اقلیم کردستان عراق همچنان با یکە تازی های خانواده بارزانی شاهد ایجاد مشکلات زیادی برای مردم این منطقه می باشد، مشکلاتی که در هر بازه از زمان با رنگ و شیوه جدید و در تصمیمات و سیاست های محلی و کشوری عراق خود را نمایان می کند. مشکلاتی که شاید بشود دلیل اصلی آن را سیاست و تصمیمات این منطقه در قبال دولت مرکزی دانست که مشکلات جدی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است؛ از جمله پرداخت نکردن نزدیک به دو سال از حقوق کارمندان محلی که طبق آخرین آمار به بیش از ١٠ میلیارد دلار رسیده است، توزیع نکردن نفت در زمستان در بین مردم، نبود برق در تابستان و مشکلات جدی دیگر… اما چه کسی یا کسانی در راس این تصمیمات هستند؟

ریاست اقلیم که فرمانده نیروهای مسلح نیز میباشد و نخست وزیر محلی را میتوان به عنوان دو مقام اصلی تصمیم گیری در این منطقه نام برد.
بعد از همه پرسی خودخواهانه مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم در سال ٢٠١٧ میلادی و واکنش های خارجی و داخلی عراق، مسعود بارزانی کرسی ریاست این اقلیم را بوسید و از این منصب به دلیل شکست وعده های خود مبنی بر تشکیل کشور مستقل، کناره گیری کرد و نچیروان بارزانی که در آن زمان نخست وزیر محلی بود به ریاست این منطقه نشانده شد.

در حالی که با این کناره گیری و به روی کار آمدن نچیروان بارزانی که شخصی میانه رو می باشد، همه انتظار بهبود کلی و ریشه ای مشکلات این منطقه با دولت مرکزی را داشتند، با انتشار برخی تصاویر و اخبار از مسعود بارزانی در این روزها، چهره وی در نقاب تازه ای رو نمایی شد.
شخصی که این روزها فقط در منصب حزب دمکرات کردستان است با اسم و چهره ای تازه در میادین حاضر می شود و عملا به نحو دیگری قدرت را به دست گرفته است.
چهره ای که برای هضم آن، رسانه های وابسته به این خانواده بخصوص کردستان٢۴ با مالکیت مسرور بارزانی، معرفی و بزرگ نمایی شخصیت مسعود بارزانی به عنوان مرجع تمام کردها در دستور کار قرار داده است.

مرجعیتی که این روزها نقاب تازه مسعود بارزانی برای ظاهر شدن در میادین شده است و طبق گفته برخی از مقامات مبنی بر تماس های وی با سران عراق در تشکیل دولت کاظمی و همچنین معرفی فواد حسین برای پست وزارت خارجه عراق از سوی وی اقداماتی انجام شده است در حالیکه که این منطقه دارای رییس اقلیم و نخست وزیر میباشد.
اقدامات مسعود بارزانی با نقاب جدیدش به جایی رسیده است که اکنون دارای دفتر کار و غیره می باشد و تمام تصمیمات کلان کردستان عراق و حتی مداخلات در شمال سوریه از این دفتر صادر می شود و در دیدارهای خود با سران کشورهای خارجی پرچم اقلیم و عراق را قرار میدهد که معمولا این حرکت در پروتکل های ریاست اقلیم و یا نخست وزیر دیده می شود و عملا پست ریاست اقلیم در دست نچیروان بارزانی پسر برادر وی که یکی از مخالفان برگزاری همه پرسی استقلال بود را به یک پست تشریفاتی تبدیل کرده است.


از سوی دیگر با برنامه ریزی های حزب دمکرات کردستان (بارزانی) و تقلب های آشکار آنها در انتخابات اخیر، این حزب با دارا بودن بزرگترین فراکسیون در پارلمانی محلی، عملا همه تغییرات را به سود خود رقم می زند.
به عنوان مثال در حدود دو ماه گذشته به دلیل انتقاد سوران عمر یکی از نمایندگان پارلمانی کردستان عراق از مسرور بارزانی نخست وزیر محلی مبنی بر دست داشتن وی در دزدی های صورت گرفته از چاه های نفتی و انتقال اموال به خارج و غیره، علی رغم بایکوت کردن جلسه توسط ریاست پارلمان از حزب اتحادی میهنی به نشانه اعتراض به تصمیم حزب دمکرات کردستان (بارزانی)، مصونیت از سوران عمر توسط معاون پارلمان که از حزب دمکرات کردستان می باشد در پارلمان محلی گرفته شد.

با بالا گرفتن زمزمه های آغاز تظاهرات در این منطقه، مسرور بارزانی در کنفرانس خبری اعلام کرد این اقلیم ٢٧ میلیارد دلار بدهی دارد و یکی از دلایل اصلی این مشکل ارسال نکردن بودجه این منطقه توسط دولت مرکزی می باشد، بدهی که اکثر آن به گفته مقامات محلی از سال ۲۰۱۴ رقم خورده است.
اعترافات مسرور بارزانی در حالی است که این منطقه از سال ۲۰۱۴ و با همکاری ترکیه برای فروش نفت اعلام استقلال اقتصادی کرد و با وجود تمام فشارهای دولت مرکزی برای تسلیم کردن نفت و درآمد مرزهای این منطقه، به آن عمل نکرد.
درآمد هایی که این روزها خاندان بارزانی را به ثروت های چندین میلیارد دلاری در خارج از عراق رسانده است.
در آماری که اخیرا توسط برخی از جناح های اپوزیسیون این منطقه منتشر شده است، درآمدهای حاصل از فروش نفت و گمرک مرزهای منطقه کردستان عراق از سال ۲۰۱۴ تا کنون به بیش از ۷۴ میلیارد دلار رسیده است.

همه این اتفاقات و تصمیمات خودسرانه مسعود بارزانی کار را به جایی رسانده است تا حزب اتحاد میهنی (حزب طالبانی) که استان سلیمانیه را با نیروهای مسلح خود در دست دارد، به فکر پروژه لامرکزی و اداره کردن این استان به طور مستقل بیفتد.
پروژه ای که شاید این اقلیم را به دو قسمت شرقی و غربی تبدیل کند و این با مزاج خیلی ها در حزب دمکرات کردستان با ریاست مسعود بارزانی خوش نیامده است.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس یکشنبه, ۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲

    هوای نفس و تعلقات دنیوی مشکلاتیست که تنها دلیل جنگها و اختلافات و خونریزیها در دنیاست. حماقت آدمیزاد پایان ندارد. واقعاً بارزانی فکر نمیکند که روزی میمیرد!!!

    1. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳

      درکل حکومت اقلیم مثل یه حکومت دیکتاتوری هستش نه دموکراسی،واین باعث به وجود اومدن کلی نارضایتی این اقلیم شده

  2. ناشناس یکشنبه, ۱۸ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵

    بخش اعظمی از حقوقی که بارزانی ها طالب پرداخت اون از طرف دولت مرکزی عراق هستن مربوط به کارمندانی خیالی است
    مدت ها قبل یکی از سایت های خبری به وجود هزاران مورد کارمند جعلی که وجود خارجی ندارند ولی به اسم اونها حقوق ماهیانه تعلق میگیره اشاره کرده بود
    بارزانی ها که با دزدیدن نفت شمال عراق و درامدهای حاصل از گمرک و قاچاق و درصد بالایی از تجارت اقلیم به خوبی از توبره میخورن با تمام توان دنبال آخوری هستن که انتظار دارند دولت مرکزی پُر کند

  3. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۰

    تمام

  4. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

    شما در حدی نیستی به کا مسعود بی احترامی کنم

  5. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

    مسخره است هر روز فشار بر کردها بیشتر میشه بعد سیاست مدارای ما فقط فکر پول خودشونن

  6. یک ایرانی کرد دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷

    خاندان بارزانی در حالی ادعای مضحک رهبری اکراد را دارد که در حکومت بر سه استان (کل منطقه اقلیم کردستان) قادر به ایجاد دمکراسی نیست و تبعیض قابل توجهی میان عشیره های منتسب به بارزانی با سایر عشیره ها به وجود آورده است.

  7. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳

    ۹۰ درصد اهل کردستان قبولش دارن درحد پرستش

  8. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰

    بارزانی خیلی بهتر از طالبانیها کار کزدن از میزان کزسی مجلس مشخص مشکلات بیشتر ناتوانی دولت مرکزیه

  9. حسن زیباری دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳

    بیایید کمی تا اندکی واقع بین باشیم ؛ بارزانیها ( چه پدر چه پسر و چه برادرزاده) تنها سردمداران ملت کرد هستند که از موجودیت و تمامیت ارضی آب و خاک و خواسته های به حق ملتشان دفاع کرده و سازش نمی کنند .حال با این اوصاف آیا این موضوع که ازنظر برخی دول همجوار و ایادیشان در داخل؛ یکه تازی و سرکشی قلمداد میشود صحت دارد ؟ فی الواقع خیر ! و اما موضوع کنار گذاردن برادر زاده اصلأ و ابدأ چنین چیزی وجود ندارد و این شایعات تنها زاده خیال و رویا بد خواهان وکج اندیشان گروهی سازمان یافته است که هرگز به واقعیت نمی انجامد ؛ بلکه برای همیشه آنها را در صدر زمامداری و حکومت بر ملت کرد باقی خواهدگذاشت ؛ آنان در دل و جان ملتشان جای دارند.

  10. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

    مصعود بارزانی قابل احترام تمام کردها است اگر مصعود بارزانی نبود خانواده مزدور طالبانی همین اقلییم کردستان را مانند کرکوک که لاهور شیخ جنگی دودستی تحویل عراق داد تحویل میدادند

  11. ناشناس دوشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶

    چراایران ازاتحادیه میهنی نمیگه که باخیانت ودشمنی باملت کورد هرروز که نمایان است ایراد نمیگیره وازپافل طالبانی ولاهورشیخ جنگی خاک فروش چیزی نمیگید که خیانت اینها باعث شد رفراندوم ورای آری ۹۹درصد ملت کورد رو پانگیره

  12. ناشناس سه شنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱

    زهی خیال باطل

  13. ناشناس سه شنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲

    اگه مردی تو دنیا وجود داشته باشه اون کاک مسعوده .واقعا در قلب همه کردها جا داره سه روک مسعودبارزانی

متاسفیم. دیدگاه در حال حاضر بسته است.