گردان های حزب الله عراقکتائب حزب‌الله عراق یک گروه شیعه است که اعضای آن از پیروان امام خمینی و شهید آیت الله محمد باقر صدر هستند .کتائب حزب الله در سال ۲۰۰۳ توسط نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق سازماندهی شد. کتائب  مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند و بعد از سقوط صدام حسین […]

گردان های حزب الله عراق
کتائب حزب‌الله عراق یک گروه شیعه است که اعضای آن از پیروان امام خمینی و شهید آیت الله محمد باقر صدر هستند .کتائب حزب الله در سال ۲۰۰۳ توسط نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق سازماندهی شد. کتائب  مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند و بعد از سقوط صدام حسین اولین عملیات خود علیه نیروهای آمریکایی را در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۳ در منطقه بلدیات شهر بغداد انجام دادند. پشتیبانی استراتژیک کتائب توسط نیروی قدس سپاه پاسدارن است و مستشاران سپاه نیز با کتائب در ارتباط هستند. در بدو تاسیس کتائب نیز تعدادی از رزمندگان حزب الله لبنان برای آموزش نیروهای کتائب در عراق حضور داشتند اما در حال حاظر منابع مالی و لجستیکی کتائب تماما در عراق می­باشد. کتائب در ۲ ژوئیه ۲۰۰۹ از سوی دولت آمریکا به لیست سازمان‌های تروریستی افزوده شد.
حجت‎الاسلام والمسلمین سید هاشم الحیدری دبیرکل کتائب حزب الله است. وی از رهبران بسیج مردمی عراق و گردانهای نظامی تحت امرش از اصلی ترین نظامیان تحت فرماندهی حشدالشعبی است.

گردان­های حزب الله عراق تشکیلات سری و حفاظتی دارند و اغلب بصورت علنی و آشکار در معرکه حاضر نمی­شوند. شهید ابومهدی المهندس، از اعضای سابق سازمان بدر فرمانده کتائب حزب الله بود که در حمله تروریستی آمریکا در حومه فرودگاه بغداد به همراه شهید حاج قاسم سلیمانی و تعدادی از نیروهای مقاومت به شهادت رسید.
پس از ایشان، «عبدالعزیز المحمداوی»، مشهور به “ابو فدک” از فرماندهان گردان های حزب الله عراق و یکی از مهم ترین فرماندهان حشد الشعبی که پیش از سرنگونی رژیم بعث در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز از جمله فرماندهان داخل عراق برای مبارزه با نیروهای آمریکایی بوده است، به عنوان فرمانده کتائب حزب الله منصوب شد.
به گزارش الاخباریه ، ابوفدک با نام واقعی عبدالعزیز المحمداوی، از افراد نزدیک به سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مسائل و رویدادهای مربوط به عراق بوده، مرد شماره یک گردان های حزب الله به شمار می­آید و پیشتر نیز از اعضای سازمان بدر به رهبری «هادی العامری» بوده است.

حمله به K1 بهانه آمریکا برای حمله به کتائب و آغاز درگیری سخت
وعده انتقام سازمان الحشد الشعبی و به طور خاص گروه کتائب حزب الله عراق می‌تواند سناریوی مشابه سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و خروج پیاپی تابوت‌های سربازان آمریکایی را برای مابقی این اشغالگران در عراق رقم بزند.
آمریکا شامگاه ۲۹ دسامبر۲۰۱۹ به مواضع “کتائب حزب الله” در شهرستان «القائم» در استان الانبار یعنی یک منطقه مرزی با سوریه حمله کرد. وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است. این حمله با شهادت دست‌کم ۲۸ نفر از نیروهای حشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ و مجروح شدن ۵۱ نفر دیگر همراه بود. به گفته وزارت دفاع آمریکا این حمله «ضربات دفاعی دقیق» علیه پنج مقر کتائب حزب‌الله در عراق (سه مورد) و سوریه (دو مورد) بوده‌است.
حمله آمریکا دو روز پس از حمله خمپاره‌ای مشکوک به پایگاه K-1 در استان کرکوک عراق (شمال بغداد) انجام شد که اول خبرگزاری انگلیسی رویترز و سپس ائتلاف آمریکایی موسوم به «ضد داعش» ادعا کردند که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج نفر مجروح شدند اما نام آمریکایی کشته شده در آنجا فاش نشد. نیویورک ‌تایمز نوشته است: « مقام‌های نظامی و اطلاعاتی عراق در مورد عامل شلیک راکت‌هایی که یک زنجیره حوادث را رقم زد، ابراز تردید کرده و می‌گویند بعید است که کتائب حزب‌الله که از سوی ایالات متحده به انجام این حملات متهم شده، عامل این اقدام بوده باشد.»
مقام‌های عراقی می‌گویند تجربه آن‌ها و همچنین شواهدی که از محل حادثه به دست آمده، باعث شده تا به ادعای آمریکا در مورد نقش کتائب در آن حمله تردید داشته باشند. به گفته این مقام‌ها، این موشک‌ها از بخش سنی‌نشین «کرکوک»، یعنی جایی که گروه تروریستی «داعش» در آن فعالیت گسترده‌ای دارد، انجام گرفته است.
حضور داعش و گروه‌های افراط‌گرا در کرکوک، این منطقه را به محلی خصم‌آلود برای کتائب حزب‌الله تبدیل کرده و به همین دلیل این گروه از سال ۲۰۱۴ در کرکوک حضور نداشته است و در مقابل، داعش در ۱۰ روز پیش از حمله جنجالی به K-1، سه حمله در منطقه‌ای نسبتا نزدیک به این پایگاه انجام داده بود و مقام‌های اطلاعاتی عراقی هم در ماه‌های نوامبر و دسامبر به واشنگتن هشدار داده بودند که داعش قصد دارد به زودی پایگاه K-1 را هدف قرار دهد.

بنابراین آمریکا حمله به K-1 را بهانه­ ای برای حملات راکتی به مواضع کتائب قرار داد و موجب به شهادت رسیدن ۲۸ نفر از نیروهای کتائب شد…

دنیل لاریسون از سردبیران نشریه آمریکایی کانسروتیو در نوشتاری با عنوان “جنگ بی پایان و عقده روحی نسبت به ایران” بیان کرده است: پنتاگون روز یکشنبه ادعا کرد که گروه “کتائب حزب الله”، در حمله روز شنبه بیش از ۳۰ راکت علیه پایگاه K-1 شلیک کرده است. علاوه بر این، به گزارش نیویورک تایمز مقامات آمریکایی مدعی هستند این حملات نشان دهنده “افزایش خطر حملات نیروهای شیعه علیه منافع و نیروهای آمریکایی در منطقه” است و یکی از دو حمله بزرگ اخیر در منطقه بشمار می رود. اما حملات هوایی آخر هفته آمریکا، بیش از هرچیز یادآور تنش های فزاینده میان ایالات متحده و ایران است. نیروهای آمریکایی حاضر در عراق امروز بیش از هر زمان دیگر از تاریخ خروج آمریکا از برجام و آغاز جنگ اقتصادی علیه ایران در معرض خطر قرار دارند. شرایط کنونی همچنین یادآور این است که حضور نظامی ایالات متحده در عراق بیش از اندازه برای این کشور آزاردهنده است، به ویژه اکنون که آمریکا از خاک عراق برای دشمنی با ایران استفاده می کند.

پس حمله آمریکا به مواضع کتائب در شهر القائم استان الانبار، حمد محیی سخنگوی رسمی کتائب حزب الله عراق در یک مصاحبه ویژه با پایگاه خبری العهد اعلام کرد که آمریکا خود را در یک چالش بزرگ قرار داده و ممکن است به زودی بخش زیادی از اعتبار و جایگاه خود را به عنوان یک کشور بزرگ از دست بدهد. وی اضافه کرد: ما آماده مقابله‌ایم٬ اما در انتظار دستورات فرماندهی هستیم و پاسخ ما قاطع و کوبنده خواهد بود. دو روز بعد از این مصاحبه یعنی در تاریخ ۱۳ دی ماه (۳ ژانویه ۲۰۲۰) عملیات ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس سازماندهی و اجرا شد.

کتائب حزب الله: تکلیف قانونی، مقابله با رژیم اشغالگر و مبارزه با بقای آن است
محمد محیی سخنگوی رسمی گردان‌های حزب الله عراق، در مصاحبه اختصاصی با شبکه المیادین با اشاره به اینکه آمریکا از پاسخ گروه‌های مقاومت عراق هراس دارد، تأکید کرد پس از تجاوز اخیر، عراق وارد مرحله جدیدی از مبارزه با آمریکا شده است.
محمد محیی ضمن بیان این موضوع گفت: ما معتقدیم عراق وارد مرحله جدیدی از نبرد با آمریکا شده است و اوضاع از این پس مانند پیش از تجاوز اخیر نخواهد بود. معادله تغییر کرده است و آمریکا باید آن را درک کند. ما معتقدیم آمریکا به خوبی از ماهیت گردان‌های حزب الله، فرزندان مقاومت اسلامی و ملت عراق آگاه است. ما اظهارات «مارک کیمیت» یکی از فرماندهان (سابق) نیرو‌های آمریکایی را شنیدیم که گفت گردان‌های حزب الله نباید پاسخ دهد چرا که آن‌ها نیز دوباره پاسخ خواهند داد. کیمیت به این قضیه نیز متوسل شد که دلاوران حشد الشعبی در جنگ علیه اعضای باقی مانده داعش مشارکت داشته‌اند و تلاش کرد در سخنان خود مقداری نرمش نشان دهد. این در حالی است که او و همه مسئولان آمریکایی همیشه خصومت خود را با فرزندان حشد الشعبی نشان داده‌اند و این دوگانگی مواضع، بیانگر شکست و عقب‌نشینی واضح در اظهارات مقامات دولت آمریکاست. آن‌ها از پاسخ گروه‌های مقاومت و از مردم عراق هراس دارند چرا که در گذشته این پاسخ را تجربه کرده‌اند.

محمد محیی تأکید کرد: «شما می‌دانید پاسخ به این اقدام به بررسی داده‌ها و خوانش واقعیت سیاسی و امنیتی عراق و منطقه بستگی دارد در نتیجه امروز در جایگاهی متفاوت از گذشته قرار داریم. امروز شاهد موضعی از آمریکایی‌ها هستیم که می‌توانیم آن را در قالب متوسل شدن و تهدید قرار دهیم. اگر واکنش نشان دهیم آن‌ها تهدید می­کنند که بار دیگر پاسخ خواهند داد. شما باید عقل را داور قرار دهید و در زندگی سیاسی حضور داشته باشید. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند در صورتی که تصمیم بگیریم واکنش نشان دهیم، واکنش ما بسیار شدید خواهد بود.واقعیت این است که آمریکا به احمقانه‌ترین عملیات در عراق طی سال‌های گذشته دست زد. معمولا گردان‌ها و بسیج مردمی را هدف قرار می‌داد، اما اعلام نمی‌کرد یا به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویی رژیم صهیونیستی به این حملات دست زده است، اما امروز با وقاحت و بی شرمی تمام این مسئله را اعلام کرد. اما به نظر ما این حمله حماقتی بود که به ضرر آمریکا تمام خواهد شد وشاید واکنش و موضع گیری‌هایی که در عراق شاهد هستیم بهترین دلیل برای صحبت ما باشد.»

سخنگوی گردان‌های حزب الله گفت: پیام ما به مردم عراق واضح است. ما فرزندان این مردم هستیم و چه در مطالبه گری و چه در دفاع کنار آن‌ها خواهیم ایستاد. همانگونه که در گذشته در برابر داعش از مردم عراق دفاع کردیم. ما در غم و شادی کنار این مردم هستیم. اما برای آمریکایی‌ها پیامی دارم که شاید خیلی به نفعشان باشد اگر می‌خواهند نظامیان خود را از حمله حفظ کنند باید از خاک عراق خارج شوند. حضور آن‌ها در عراق دیگر توجیهی ندارد. مردم عراق با آن‌ها مخالفند و جنایت هایشان زیاد شده است تا حدی که مردم در برابر آن‌ها می‌ایستند در نتیجه اگر می‌خواهند بیشتر متضرر نشوند باید از عراق خارج شوند و اگر نمی‌خواهند پوزه شان در باتلاق شکست به خاک مالیده شود و در برابر جهان بیشتر رسوا شوند به آن‌ها توصیه می‌کنیم که از عراق خارج شوند.

شبکه الاتجاه وابسته به کتائب حزب الله به نقل از الفتح آورده است:
تجاوز آمریکا تلاشی برای آمیختن مقالات در افکار عمومی بین المللی و برخورد با عراق به شیوه ای منظم و خارج از زمینه های حقوق بین الملل است. این چیزی است که عرصه عراق با طرد با آن روبرو می شود و در مواجهه با معادله فعلی آمریکا در هدف قرار دادن حاکمیت عراق متحد می شود . این ائتلاف با تاکید گفت: “ما محکومیت خود را با شدیدترین شرایط این تجاوز آشکار ابراز می کنیم و مواضع و تصمیم سیاسی خود را برای رد تجاوز تکرار می کنیم و اینکه این عملیات باعث اراده عراقی ها برای دفاع از کشور و خاک خود و حفظ و دفاع از استقلال ملی نخواهد شد” ، با تأکید بر اینکه “چاره ای جز خروج نیروهای خارجی از عراق وجود ندارد.”

کتائب روند اقدام نظامی علیه آمریکا برای خروج آنها از عراق را به قدری جدی دنبال می­کند که حتی از انجام عملیات استشهادی به عنوان یک شیوه مبارزاتی سخن به میان آورده است ابوعلی العسکری مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق خواستار آغاز ثبت‌نام برای عملیات شهادت‌طلبانه علیه نیروهای متجاوز در عراق ش وگفت: «دعوت می‌کنم تا مجالی برای ثبت‌نام مشتاقان شهادت به منظور انجام عملیات شهادت‌طلبانه علیه نیروهای تجاوزگر باز شود. ابوعلی العسکری افزود: «باعث افتخار من است که به عنوان اولین داوطلب ثبت نام کنم و اگر خدا بخواهد اولین شهید باشم.»

همچنین کتائب حزب الله در بیانیه خود مبنی بر تظاهرات میلیونی و ضد آمریکایی مردم عراق آورده است: « ملت عزیز و شریف عراق دومین انقلاب بیستم (انقلاب ۱۹۲۰ عراق که با تظاهرات گسترده مردم عراق ضد اشغالگری نیروهای بریتانیایی آغاز شد) را با عزم و پافشاری تا اخراج نیروهای آمریکایی نه فقط از عراق بلکه از همه منطقه غرب آسیا ادامه خواهند داد. کتائب حزب الله که در تجاوزات اخیر آمریکا به القائم  قریب به ۳۰  شهید از میان رزمندگان این گروه و همچنین در فرمانده خود ابومهدی المهندس را تقدیم جبهه مقاومت کرده است، تصریح کرد، حماسه میلیونی مردم عراق در خیابان‌های بغداد ثابت کرد که این ملت با همبستگی و انسجام خود قادر است در برابر استبداد آمریکایی بایستد.

سخنگوی گردان­های حزب الله که با رادیو الاتجاه عراق گفت‌وگو می‌کرد، بیان کرد: «ما امروز به گروه‌های سیاسی و  دولت عراق و کانال‌های دیپلماتیک فرصت می‌دهیم تا از تمام امکانات خود برای تحمیل خروج نظامیان بیگانه از عراق استفاده کنند تا عراق حاکمیت و جایگاه خود را بازیابد، در غیر این صورت، گزینه اصلی ملت عراق، مقاومت خواهد بود و چه بسا آخرین گزینه و گزینه‌ای باشد که بی‌ احترامی این کشورها به حاکمیت کشورمان، ما را به سمت آن می­کشاند».

وی تاکید کرد گروه‌های مقاومت همگی در زمینه یک دیدگاه برای مقابله با چالش‌ها متحد شده‌اند که سیلی بزرگی به هر کسی است که علیه وحدت و موجودیت ما  توطئه می‌کند، گروه‌های مقاومت در یک مسیر واحد حرکت می‌کنند و آن آزادسازی و پاکسازی سرزمین عراق از لوث نظامیان بیگانه و در راس آنها نظامیان آمریکایی است.

واضح است که کتائب حزب الله نمی­خواهد اقدانات خود را خودسرانه و به دور از تدابیر انجام دهد، بنابراین ابتدا بر فشارهای دیپلماتیک و اقدامات سیاسی [۱]مقامات عراق در بحث خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق تاکید ویژه ای دارد. به همین خاطر است که سخنگوی کتائب در گفت‌وگو با شبکه المیادین بیان کرد: «ما می‌دانیم نیروهای آمریکایی تلاش دارند برای مدت طولانی‌تری در عراق بمانند؛ اما به طرف‌های رسمی عراق فرصت می‌دهیم تا همه ابزارها برای خروج نیروهای آمریکایی را به کارگیرند.»

بنابراین کتائب حزب الله همواره بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق و کوتاه کردن دست امریکا از مصمم بوده است. از سوی دیگر با رایزنی های سیاسی سعی دارد این اقدام را در مجال حاکمیتی و سیاسی عراق نیز دنبال کند و بخاطر همین از اقدامات ضد استکباری در عراق همواره حمایت کرده است. آمریکایی­ها به خوبی می­دانند که کتائب حزب الله جزو خطرناک ترین نیروهای شیعی عراق است و در راستای تضعیف این گروه اقدامات زیادی از جمله حمله به پایگاه القائم در کرکوک و علاوه بر آن ، ترور شهید ابومهدی المهندس انجام داد و این امر نشان از خطرناک بودن کتائب برای آمریکا دارد. بدیهی ا­ست آنچه از اقدام نیروهای مقاومت از امریکا با عنوان “انتقام سخت” مطرح می­شود، تنها از طریق دیپلماتیک راه به جایی نخواهد برد و لذا نیروهای عراقی و از جمله آنها کتائب حزب الله از اقدامات نظامی و تهدیدات مهم در قبال آمریکایی­ها سخن به میان می­آورد. باید منتظر ماند و تدابیر سیاسی و نظامی مرحله به مرحله و اساسی کتائب حزب الله در قطع کردن دست آمریکا از عراق را بررسی کرد.

کتائب حزب الله، طلایه داران مقابله با جنگ سخت و جنگ نرم در عراق
نیروهای کتائب از زمان تاسیس همواره در خط مقدم نبرد با متجاوزان در عراق و سپس در سوریه برای مقابله با داعش بوده­اند. نیروهایی که تحت آموزش های مخصوص نظامی و اطلاعاتی توانسته ­اند فتوحات زیادی در جبهه مبارزه با داعش رقم زنند.
عملیات آزادسازی جرف الصخر (جرف النصر)، شکست حصر آمرلی، آزادسازی تکریت، آزادسازی استان صلاح الدین، آزادسازی بیجی و در نهایت آزادسازی فلوجه (که جهنم آمریکایی‌ها بود) مهم‌ترین عملیات‌هایی است که این یگان در آنها مشارکت داشت.

در حال حاضر گردان‌های حزب‌الله در اکثر استان‌های عراق غیر از منطقه کردستان عراق فعالیت می‌کنند و خیلی زود در مناطق آزادشده از چنگ داعش نظیر الانبار، موصل، کرکوک و صلاح‌الدین در کنار بغداد و استان‌های مرکزی و جنوبی عراق دفاتر و نمایندگی‌های خود را افتتاح کردند؛ به گفته منابع خبری، شهر جرف الصخر در استان بابل اتاق عملیات نیروهای گردان‌های حزب الله است.

حزب الله عراق همچنین بیش از یک نهاد رسانه‌ای در اختیار دارد. در کنار شبکه «الاتجاه»، رادیوهای الاتجاه و الکوثر هم متعلق به این گروه است و همچنین روزنامه «المراقب العراقی» که روزانه از بغداد منتشر می‌شود. دو پایگاه خبری اینترنتی “المعلومه” و “الانصار” هم به حزب الله تعلق دارد. گردان‌های حزب الله همچنین نهادهای آموزشی و فرهنگی نظیر «هیئه المساجد والحسینیات» ومرکز مطالعات «الهدف» و مؤسسه «الزینبیات»، مؤسسه «النخب الأکادیمیه» ومؤسسه «السُبل الواضحه» در اختیار دارد.


تهیه کننده: احسان حسنی
اسفند ۱۳۹۸
۷۰ روز پس از شهادت سرداران مقاومت



[۱] پارلمان عراق روز یکشنبه ۱۵ دی۱۳۹۸ ( ۵ ژانویه ۲۰۲۰) دو روز بعد از اقدام تروریستی آمریکا با برگزاری جلسه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج همه نیروهای خارجی رای داد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. Nima چهارشنبه, ۶ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴

    جالب بود دایی جان

    پاسخ
  2. مسافر دمشق پنجشنبه, ۷ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵

    سلام
    به نظر من خیلی از این اطلاعاتی که شما اینجا افشا کردین مورد سواستفاده دشمن قرار خواهد گرفت. هر حرفی را نباید هرجایی زد . اطلاع دارم که سایت شما توسط چشمهای ناپاک صهیونیستی و امریکی رصد میشه. لطفاً در خبررسانی و تحلیلهاتون به وجود و بهره گیری و ضربه دشمن با وسواس اهمیت بدهید. با تشکر از مجموع مخلص و متخصصتون

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۸ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶

      سلام . این اطلاعات سری نیست.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.