برت مک گورک نماینده ویژه رییس جمهور آمریکا در مبارزه با داعش در میان واکنش هایی که به اخراج حدود ۳۰۰ داعشی با سلاح شخصی توسط حزب الله ار مرز لبنان و سوریه صورت گرفته است، توییت زده اخراج داعشی ها از مرز لبنان به نزدیکی مرز عراق اشتباه است و همگی آنها باید در میدان جنگ کشته شوند.
این نماینده تازه کار که گویا مطلقا اطلاعاتی از تاریخچه عملکرد کشور متبوع خود و نیروهای متحدش در این زمینه در سوریه و عراق نداشته، مورد انتقاد و تمسخر خبرنگاران و فعالان رسانه ای قرار گرفته است.
علی اورنک خبرنگار ترک در توییتی با درج عکسی از کاروان مسلح داعش که با اجازه نیروهای اس دی اف(SDF) تحت حمایت آمریکا دراگوست ۲۰۱۶ از منبج خارج شدند به این توییت مک گورک واکنش نشان داد و نوشت احتمالا در مقایسه با نیروهای اس دی اف اشتباه حزب الله این بوده که نگذاشته دواعش با پیکاپها و زرهی هایشان از مرز خارج شوند!

https://www.usatoday.com/story/news/world/2016/08/16/us-backed-syrian-forces-gave-defeated-isil-militants-safe-passage/88862834/

https://www.rt.com/usa/356212-us-backed-forces-isis-safe-passage/

علاوه بر منبج آمریکایی ها سابقه مطرح کردن گزینه ی «گذرگاه امن» برای خروج داعش را پیش از شروع عملیاتهای موصل و رقه داشته اند.
https://www.thesun.co.uk/news/1968311/america-plotting-to-allow-9000-isis-fighters-to-escape-terror-capital-mosul-so-they-can-attack-russian-troops-moscow-outrageously-claims/

از سوی دیگر سابقه آمریکایی ها در اخلال در عملیات در غرب الانبار به سمت شهر مرزی راهبردی القائم در ابتدای سال ۲۰۱۷ و پاکسازی مرز عراق-سوریه نشان می دهد قطع ارتباط دواعش بین سوریه و عراق هیچ گاه گزینه مطلوبی برای آنها نبوده است و در واقع سخنان مک گورک بیشتر جنبه ی نمایشی و تزیینی دارد.
این نکته را باید در نظر داشت که حزب الله در شرایطی اقدام به تخلیه دواعش از مرز سوریه-لبنان کرد که فاکتور زمان ارزشی بیش از پیش در فاز نهایی نبرد با داعش در سوریه و عراق دارد. جابجایی حدود ۳۰۰ داعشی با سلاح فردی (که مشخص نیست چه تعداد از آنها بتوانند به زودی به جبهه های نبرد بازگردند) در حالی انجام می شود که چند برابر این تعداد نیروی آزاد شده ارتش سوریه و حزب الله از مرز لبنان وسوریه به سمت مناطق باقیمانده در دست داعش گسیل خواهند شد تا روند پیشروی ها و پاکسازی ها سرعت بیشتری بگیرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.