تعهد بایدن به الکاظمی؛ آمریکا به وعده خود عمل می‌کند؟!

چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 01:08
https://iswnews.com/?p=50730

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست وزیر عراق کاغذی در دست داشت که در آن یادداشتی تحت عنوان “ایران باید توقف حملات به نیروهای آمریکایی در خاک عراق را مدنظر خود قرار دهد” به چشم می‌خورد.

پس از عدم خروج نظامیان آمریکایی از عراق و بی‌توجهی آمریکا به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور، مردم عراق با تشکیل گروه‌های متعدد نظامی به مصاف اشغالگران آمریکایی رفتند و تاکنون، ۱۶ گروه مقاومت با حمله به کاروان و پایگاه‌های آمریکایی در عراق اعلام موجودیت کرده‌اند.

بعد از حملات متعدد گروه‌های مختلف مقاومت و عدم مقابله نظامیان آمریکایی با این گروه‌ها، با وساطت طرف‌های داخلی و خارجی برای مدتی حملات به پایگاه‌ها و کاروان‌های نظامیان آمریکایی توقف شد.

در این مدت نیز اخبار مبنی بر طرح‌های گوناگون و رایزنی‌های مسئولان عراقی و آمریکایی جهت برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق به گوش می‌رسید. اما پس از پایان اولتیماتوم گروه‌های مقاومت عراق و عدم خروج نظامیان آمریکایی و بدقولی مسئولان دولتی آمریکا و عراق، حملات علیه مواضع نیروهای ارتش آمریکا از سر گرفته شد.

پس از آنکه مسئولان آمریکایی پافشاری گروه‌های مقاومت عراق جهت خروج نظامیان خود از عراق را دیدند، قرار بر آن شد تا طی سلسه جلساتی با حضور مقامات دو کشور در مورد زمانبندی و خروج نظامیان آمریکایی از عراق بحث و گفتگو شود.

در آخرین دور گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن مقرر شد تا انتهای سال جاری میلادی (۲۰۲۱) حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق پایان یابد.

یادداشتی که در دست بایدن قرار داشت نشان می‌دهد که گروه‌های مقاومت عراق با انجام حملات متعدد به مواضع و کاروان‌های نظامیان آمریکایی در عراق، با موفقیت به خواسته‌های خود در راستای منافع عراق دست یافتند و بیش از گذشته تلاش‌هایشان به ثمر نشست.

حال باید منتظر ماند که آیا آمریکا به تعهدات خود خواهد کرد یا گروه‌های مقاومت عراق همچنان به حملات خود ادامه خواهند داد؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.