
ارتش اسرائیل از محور شرقی موفق به ورود به شهرک عیترون شده و در حال حاضر درگیری‌ها در نیمه غربی این شهرک جریان دارد. در شهرک مارون الرأس نیز اوضاع همین گونه است و سربازان اسرائیلی سعی در پیشروی به سمت عمق مارون الرأس و ورودی جنوبی شهرک بنت جبیل را دارند.

آخرین وضعیت جبهه عیترون / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

درگیری سنگین در عیتا الشعب در آخرین محلات شمالی و شرقی این منطقه جریان دارد و ارتش اسرائیل در دو روز اخیر برای انهدام مواضع حزب الله در تپه ابو اللبن در شرق عیتا الشعب حملات سنگینی را انجام داده است. عمده ساختمان های عیتا الشعب در حملات هوایی تخریب شده و رزمندگان حزب الله علیرغم خیانت اهالی روستای مسیحی نشین رمیش در این روستا مانده و همچنان در حال دفاع از این شهرک هستند.

نیروهای حزب الله در پشتیبانی از این محور تجمعات و تحرکات اسرائیل را با حملات راکتی و توپخانه‌ای هدف قرار می‌دهند و تاکنون تلفات سنگینی را نیز متوجه صهیونیست‌ها کرده اند. اما این حملات برای توقف ماشین جنگی ارتش اسرائیل کافی نیست و همچنان ترکیب حملات هوایی به اضافه فعالیت بولدوزرها و جرثقیل ها در روی زمین موجب پیشروی اسرائیل در مناطق مرزی جنوب لبنان شده است.

آخرین وضعیت جبهه عیتا الشعب / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

با توجه به جهت حملات لشکر ۳۶ ارتش اسرائیل در عیترون و مارون الرأس، به نظر می‌رسد هدف اصلی و نهایی اسرائیل در این محور رسیدن به شهرک بنت جبیل باشد. علاوه بر عیترون و مارون الرأس، عبور نیروهای اسرائیلی از جاده رمیش-عین ابل (روستاهای مسیحی نشین) نیز یک تهدید بزرگ برای شهرک بنت جبیل است و می‌تواند در محاصره این شهر کوچک موثر واقع شود.

آخرین وضعیت جبهه حولا تا رامیه / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

جبهه مروحین تا رأس الناقوره:
در جبهه مروحین تا رأس الناقوره نیز فعلا تحرک زمینی خاصی از سوی ارتش اسرائیل دیده نشده و عمده فعالیت آنها در این محور به حملات هوایی و توپخانه‌ای معطوف شده است.

طبق بیانیه اتاق فرماندهی عملیات حزب الله، مجموع تلفات اسرائیل بر اساس رصد رزمندگان مقاومت بیش از ۷۰ کشته و بیش از ۶۰۰ زخمی شامل افسران و سربازان ارتش دشمن اسرائیلی بوده است. همچنین ۲۸ عراده تانک مرکاوا، چهار دستگاه بولدوزر نظامی، یک دستگاه خودروی زرهی و یک نفربر، سه پهپاد هرمس ۴۵۰ و یک پهپاد هرمس ۹۰۰ در طول ۲۳ روز نبرد زمینی منهدم شده اند. این آمار شامل تلفات دشمن اسرائیلی در پایگاه‌ها و پادگان‌ها در شمال و عمق فلسطین اشغالی نمی‌شود. این میزان از تلفات و خسارات تاثیر مهمی بر ادامه نبردها دارد، به ویژه اگر حزب الله بتواند حملات ایذایی، نفوذ به اراضی اشغالی و یا استفاده از تسلیحات ویرانگر را در نبردهای زمینی به مرحله اجرا برساند. مرحله اول عملیات زمینی ارتش اسرائیل اینجاد نوار حائل امنیتی در خاک لبنان است اما آنچه که آینده جنگ را مشخص می‌کند “واکنش حزب الله در نبرد زمینی” و “میزان تلفات و خسارات صهیونیست‌ها” در این مرحله از جنگ است.

بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از جبهه جنوب لبنان، ۲۹ مهر ۱۴۰۳؛ نبرد سنگین در عیتا الشعب

آخرین وضعیت جبهه جنوب لبنان / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.