سد کمال خان؛ باج خواهی اشرف غنی در سایه خواب دیپلماسی ایران

چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 18:20
https://iswnews.com/?p=42947

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ “اشرف غنی” رئیس‌جمهور افغانستان با حضور در شهرستان چهاربرجک استان نیمروز، طی مراسمی سد کمال خان را افتتاح کرد.

اشرف غنی در این مراسم گفت:
«من می‌خواهم چند کلمه با همسایه‌مان جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم، در گذشته هر چه بودیم، چه داشتیم و نداشتیم، گفته تاریخ است.
اقتصاد ایران و افغانستان متمم یکدیگر هستند و مخالف یکدیگر نیستند.
آینده نیمروز نه تنها به سد کمال خان، بلکه به این وابسته است که زرنج به یک بندر بین المللی قوی مبدل شود و کلید زرنج، چابهار است.
با ایرانی‌ها در مذاکره هستیم تا استان نیمروز نه تنها کندوی افغانستان باشد، بلکه به کندوی ایران نیز تبدیل شود.
آب را مفت در اختیار هیچکس قرار نمی‌دهیم و آب نیمروز را با افتخار به ایران می‌فروشیم. ایران اگر نفت داد، می‌تواند آب بخواهد.
معاهده هلمند، معاهده همه مردم افغانستان با ایران است. پس از این افغانستان کلید هلمند را در دست خود دارد و تعهد خود را با ایران اجرا می‌کند. فرستادن آب اضافه‌‌تر از تعهد تنها با مذاکره محقق خواهد شد.
با دو شرکت بین‌المللی و ایرانی روی مدیریت بادها و تولید برق از آفتاب کار خواهیم کرد. مطالعات مقدماتی نشان می‌دهد که افغانستان ۷۰ هزار میگاوات برق از باد می‌تواند تولید کند. بادهایی که مردم نیمروز را آزار می‌دهد، به بزرگ‌ترین منبع انرژی تبدیل خواهد شد.
افغانستان در بخش تولید برق از باد، آفتاب و گسترش سدها با ایران صحبت خواهد کرد. تغییرات اقلیمی مرزهای سیاسی نمی‌شناسد.»

سد کمال‌خان در استان نیمروز واقع در جنوب غربی افغانستان و فاصله‌ی ۹۵ کیلومتری شهر مرزی زرنج قرار گرفته است که یکی از پروژه‌های مهم کنترل آب در این کشور است. این سد بر روی رود هیرمند قرار دارد و ظرفیت ذخیره‌ی ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد که می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کند.
ساخت این سد از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی آغاز شده بود که به علت وقوع جنگ و تغییرات حکومتی در افغانستان تا سال ۱۳۹۰ به عقب افتاد.
ددر سال ۱۳۵۱ شمسی بین امیرعباس هویدا و محمد موسی شفیق نخست وزیران وقت ایران و افغانستان قراردادی امضا شد که میزان تقسیم آب و مسائل مرزی را شامل می‌شد اما حق آب دریاچه هیرمند و چند موضوع دیگر در این قرارداد منظور نشد و این مسأله و سایر ایرادات تقسیم آب ایران و افغانستان همچنان مایه‌ی اختلاف است.
در طول ۹ سال اخیر به ویژه در دوره اشرف غنی، ساخت سد کمال خان در سه فاز تکمیل شد و حالا وی از خواب نهادهای دیپلماسی ایران استفاده کرده و در قبال ارائه‌ی آبی که حق دو کشور است، از ایران باج خواهی می‌کند؛ در حالی که ایران در سالهای گذشته در زمینه های مختلف از جمله مسائل تجاری، مناسبات مرزی، مهاجران افغان، مواد مخدر، تروریسم و… هیچ سوءاستفاده ای نکرده است.
کمبود آب و مخاطرات ناشی از بسته شدن آب در افغانستان، زندگی میلیونها نفر در استانهای شرقی و جنوبی ایران را تهدید می‌کند و نیازمند تلاش جدی دستگاه خارجه و نهادهای مربوطه در بازسازی روابط با افغانستان و بروزرسانی جوانب مناسبات دو کشور را می‌طلبد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علیرضا شهبازی چهارشنبه, ۴ فروردین, ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸

    نمک به حرومی یعنی این
    از همه ی امکانات ایران به طور رایگان استفاده میکنند نوبت منافع مشترک که میرسه باج میخوان
    یکی به این نوکر امریکایی ها بگه ما به اربابت باج ندادیم تو که…

    پاسخ
  2. سینا چهارشنبه, ۴ فروردین, ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

    سلام.برخره امریکایی از اونجا میرن! تا همیشه اونجا نمی مون.!رضا خان هم با قرارداد خائن انه خود در واگذاری زمین در قسمت اذربایجان و همین افغانستان، هنوز اثار کار ان نیز به ما میرسد.
    حرف برای گفتن بسیار زیاد! اما بهتر ایران کاملا گزینه انتقال اب هیرمند رو کنار بزاره! میشه از طریق باران و خود نعمت دریا کارها بزرگ کرد. و بیش از این مسئله که اینطور باعث تحقیر ملی میشه پافشاری نکرد.
    خدا خودش بعدا به حسابشون میرسه،الان اگر ما بخوایم کاری کنیم،اوضاع بدتر میشه! و اوضاع اقتصادی و .. افغانستان بدتر و بعد ضربه اش رو کل منطقه ببینه. مطمعا دنیا دنیایی کوچیکه! اگر صبر کنیم،خودشون بعدا میفهمن چه کار کردن..

    پاسخ
  3. ایرانی پنجشنبه, ۵ فروردین, ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹

    دنیا دنیای زور و قدرت هست . اگر از موضع ضعف برخورد کنی ازت باج خواهی میکنن. به نظر من ایران اول باید رسما هشدار بده و اعلام کنه که باید حق آبه هامون محفوظ باشه و موقتا مرزهای استان نیمروز رو ببنده و تعدادی از افغان های پشتون رو هم اخراج کنه. در مرحله دوم باید یا به صورت رسمی از طریق ارتش ابتدا با شلیک هشدار به نزدیکی سد به اشرف غنی هشدار بدیم یا از طریق گروه های افغانی اقدام به انفجار این سد کنیم. در هر صورت نباید به اشرف غنی باج داد و این کار رو بی جواب گذاشت

    پاسخ
  4. محمد پنجشنبه, ۵ فروردین, ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

    سلام برهمه…مگه تو قرارداد سعد آباد. رضاخان عامل انگلیس دشت ناامید رو به افغانستان نداده درعوض حق ابه ایران رعایت بشه..وحتی تاسال ۱۳۷۲ به ایران حق ابه میداده .الان یاباید حق ابه بده یادشت نامید ….مشکل ازماست دیپلماسی ضعیف داریم .من مطمئنم عردوقان اینو شیر کرده ..

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.