انقلاب در آفریقا! ؛ انتقال قدرت در سودان_شماره دوم

شنبه 18 خرداد 1398 - 15:33
https://iswnews.com/?p=19553

همان طور در مطلب قبلی عنوان شد، برخلاف تحلیلها و اخبار غلط، انقلابها و تغییرات در آفریقا توسط عربستان و امارات پشتیبانی می‌شود. در سودان نیز شبه کودتایی مانند ماجرای ژنرال سیسی در مصر رخ داده و اوضاع همچنان در کشمکش بین ارتش و مخالفان است.

طبق آخرین اخبار، اتحادیه آفریقا عضویت سودان در اتحادیه را بخاطر سرکوب معترضین ( با ۱۰۰ نفر کشته و ۵۰۰ نفر مجروح) توسط ارتش، تا تشکیل دولت انتقالی و غیرنظامی به حال تعلیق درآورده است. همچنین مقامات عربستان ضمن حمایت از ارتش اظهار داشته اند که اجازه جنگ داخلی در سودان را نمی‌دهند.
همچنین روز جمعه ابی احمد نخست‌وزیر اتیوپی هم جهت میانجیگری میان نیروهای مخالف و ارتش سودان به خارطوم سفر کرده است.
در حال حاضر طرف های درگیر در سودان سه دسته هستند:

۱- بازماندگان عمر البشیر ۲- ارتش ۳- ائتلاف معترضین تحت عنوان “تغییر و آزادی”

۱- بازماندگان عمر البشیر:

عمر البشیر و حامیانش علیرغم خوش خدمتی به سعودیها و اماراتیها در حال حاضر قدرتی در سودان ندارند و عموما از طریق راههای سیاسی در پی نجات خود هستند.

۲- ارتش:
ارتش که پس از کودتای نرم و برکنار کردن البشیر شورای نظامی تشکیل داده و سپهبد عبدالفتاح البرهان را بعنوان رئیس شورا و محمد حمدان دقلو (حمیدتی) را بعنوان معاون وی اعلام کرده است.
البرهان از افراد نزدیک به البشیر و یکی از دو فرمانده نیروهای سودانی در یمن است که حالا با حمایت سعودیها و اماراتیها به قدرت رسیده است.
وی پس از بالا گرفتن اختلافات با مخالفان مذاکرات سیاسی را متوقف و لغو کرده است.
مخالفان نیز در پاسخ صلاحیت شورای نظامی را مردود و خواهان ادامه اعتراضات شده است.

حمیدتی نیز فرمانده نیروهای حمایت سریع ارتش و عامل دوم عربستان و امارات در سودان است و عمده نیروهای سودانی در یمن تحت امر وی هستند. (عمده نیروهای حمایت سریع از شبه نظامیانی هستند که در جنگ دارفور متهم به کشتار و… هستند.)

با روی کار آمدن این دو نفر در شورای نظامی سودان، عمر البشیر با تمایلات اخوانی کنار رفته و قدرت در سودان تابع ائتلاف سعودی شده است.

۳- ائتلاف معترضین تحت عنوان “تغییر و آزادی”:

این ائتلاف که تغییر و آزادی نام گرفته است فعلا در میان مردم سودان حمایت اکثریت را دارد و از این برگه علیه ارتش و البشیر و در راستای امتیازگیری سیاسی استفاده می‌کند.
ائتلاف تغییر و آزادی پس از برکناری البشیر، در ابتدا به تثبیت جایگاه خود در وضعیت سیاسی سودان پرداخت و سپس به مذاکره با شورای نظامی روی آورد و حالا این مذاکرات بر سر قدرت به بن بست رسیده است و درگیریها در خیابانها مجددا آغاز شده است.
اصل اختلافات بر سر تقسیم قدرت در دولت انتقالی است. ارتش خواهان نیمی از شورای اعضای ریاست جمهوری است و مخالفان خواهان دو سوم اعضا همین شورا هستند. این اختلافات پس از نشست مکه و حمایت دو طرفه ژنرال برهان و بن سلمان از یکدیگر به درگیریهای مسلحانه کشیده شده و ادامه دارد.

سودان کشوری فقیر با سابقه طولانی در جنگ داخلی و تجزیه و منابع نفتی قابل توجه، حالا دستخوش کودتای نرم ارتشیهای جیره‌خوار آل سعود و نهیان شده است. در مقابل ائتلاف تغییر و آزادی با تفکرات مختلف از لیبرال و سکولار و… قرار دارد که در صورت دستیابی به قدرت هیچ برنامه ای برای اداره سودان ندارند.

پی‌نوشت: نیروهای حمایت سریع از باتجربه ترین و ویژه ترین نیروهای سودانی هستند که در جنگ یمن علیه انصارالله مشارکت دارند. در نظر داشته باشید وقتی می‌گوییم قدرت نبرد انصارالله بی‌مثال است تنها از باب محاصره همه جانبه و مقاومت آنها نیست، بلکه در جنگاوری و نبوغ آنها در مقابله با بهترین و باتجربه ترین نیروهای نظامی دنیاست، از بلک واتر تا داعش و نیروهای نخبه ارتشهای مزدوری چون ارتش سودان.

مطلب شماره اول:

انقلاب در آفریقا! ؛ انتقال قدرت در سودان

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.