ماجرای اصابت نارنجک دودزا به سر معترض عراقی

شنبه 11 آبان 1398 - 16:13
https://iswnews.com/?p=23019

در بررسی تصاویر منتشر شده از تظاهرات عراق مورد عجیبی به چشم می‌خورد که قابل اغماض نیست. قابل اغماض نیست چون این دسته تصاویر بیش‌ترین نقش را در تهییج و عصبانی‌کردن معترضین داشته است.

از ابتدای دور جدید تظاهرات در عراق تا به امروز نزدیک به ده مورد اصابت نارنجک‌های دودزا (اشک‌آور) به سر معترضین و کشته‌شدن آنها منتشر شده است.

برای همه کسانی که اندکی با تجهیزات نظامی و انتظامی آشنا باشند، و یا دنبال‌کننده رسانه‌ای تظاهرات در سراسر دنیا باشند، چنین اتفاقی از لحاظ فنی طبیعی نیست!

اساسا نارنجک دودزا خط سیر مستقیم ندارد که بتواند به این شکل با سر معترضین برخورد کند و از آن عجیب‌تر در سر فرو رود و باقی بماند تا فرد کشته شود.
به طور طبیعی نارنجک‌های دودزا خط سیری منحنی دارند و سرعت و برد آنها محدود است.

در تصاویر موجود، فاصله نیروهای امنیتی با معترضین چند صدمتر است و تقریبا محال ممکن است که از آن فاصله نارنجک به سر معترضین برخورد کند و فرو رود! مگر اینکه نیروهای امنیتی عراق از نوع غیرعادی و جدیدی از نارنجک‌های دودزا استفاده کرده‌باشند! که آن هم بعید است چرا که غرض اصلی این ابزار ضدشورش غیرکشنده‌بودن است و هدف از استفاده نارنجک دودزا کشتن نیست، بلکه عقب‌زدن و مقابله غیرکشنده با معترضین است.

تنها توجیه فنی قابل اعتنا در این‌باره، شلیک نارنجک از فاصله بسیار نزدیک مثلا ده، بیست متری است. که امکان هدف قرار گرفتن سر و فرو رفتن نارنجک وجود داشته باشد! که این هم معنایش شلیک از داخل توده معترضین و نه از نیروهای امنیتی است.

اگر کسی هنوز در پروژه‌ای بودن کل تظاهرات یا بخشی از آن شک دارد، ایرادی وارد نیست. اما به حکم تجربیات قبلی و ابزار و تکنیک‌های مشاهده‌شده در مکان‌ها و کشورهای دیگر، این اتفاقات و نوع تصویربرداری و انتشار آنها طبیعی نیست.

البته این منافاتی با ناراحتی از این اتفاقات و خصوصا قربانیان این حوادث ندارد. قربانیانی که از دو طرف اعتراضات یعنی معترضین و نیروهای امنیتی در آن به چشم می‌خورد.

پ.ن: به دلیل دلخراش بودن تصاویر، متاسفانه امکان بازنشر نیست.

 جهاد رضا
جهاد رضا
کارشناس و پژوهشگر مسائل غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس جمعه, ۱۷ آبان, ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۴

    من باور کردم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.