همزمان با عملیات نظامی آذربایجان در منطقه ناگورنو-قاراباغ نقش نیروهای ارتش ترکیه و پاکستان در کنار مزدوران سوریه ای آشکار شده است تا جایی که این موضوع در حال تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار در منطقه است.

اوکراین نیز در چارچوب این جنگ آمادگی خود را برای کمک به آذربایجان اعلام کرده و مناقشه از سطح منطقه فراتر رفته است.
بر همین اساس اخباری درباره اعلام آمادگی گروه های چپ گرای کرد کنگره خلق کردستان اعم از حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) و یگان مدافع خلق کردهای سوریه(YPG) در این دنبرد منتشر شده است. اما این گروهها چرا باید به ارمنستان بروند؟

دلایلی که برخی طرفداران این قضیه به آن اتکا میکنند، از این قرار است: ابتدا اینکه یک درصد کردهای جهان در ارمنستان و نخجوان زندگی می‌کنند و در نبردهایی که بر سر قره باغ رخ داده، کردها نیز قربانی شده و در قامت نیروهای ارمنستان بیشتر خود را نشان داده اند. مورد دوم تامین نیازمندیهای نظامی گروههای کرد از طریق ارمنستان است. سومین مورد نیز حضور ترکیه و مسلحین سوری در این نبرد است که با کردها سر جنگ دارند.
پرسش اینجاست که کردها از چه مسیری میتوانند به ارمنستان برسند؟

بشار اسد رییس جمهور سوریه که دل خوشی از اقدامات ترکیه و مسلحین سوری در کشورش ندارد اقدامات ترکیه و مزدورانش در جنگ علیه ارمنی ها را محکوم کرده است. از سوی دیگر با دادن امتیازاتی به کردها سعی کرده‌اند آنها را در سوریه به سوی خود بکشانند. حال که یک جنگ نیابتی دیگر سر بر آورده است حضور کردها در نبردهای کوهستانی می‌تواند بسیار موثر باشد و وزنه تحولات را به سمت ارمنستان سنگین تر کند.
پیش از آغاز حمله و یک هفته مانده به شروع جنگ سپتامبر قره باغ، رسانه های ترکیه و آذربایجان در سناریوهایی پیش دستانه به نقش ایران برای امکان عبور کردها به سمت ارمنستان پرداخته بودند و تلاش می‌کردند جمهوری اسلامی ایران را از عبور این نیروها بر حذر دارند.
البته تا زمانی که روسها یک طرف معادله باشند نیازی به همکاری ایران با کردها نیست و آنها می‌توانند با هواپیماهای روسی خود را به ارمنستان و خطوط نبرد در قره باغ برسانند.

از طرف دیگر ارمنی‌های ساکن دیگر کشورها نیز با اعلام آمادگی خود برای مشارکت و کمک مالی حاضرند برای تغییر معادله از هیچ کوششی فرو گذار نکنند و از هم اکنون زنگ خطر برای آذربایجان به صدا در آمده است.
ارمنیهای ساکن گرجستان، لبنان، روسیه، آمریکا و فرانسه پیش از این ثابت کرده اند که هر کمکی برای بقای خود میکنند.
تماسهای سرگئی لاوروف وزیر خارجه ارمنی تبار فدراسیون روسیه در همین چارچوب صورت می‌گیرد.

همچنین حضور جمعیت ۱۵ میلیونی آذریها در خاک ایران و مرزهای جنوبی ارمنستان و هیاهویی که برای به صحنه کشاندن آنها و فشار سیاسی، اقتصادی به ارمنستان شنیده می‌شود حاکی از آن است که یه یک برخورد بزرگ در حال وقوع است. هر چند جمهوری اسلامی ایران تنها به حمایت سیاسی از آذربایجان پرداخته و در نبردی که نفعی برای ایران ندارد شرکت نمی‌کند اما همین تفکر مرزهای شمال غرب را به چالش می‌کشد.
از طرفی الهام علیف نیز خود را حاکم اسلامی معرفی می‌کند و خواستار حمایت حداکثری تمام مسلمانان از خود و اقدامات دولتش است. از سوی دیگر نیکول پاشینیان نیز این نبرد را مقدس و برخوردی تمدنی برمیشمارد.
همین گزینه‌ها در کنار لجاجت ترکیه و اصرار بر ادامه جنگ می‌تواند یک جنگ نیابتی دیگر، اما این بار در کنار شاهراه های ارتباطی و انرژی اوراسیا بر پا کند.

 طاها عبدالهی
طاها عبدالهی
خبرنگار و علاقه مند به حوزه قفقازشناسی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

    باسلام.تحلیل جالبی بود ولی من در کلیات موافق ان نیستم. ارمنستان کار بد کرده که با تروریست ها پ ک ک ارتباط برقرار کرده.!. و اصلا کار بسیار بدی کرده که قره باغ رو گرفته !ولی نکته عجیب ان این است که گفته شده،ایران منفعت در این جنگ ندارد! منفعت ندارد! ولی از اول تا اخر ان به ضرر ما می باشد!.. فرض کنید،اسرائیل ها و وهابی به همراه نژادپرست ها و قوم گرا ها اذری،بخش های زیادی از ارمنستان را بگیرن و خود را به نخجوان و مرز ترکیه برسانند! یعنی فکر می کنید،میشن کنار،به ما کار ندارند؟! این هم ادم خوار اوردن لب مرز ما،حالا قدرت هم بگیرن! با ما کاری ندارن؟! یک گروه عبدالملک ریگی! رفته بود با فرمانده ناتو صحبت کنه!که با ما چه کار کنند! انوقت چنین قدرت …! استفاده نکن؟!
    بازم این جنگ داره تاکید می کنه! آیات قران رو،نژادپرست،قوم گرا،لائیک،سکولار،ملی گرا(بی دین)،بی دین،شیعه و سنی(خنثی یا امریکایی غربی)،وهابی،مشرک،مزدور ومنافق و صهینویسم .. همه همه یک نفس هستن! هم از یک جا دستور میگیرن! و ان نیز شیطان است.! رژیم اذربایجان و طرفدارانش اگر حق بودن! خودشون تنها و برای خدا می جنگیدن و اون مناطق اشغالی رو پس میگرفتن!
    مطمعا الان که همه رو جمع کردن!..یک جا،و بیش از ۲۰ موشک سمت ما پرتاب کردن و چندین پهباد به سمت ما اوردن.. نشان دهنده برنامه برای ماست .. فعلا داره ارزیابی اولیه میکنند..

    پاسخ
    1. حنیف شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

      اتفاقا فرصت بسیار خوبیه. ما منتظر دست از پا دراز کردن دولت بی دین باکو هستیم. اون وقت امکان آزادسازی مناطق از دست رفته در جنگ های ایران و روس در دوره قاجار وجود داره. من خودم با دو تا بچه و کلی گرفتاری شخصا به عنوان داوطلب میرم جبهه.

    2. علی اس اس شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸

      برادر اولا ایران که تماشا چی نیست ایران قرار یک جای دیگه ضربه بزنه به این جماعت فقط منتظر وایسا ببین دوما ایران روسیه هم عین ماست نگاه نمیکنن این همه کشور بیان اونا فقط نگاه کنن ارمنستان تنها نیست توی این جنگ همونطور که جنگ قبلی ایران به اذربایجان جعلی نمک به حروم کمک کرد این جنگ هم به ارمنستان کمک میکنه بعدشم اون حرف شما اشتباه بود ارمنستان وقتی دید ترکیه بیشرف رفته ترویست جبهه النصر رو اورده قره باغ اونم اتفاقا کار درستی کرده رفته پ ک ک به قول معرف توی یک فیلم دیدم طرف میگفت چشم در برابر چشم دندان در برابر دندان تروریست در برابر تروریست شک نکن این جنگ با پیروزی ارمنستان تمومه

    3. امید شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

      فعلا که با ازربایجان و نخجوان چندصد کیلومتر مرز بسیار بسیار امن داریم جالب آینه که اگر قسمتی هم نا امن باشه آون قسمت قره باغه که تحت اشغال ارامنه و مزدوران پ ک ک است

    4. alireza شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴

      من ازاون روزی می ترسم که این ها قره باغ رو بگیرن و بعد بگن آذربایجان غربی و شرقی هم مال ماست و ایران به صورت اون رو از ما گرفته اون روز که پهپاد های آذربایجان نیرو های ما رو هدف قرار بدن و ما به این فکر کنیم که ایکاش جلوشون رو همون موقع می گرفتیم.امیدوارم اون روز نرسه که اقتصاد ما فروبپاشه و گرنه اعراب و پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان هر کدوم ادعای یه بخش از کشورمان رو می کنن و از ایران چیزی جز کویر مرکزی ایران برامون نمیزارن

  2. Ahmad شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴

    هیچ پ‌ک‌ک به ارمنستان نیامده! این در راستای پروپاگاندا اذریهاست که حضور داعشیهای سوری تبار رو در آذربایجان توجیه کنند. احتمال داره تعدادی از افراد ارتش سریانی/ارمنی داخل سوریه خودشون رو برای کمک به ارمنستان برسونن

    پاسخ
  3. m.a شنبه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹

    سلام و عرض ادب
    ببخشید که نام این افراد اینجا میارم
    الان که تروریست های صادراتی به مرز شمال غربی کشور رسیدن بهتر نیست صادق زیباکلام و مصطفی تاجزاده رو به اون مرز اعزام کنن؟
    یا اقای نوید محمدزاده که بصورت واضح به مدافعین حرم مدافع اسد میگفت!
    همین جناب تاجزاده در واقعه شهادت شهید حججی متر دست گرفته بود و میگفت مرز عراق و سوریه که شهید حججی در اون شهید شد حرم نداشته و شهید حججی شهید مدافع حرم نیست!
    ای کاش مسئولین صدا و سیمای ج.ا.ا بجای حرم از همون ابتدا امنیت ملی رو برای مردم تعریف می کردن تا این عزیزان خونشون دست مایه مشتی خود فروخته نشه.
    بر طبق متر و معیارهای غربی باید از این شهدا کتاب ها نوشت و فیلم ها ساخت چون امنیت و عمق استراتژیک این کشورو باز تعریف کردن.
    ضمنا وزیر امور خارجه امارات چند روز قبل ادعای جزایر سه گانه رو دوباره مطرح کرد…إن شاء الله که عزیزانی که جانم فدای ایران سر میدن از جزایر سه گانه دفاع کنن!!

    پاسخ
    1. نوروزی دوشنبه, ۱۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

      حرف کاملا درستیه. ما باید هر مقر مشکوک به حضور تروریست های چه چچنی و ترکستانی، و چه کرد و سوری رو بی سروصدا و نامحسوس هدف قرار بدیم. اصلا مهم نیست این جنگ رو چه کسی می بره. تروریست ها با کلاش هم حتی می تونن هم وطن های ما رو توی پارس آباد و اصلاندوز هدف قرار بدن. چرا بعضی ها خودشون رو به خنگی زدن نمی فهمم.

  4. محمود یکشنبه, ۱۳ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

    با اینکه سایت شما تلاش میکند واقعیتها را منعکس کند و در خیلی مواقع موفق هم بوده عدم انعکاس نظرات مختلف کمی سوال برانگیز است،
    اولا ما باید ببینیم تو این نزاع حق با کدوم کشور است، طبق قطعنامه های اکید شورای امنیت با اینکه فرانسه و روسیه شدیداً طرف ارمنستان را می‌گرفتند ارمنستان بعنوان کشور اشغالگر شناخته شده باید نواحی اشغالی را ترک کند، سوای قطعنامه ها از نظر تاریخی هم این مناطق جزو لاینفک آذربایجان بوده و در خلال جنگ جهانی اول با شکست عثمانی روسیه به عمد بافت جمعیتی را تغییر داد و ما اگر بدون در نظر گرفتن قومیت و مذهب ما که با آذریها یکی هست حق هم با آذربایجان می‌باشد
    دوما گیرم که منطقه قره باغ شمالی اکثریت ارمنی نشین دارد و یک جمهوری خودمختار مثلاً به اصطلاح آرتساخ تشکیل شده ۷ تا شهرستان اطراف قره باغ با روستاهای اطرافش که صددرصد آذری نشین بوده الان در اشغال ارمنستان می‌باشد چرا علیرغم قطعنامه ها ۲۷ ساله همه آذریها را از خانه و کاشانه خود آواره کرده اند و از چهار گوشه دنیا(دقیقا مثل اسرائیل) ارمنی‌ها را سکونت میدهند و خارج نمی‌شوند
    سوما دولت ما به قول شما ۱۵ میلیون و به زعم خیلی از آمارها ۳۰ میلیون آذری زبان را نادیده بگیرد که همین الانش هم آنطرف مرزها قوم خویش دارند و خیلی راحت از اتوبانها ادوات زرهی و جنگی به ارمنستان گسیل کند و رسماً تکذیب می‌کند این کار پسندیده ای نیست، مگر امام جمعه ها نماینده رهبری نیستند که همگی بیانیه در حق آذربایجان دادند پس مطمئنم باشید هیچ ایرانی در مقابل شیعه های آذربایجان نمیجنگد
    بله قبول داریم آذربایجان در یک برهه ای از اسرائیل ادوات جنگی خرید چون الترناتیوی نداشت هیچکی بهش سلاح نفروخت ولی بعداً با دیدن حساسیت‌های ایران تمام قراردادهای خود را کنسل کرد و از ترکیه سلاح تهیه میکند که همانطور که در تصاویر ارسالی پیداست پهبادهای ترکیه بلای جان ارمنستان شده اند حتی سامانه های روسی را هم منهدم کردند
    پس خواهشاً جانبداری مغرضانه نکنیم و اگر تابع و شیعه علی هستیم علی وار و مرد و مردانه طرف حق را بگیریم

    پاسخ
  5. کوکو یکشنبه, ۱۳ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

    سلام
    کاری به میزان نزدیکی روابط کشورمان با طرفین جنگ قره باغ ندارم اما آنچه اکنون برای ما مهم است و داعیه حمایت از مسلمان ها رو داریم و در لبنان و فلسطین حضور داریم وهمان قدر که در نسل کشی صربها در کوزو ناراحت بودیم بایستی در مناقشه قره باغ حتی بیشتر از آن حساسیت نشان دهیم زیرا این آزمونی است که عمل به آن حقانیت رو ثابت خواهد کرد در این میان نقش علما بی بدیل است، علما و مجتهدینی که در دوران قاجار و جنگ ایران روس که از قضا در این منطقه اتفاق افتاد نقش آفرینی کردند،شرکت عالمان بیدار هشیار و شجاع در دفاع مقدس از اسلام و سرزمین ایران در برابر یورشهاى ویران گر و تباهى آفرین روس علیه ایران و برانگیزاندن مردم براى دفاع از عزت شرف و دین خود و یک پارچگى ایران در آن دوره مثال زدنی است در ادامه نمونه هایی از فتوای مراجع و مجتهدین در باب جهاد با کافران و متجاوزان به سرزمیین های اسلامی اشاره می شود که قائم مقام بزرگ ملا باقر سلماسى صدرالدین محمد تبریزى را به عتبات عراق قم کاشان و اصفهان گسیل داشت. تا از عالمان و فقیهان بزرگ فتواى جهاد علیه روس را بگیرد.
    فقیهان بزرگ ایران و عراق: شیخ جعفر نجفى معروف به کاشف الغطاء (م:۱۲۳۷هـ.ق.) آقا سید على طباطبایى اصفهانى صاحب ریاض
    المسائل(م:۱۲۳۱هـ.ق.) میرزا ابوالقاسم قمى(م:۱۲۳۱هـ.ق.) میرمحمد حسین خاتون آبادى امام جمعه اصفهان(م:۱۲۳۳هـ.ق.)۳ و ملا احمد نراقى (م:۱۲۴۵)۴درخواست عباس میرزا را پذیرفتند و فتواى جهاد علیه روس دادند.
    سید على طباطبایى در کتاب ریاض المسائل با این که جهاد را در عصر غیبت از سوى نایب امام زمان(عج) روا نمى داند ۷ امّا مرزبانى و نگهبانى از مرزهاى اسلامى ۸ دفاع از کیان اسلام بدون اجازه امام و نایب او۹ روا مى شمارد و بر این نظر است که خراج را نایب امام زمان که همانا حاکم شرع باشد مى تواند در راه خیر و صلاح مسلمانان هزینه کند.۱۰
    کتاب جهاد ریاض المسائل با مقدمه و عنوان: رساله جهادیه نشر یافته است.۱۱
    و در پاره اى از رساله هاى جهادیه فتوایى از ایشان به عربى و فارسى در باره واجب بودن جهاد با کافران روس(و ارمنی) نقل شده است:
    (بر جمیع مسلمین و عامه مکلفین واضح و آشکار است که در این چند ساله کفّار روس هجوم بر بلاد مسلمین آورده در صدد تسخیر ممالک اسلامى مى باشند و این مطلب بر علما واضح و لایح است که عزت و رواج دین به استقلال دولت اسلام است و هرگاه ضررى از کفّار به دولت اسلام رسد بدیهى است که به دین اسلام رسیده پس خطاب مى شود به عموم مکلفین و مسلمین خواه دور از ثغور باشند یا اهل
    در جنگهاى سال ۱۲۴۱ و ۱۲۴۲ قمرى سپاه ایران که احساسات دینى آنان را علماى مذهبى تهییج کرده بودند رشیدانه مقاومت کردند و حتى در فاصله سالهاى ۱۲۴۱ و ۱۲۴۲ بیش تر نواحى را که در جنگهاى دوره اول از دست رفته بود اشغال کردند.)۵۹
    در روز یازدهم محرم هزار اسیر روسى در خارج شهر اردبیل از نظر شاه گذراندند و هر روز این کار تکرار مى شد. مرکب شاه در روز بیست و یکم محرم اردبیل را ترک و به سوى قلعه شوشى حرکت و در روز ۲۴ محرم در کنار رود طویله شامى فرود آمد.۶۰
    عباس میرزا در روزهاى پایان ماه محرم نامه اى به خط قائم مقام فراهانى براى فرزندش محمد میرزا فرستاد و چگونگى سیر کار را یادآور شد:
    (جنگى که مابیش تر در قراباغ مى کردیم حالا به خواست خدا در تفلیس مى کنیم. ساخلو [پادگان] که در عباسیه و ایروان مى گذاشتیم حالا در گنجه و گرجستان مى گذاریم. اقامتى که در خانهاى تبریز و خوى مى نمودیم حالا در صحراهاى اخسطقه و شمکور مى نماییم. از قراباغ چه مانده که موجب احتیاط باشد؟
    با توجه به وقایع تاریخی فوق سکوت علما و مجتهدین در مناقشه قره باغ جایز نیست و با حمایت علما حتما بلاد اسلامی و سرزمینه های اشغالی آزاد خواهد شد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.