حملات پهپادی گروه‌های مقاومت عراقی به مواضع نظامیان آمریکایی در روزهای اخیر، منجر به آغاز معادلات جدید در تقابل محور مقاومت با آمریکا در غرب آسیا شده است.

موضوع مهمی که در حملات اخیر مقاومت عراق به مواضع نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل در تاریخ ۲۶ فروردین و پایگاه عین الاسد در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ برجسته می‌شود، استفاده از پهپاد به عنوان عامل حمله است.
استفاده گروه‌های مقاومت از پهپاد در منازعات عراق پیشینه‌دار است و گروه “عصبه الثائرین” تصاویری از سفارت آمریکا در بغداد که با پهپادی تجسسی فیلمبرداری شده بود را در تاریخ ۱۵ فروردین ۹۹ در رسانه خود منتشر کرد. بنابراین استفاده از پهپاد در عملیاتها علیه آمریکا در عراق موضوع جدیدی نیست؛ اما استفاده از پهپاد به عنوان عامل اصلی حمله که پیش‌تر در جنگ یمن توسط انصارالله بارها اجرا شده است، موضوعی است که غافلگیری‌های جدیدی را برای آمریکا به دنبال دارد.
در مواقعی که مواضع دشمن در زمین خودی قرار دارد، بهترین راهکار اتخاذ انواع جنگ چریکی است. این مدل جنگ در جریان جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام و… نیز اجرا شده است و در بازه‌های زمانی مختلف، ضربات مهلکی را به طرف مقابل وارد کرده است.

یکی از انواع جنگ چریکی در عراق که در یکسال اخیر شاهد اوج‌گیری آن بوده‌ایم حملات راکتی و اصطلاحاً بزن‌دررو به کاروان‌های لجستیکی و پایگاه‌های آمریکا بوده است.
شاید این حملات در نگاه اول کوچک و حتی بی‌فایده جلوه کند، اما آنچه که اهمیت این حملات را نمایان می‌کند، نگاه کلی به ماجرا در یک بازه زمانی بلند مدت است. هدف، نتایج، تعداد، گستره این حملات از جمله مولفه‌هایی است که بایستی برای بررسی کلی جنگ چریکی مقاومت عراق مدنظر قرار گیرد. برآورد این بررسی قطعا نتایج قابل توجهی از خسارات سنگین آمریکا را می‌رساند که در یک بازه زمانی مشخص می‌تواند هدف گروه‌های مقاومت عراق یعنی “خروج آمریکا از این کشور” را محقق کند.

نمونه این موضوع در جنگ یمن قابل مشاهده است. انصارالله در پنج سال اول جنگ غالب توان خود را برای اجرای جنگ چریکی در یمن صرف کرد و در جریان پنجمین سال جنگ موفق به زمین‌گیر کردن ائتلاف سعودی و توقف حملات آنها در جبهات مختلف شد و همین اتفاق زمینه‌ی عقب‌نشینی امارات از حضور مستقیم در جبهات درگیری، عقب‌نشینی نیروهای سودانی از جبهات داخل یمن (در پی تحمل تلفات سنگین) و به دنبال آن پیشروی انصارالله در استان‌های الجوف، مأرب، البیضاء، صعده و الضالع را رقم زد.

حالا سوال اصلی مطرح می‌شود: حملات پهپادی چگونه معادلات جنگ در عراق را تغییر می‌دهد؟

در جنگ یمن از پهپادها به جهت دقت بالا در هدف قرار دادن مواضع دشمن استفاده می‌شود و در عراق این موضوع اهمیت بیشتری دارد. چرا که سیطره هوایی آمریکا بر عراق در کشف و خنثی‌سازی حملات راکتی موثر است و این محدودیت، دست گروه‌های مقاومت برای افزایش و دقت در حملات را بسته است.
حملات پهپادی از برترین تاکتیک‌های حملات بزن‌دررویی است که امکان جابجایی و ترک سریع صحنه نبرد را محقق می‌کند و دشمن را دچار ابهام می‌کند و این مدل در عراق، آمریکا را در تشخیص مبدأ و پیگیری عامل محدود می‌کند.

افزایش حملات پهپادی در عراق، آمریکا را با خسارات و صدمات سنگین‌تری روبرو می‌کند و در نهایت خروج آنها از عراق را تسریع می‌کند و بی‌شک هدف مقاومت از این حملات نیز همین موضوع است. در آینده نزدیک، صحت این واقعیت میدانی ثابت خواهد شد؛ آینده عراق را به نظاره بنشینید!

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سیدعلی شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

    ان شاالله

    پاسخ
  2. شادمند شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

    تحلیل عالی بود.. متشکرم.. ان شاءالله بزودی نتیجه این رویه ی جدید در مبارزه با استکبار و خروج نیروهای تروریست آمریکایی از منطقه باشد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.