دانش نظامی: پهپاد شاهد-۱۴۹ (غزه)

پنجشنبه 10 فروردین 1402 - 00:36
https://iswnews.com/?p=47351

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین بر رژیم اسرائیل در جنگ ۱۱ روزه غزه در سال ۲۰۲۱، از پهپاد شناسایی رزمی جدید فوق سنگین و پهن‌پیکر خود با عنوان “غزه” (شاهد-۱۴۹) رونمایی کرد.

پهپاد شاهد-۱۴۹ یا پهپاد غزه به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و بزرگترین پهپادهای ایرانی محسوب می‌شود که تاکنون توسط نیروهای مسلح ایران ساخته شده است. ویژگی و تجهیزات به‌کار رفته در پهپاد فوق سنگین و پهن‌پیکر شاهد-۱۴۹ نشان از پیشرفت چشمگیر ایران در افزایش توانمندیهای حوزه پهپادی است.

پهپاد شناسایی رزمی شاهد-۱۴۹ (غزه) با توان حمل ۱۳ بمب و ۵۰۰ کیلوگرم تجهیزات جمع آوری اطلاعات و سیگنالی و همچنین مداومت پروازی ۳۵ ساعته تا شعاع ۲ هزار کیلومتری، قابلیت اجرای انواع عملیات‌های رزمی و اطلاعاتی را داراست و توان نظامی ایران در آسمان منطقه را تا حد بسیار زیادی ارتقاء می‌دهد.

این پهپاد شباهت بسیاری با پهپاد MQ-9 ریپر آمریکایی دارد و در رده عملیاتی با این پهپاد مقایسه می‌شود. با توجه به تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسد متخصصان ایرانی با بهره‌گیری از تجارب گذشته و مطالعات صورت گرفته بروی پهپادهای به غنیمت گرفته شده‌ی آمریکایی موفق به ساخت چنین پهپادی شده اند.

پهپاد غزه با طول دوسر بال ۲۱ متر و طول ۱۱ متر، سرعتی حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد و بیشترین وزن برخاست آن ۳۱۰۰ کیلوگرم است و توانایی حمل محموله با وزن دستکم ۵۰۰ کیلوگرم را دارد و ارتفاع پروازی آن حدود ۱۰۶۶۸ متر معادل ۳۵۰۰۰ پا است. از این رو با توجه به ابعاد بزرگ و وزن سنگین این پهپاد، از یک موتور توربوپراپ استفاده شده است. این اولین بار است که در یک پهپاد ایرانی از موتور تروبوپراپ با این قدرت استفاده می‌شود. تاکنون اطلاعات دقیقی از میزان قدرت این موتور منتشر نشده است؛ اما با توجه به تصاویر منتشر شده و اطلاعات عمومی پهپاد به نظر می‌رسد پهپاد غزه از یک موتور توربوپراپ با قدرت ۶۵۰ اسب بخار بهره می‌برد.

از دیگر نکات قابل توجه در این پهپاد استفاده از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته‌تر نسبت به پهپادهای قبلی می‌باشد. این سامانه که به نظر می‌رسد جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌های الکترواپتیک ایرانی باشد، علاوه بر دوربین دید در روز با قدرت زوم حداقل ۱۰۰ تا ۱۲۰ برابر، از دوربین حرارتی تصویرساز و مسافت یاب لیزری نیز برخوردار است. از نکات برجسته این سامانه، بهره گیری از لنز تلسکوپی کاتادیوپتریک است که توانایی بزرگنمایی را چندین برابر می‌کند و این اولین بار است که در پهپادهای ایرانی از آن استفاده شده است.

سامانه الکترواپتیک پهپاد شاهد-۱۴۹

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص توان تسلیحاتی پهپاد غزه عنوان کرد که این پهپاد قابلیت حمل ۱۳ بمب را داراست. در تصاویر منتشر شده، یک وسیله مشابه با جایگاه چرخان حمل سلاح که در بمب افکن‌های دارای محفظه داخلی استفاده می شود دیده شده است و با توجه به وجود فضای خالی در ناحیه زیر بدنه پهپاد، به نظر می‌رسد پهپاد غزه از مکانیزم پرتابگر چرخشی بمب (Rotary Bomb Launcher) در زیر بدنه خود استفاده می‌کند که می‌تواند تا ۵ بمب را حمل کند. در صورت صحت این موضوع، این اولین پهپاد ایرانی است که از این مکانیزم استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع ۵ بمب در دهلیز پهپاد و ۸ بمب نیز در زیر بالها نصب می‌شود و در مجموع این پهپاد توانایی حمل ۱۳ بمب را دارد.

انواع موشک های نقطه زن و شلیک کن-فراموش کن سدید با رده وزنی تا ۳۴ کیلوگرم که ۱۳ تیر از آنها به عدد ۴۴۲ کیلوگرم می‌رسد می تواند از انواع تسلیحات قابل حمل با پهپاد غزه باشد.

مشخصات پهپاد شناسایی رزمی شاهد-۱۴۹ (غزه):
طول: ۱۱ متر
طول دوسر بال: ۲۱ متر
ارتفاع: ۳/۸ متر
برد عملیاتی: ۲۰۰۰ کیلومتر
ارتفاع پروازی: ۳۵ هزار پا (۱۰۶۶۸ متر)
مداومت پروازی: ۳۵ ساعت
نوع موتور: توربوپراپ (حدودا) ۶۵۰ shp
سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
حداکثر وزن برخواست: ۳۱۰۰ کیلوگرم
تعداد بمب: ۱۳ عدد
وزن تسلیحات قابل حمل: دستکم ۵۰۰ کیلوگرم

بیشتر بخوانید:
رونمایی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تسلیحات سپاه + ویدیو
ویدیو: پهپاد شناسایی رزمی شاهد- ۱۴۹ (غزه)

تصاویر بیشتر:

مجموعه پوسترهای “پهپاد شاهد-۱۴۹ (غزه)” به زبان‌های انگلیسی، روسی، عربی، عبری، کردی و آذری:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سیدعلی جمعه, ۷ خرداد, ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

    سلام، آیا امکانش هست که با ذکر اسم سایتتون از تصاویر و اطلاعاتتون در اینستاگرامم استفاده کنم؟ ممنونم

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۷ خرداد, ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

      سلام. بله

    2. محمد رضا دوشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

      سلام ببخشید میشه یک مقاله هم درباره پهپاد پهن پیکر خودکار تو سایت کار کنید

  2. پارسی سه شنبه, ۱۸ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴

    متاسفانه مسئولین حس وطن پرستیشون رو از دست داده اند.
    پهپادی که مهندسین این مملکت با هزاران سختی طراحی و تولید میکنند .
    رویش اسم یک کشور دیگر می‌گزارند.
    مگر ایران خودش نام ندارد؟
    پهپاد غزه دیگر چه صیغه ای است؟

    پاسخ
    1. علی جمعه, ۵ فروردین, ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

      مگه شما طراحی کردی ؟این پهپاد برا زهره چشم از اسرائیله برا هیمن اسمشو اینجوری گذاشتن

    2. Khosro سه شنبه, ۲۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

      از قضا اسم اصلیش شاهد ۱۴۹ هست
      اسم غزه یه لقبه وعلا اسم اصلیش نیست

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.