انعکاس انتقال قدرت در آمریکا، خون‌ریزی در خاورمیانه!

یکشنبه 5 بهمن 1399 - 13:04
https://iswnews.com/?p=41085

این روزهای داغ منطقه، اگرچه کمی پر سر و صدا به نظر می‌آید؛ اما حقیقت آن است که شاهد فرآیندی تکراری و البته خطرناک و خون‌بار هستیم…

تحولات انتقال قدرت در آمریکا را که دنبال نمایید، لایه سطحی و عیان ماجرا در منطقه ما به سربرآوردن مجدد و افزایش حملات داعش در سوریه و عراق تعبیر می‌شود.

اما لایه پنهانی که به استقبال انتقال قدرت در آمریکا رفته را باید در عربستان سعودی و ترکیه جستجو کرد.

همانطور که در سال ۲۰۱۴ اگر قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مشغول تغییر موازنه در منطقه نبودند، داعش آنگونه با سرعت رشد پیدا نمی‌کرد، امروز هم اگر قدرت‌هایی منافع‌شان در بهم خوردن آرامش ظاهری و سست فعلی نبود، هرگز شاهد این عرض اندام مجدد داعش نمی‌بودیم.

ساده‌انگارانه است اگر ده سال اخیر غرب آسیا را ناظر بوده باشی و تحولات اخیر شامل حملات مجدد داعش در شرق و مرکز سوریه، حمله انتحاری میدان الطیران بغداد، حمله دیشب داعش به صلاح الدین و از آن‌سو حمله پهپادی کم‌سابقه به ریاض را بشنوی و این قطعات پازل را منفصل از هم بدانی!

اما این‌بار آنقدر این بازی لوث شده که طرف دیگر درگیری منتظر سرکوب داعش نمانده و همان ابتدا به سراغ سرشاخه رفته…

دیروز که پدافند هوایی در ریاض فعال شد و ساعتی بعد انصارالله هرگونه حمله به ریاض را تکذیب کرد، گزینه دیگری که باقی ماند جنوب عراق بود!
ساعتی بعد بیانیه گروهی ناشناس از مقاومت اسلامی عراق منتشر شد که این حملات را برعهده گرفته و این حمله را در پاسخ به فتنه‌انگیزی آل‌سعود (اشاره به پشتیبانی حمله انتحاری بغداد) عنوان نمود.

واضح است که مقاومت اسلامی عراق چنین توان نظامی مستقلی ندارد و این حمله نیز مانند حملات دقیق قبلی به آرامکو تنها از مبدأ جنوب عراق صورت پذیرفته است. اگرچه این تنها یک هشدار بود.

به هر ترتیب ایران نیز در ماه‌های اخیر نشان داده که مایل است غیرقابل پیش‌بینی یا خارج از کنترل رفتار نماید تا در محاسبات رقبا و دشمنان فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای خود تغییر ایجاد نماید. و این حمله در کنار پیش‌روی هسته‌ای و اعمال قدرت در خلیج فارس رفتاری منسجم ارزیابی می‌شود.

باید دید دولت بایدن چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت، خصوصا با پیش دستی‌های روزهای اخیر طرفین درگیری حتما تصمیم آسانی نخواهد داشت و البته منطقه نیز روزهای آرام‌تری نخواهد دید.

جهاد رضا
جهاد رضا
کارشناس و تحلیل گیر مسائل غرب آسیا و محور مقاومت
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.