بیانات سید حسن نصرالله ۹ فروردین ۱۳۹۹ در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت آغاز ماه شعبان، پیرامون تحولات جهان پس از ویروس کرونا

ما در آستانه‌ی یک وضعیت جهانی هستیم که حداقل از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. پیامدهای این وضعیت از جنگ جهانی خطرناک‌تر است.
ما نمی‌دانیم کار به کجا می‌کشد اما ممکن است پس از کرونا با یک نظم جدید جهانی و شرایط تازه مواجه شویم.
ببینید پس از جنگ جهانی اول یک نظم تازه‌ی جهانی به وجود آمد. پس از جنگ جهانی دوم، نظم جهانی تازه‌ای به وجود آمد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق و اروپای شرقی و غربی، نظم جهانی تازه‌ای به وجود آمد.

اتفاقی که امروز در حال وقوع است بسیار از جنگ‌های جهانی بزرگ‌تر است چون وارد همه‌ی حوزه‌ها شده. امروز با اتفاقاتی که در جهان در حال وقوع است، بحث‌های فرهنگی، عقیدتی، دینی، فکری و فلسفی به وجود آمده. در همه‌ی چیزهای مرتبط با جهان فلسفه، عقاید، فرهنگ، اندیشه، دین و فلسفه زلزله‌ای رخ داده است. زلزله شده. در حوزه‌ی اولویت کشورها نیز همچنین.
الآن درباره‌ی فایده‌ی سازمان ملل و گروه‌بندی‌های بزرگ بین المللی بحث به وجود آمده.
امروز ما نمی‌دانیم این ایالات متحده همچنان متحده است یا در حال متفرق شدن‌ است؟ اتحادیه‌ی اروپا همچنان اتحادیه است یا متفرق می‌شوند؟ امروز فریادهایی در حال بلند شدن است. جهان پساکرونا چه نتایجی برای جهانی‌شدن در پی خواهد داشت؟

 

آیا به احساسات و محاسبات نژادی و اولویت‌های ملی بازخواهیم گشت؟ در حوزه‌ی اقتصاد نیز همه‌ی این نظام سرمایه‌داری لیبرالی مورد بحث قرار گرفته است. سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی جهانی مورد بحث قرار گرفته‌اند. در موضوعات اقتصادی، پولی و گروه‌بندی‌های سیاسی [بحث وجود دارد].

اصلا معلوم نیست کدام حکومت می‌ماند و کدام حکومت فروخواهد پاشید. معلوم نیست کدام ابرقدرت‌های نظامی می‌مانند یا فرو می‌پاشند. من هیچ چیز نمی‌گویم. فقط می‌گویم باید مراقب وضعیت باشیم.

قاعدتا کسی عجله نکند. برخی از مردم کارها و نتیجه‌گیری‌ها را جلو می‌اندازند و می‌گویند جهان به فلان نتایج خواهد رسید. بیان قطعی این مسائل از الآن سخت است چون به موفقیت تدابیر و اقدامات و… وابسته است. گرچه جهان تا الآن هم بسیار به هم ریخته. همچنین وابسته به این است که درمانی پیدا بشود یا نشود؟ اما هیچ شکی نیست که ما نسل‌های امروز لبنان، منطقه و جهان در حال زیستن یک تجربه‌ی تازه هستیم که حداقل در ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است. و این تجربه -احتیاط می‌کنم و می‌گویم:- احتمالا کره‌ی زمین و بشریت را به شرایط و اطلاعات تازه‌ای در زمینه‌ی علمی، فرهنگی، سیاسی، ائتلاف‌ها، گروه‌بندی‌ها، نظم جهانی، اقتصاد، پول، نقدینگی، زیرساخت‌های اجتماعی و… می‌رساند. می‌گویم احتمالا اما این احتمال یک احتمال جدی و واقعی است و مستندات علمی و واقع‌بینانه‌ی خود را دارد. ما باید مدام مراقب وضعیت باشیم چون قرار است روی ما نیز بازتاب پیدا کند و ما بخشی از آن هستیم. ما به لحاظ امنیتی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و در همه‌ی سطوح بخشی از منطقه و جهانی هستیم که به قول معروف مثل دهکده شده و مردم از هر اتفاقی که هر جا می‌افتد تأثیر می‌پذیرند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مصطفی دوشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

    احسنت. شاید یه احمق دیگه تو آمریکا پیدا بشه و بگه این مصیبتی که به مردم وارد شده درد زایمان یه بچه ناخلف دیگست و این موضوع رسالت رسانه رو بیشتر میکنه

    پاسخ
    1. ناشناس سه شنبه, ۱۲ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵

      دیر نخواهد بود که این تغییرات در عرصه جهانی خودنمایی کند و ساختارها موجود در عرصه های اعتقادی و اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را بهم بریزد . و نهادهای جدیدی بر اساس شرایط جدید شکل گیرد .

  2. ناشناس دوشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲

    سید مقاومت در این سخنرانی به نظام جدیدی پس از کرونا اشاره کرد در این نظام اتحادیه اروپایی و آمریکایی به علت تاثیرگزاری گرونا بر اقتصاد و امنیتشون محتمله وجود نداشته باشه الان وضعیت آمریکا بحرانی هس احتمال بروز یه جنگ داخلی هس و رفته رفته نیز از هم فرو خواهد پاشید جهان نیاز به یک رهبر داره حالا این رهبر به نظرتون کیست آیا اشاره سید به نظم نوین همان تمدن اسلامی هست ؟؟؟؟

    پاسخ
  3. Ali دوشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

    سید مقاومت در این سخنرانی به نظام جدیدی پس از کرونا اشاره کرد در این نظام اتحادیه اروپایی و آمریکایی به علت تاثیرگزاری گرونا بر اقتصاد و امنیتشون محتمله وجود نداشته باشه الان وضعیت آمریکا بحرانی هس احتمال بروز یه جنگ داخلی هس و رفته رفته نیز از هم فرو خواهد پاشید جهان نیاز به یک رهبر داره حالا این رهبر به نظرتون کیست آیا اشاره سید به نظم نوین همان تمدن اسلامی هست ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. ناشناس سه شنبه, ۱۲ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

      صحیح است

  4. محمد(ل ن ) دوشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶

    کاملا موافقم، نظم جدید جهانی

    پاسخ
  5. ناشناس دوشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸

    لبیک یا مهدی

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.