انتقال فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به اردن

یکشنبه 17 مرداد 1400 - 22:00
https://iswnews.com/?p=51518

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ پس از تصمیمات جدید کاخ سفید و بازنگری راهبرد نظامی و سیاسی، نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان، قطر، کویت، عربستان و امارات به اردن منتقل می‌شوند.

ماه گذشته، کاخ سفید از خروج تدریجی نیروها و انتقال نیروها و تجهیزات آمریکایی به اردن خبر داد. این اقدامات که پس از به قدرت رسیدن “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا آغاز شد، باعث ایجاد تغییراتی در اولویت‌های نظامی و سیاسی ایالات متحده در حوزه مسئولیتی سنتکام شده است.

بر اساس تصمیمات مقامات ارشد آمریکایی، مقرر شد تا تقسیم و استقرار نظامیان آمریکایی در منطقه به شرح ذیل انجام شود:

۱- قطر: ارتش آمریکا در خردادماه سال جاری پایگاه نظامی السیلیه، مرکز تامین مهمات به نام فالکون در کشور قطر را تعطیل کرده و نیروها و تجهیزات را به اردن منتقل کرد. احتمال می‌رود که آمریکا پایگاه هوایی خود در پایگاه العدید قطر را حفظ خواهد کرد.

۲- افغانستان: خروج تمام نظامیان و تجهیزات آمریکایی از این کشور و انتقال بخشی از آنها به آمریکا و بخشی دیگر به کشورهای مجاور افغانستان مانند تاجیکستان، پاکستان، ترکمنستان و اردن. بنابر اطلاعات موجود، دو هزار نظامی آمریکایی اخیرا از افغانستان به اردن منتقل شدند.

۳- کویت، عربستان سعودی، امارات: انتقال نیروها و تجهیزات نظامیان آمریکایی مستقر در این کشورها به اردن. پس از تماس لوید استین وزیر دفاع آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، مقرر شد آمریکا هشت سامانه موشکی پاتریوت را از کشورهای عراق، کویت و اردن و یک سامانه ضد موشکی تاد را از عربستان خارج کند.

چرا آمریکا نظامیان خود را به اردن منتقل می‌کند؟

در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۲ بهمن ۱۳۹۹) اردن و آمریکا توافقنامه همکاری دفاعی را امضا کردند. این سند توسط دولت اردن در ۱۷ فوریه (۲۹ بهمن ۱۳۹۹) تأیید شد. این توافقنامه شامل ۱۹ بند است که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد در خاک اردن سلاح حمل کنند و به پرسنل هواپیماها و کشتی‌های آمریکایی اجازه می دهد “بدون درخواست ویزا از اردن به این کشور وارد و خارج شوند”.
این توافق مورد انتقاد برخی از اعضای پارلمان اردن و کارشناسان سیاسی و حقوقی قرار گرفت و بسیاری از آنها ابراز نگرانی کردند که این توافق نشان‌دهنده استعمار و نقض حاکمیت اردن بوده و مغایر با قانون اساسی و قوانین اردن است زیرا این قانون بدون تصویب پارلمان توسط دولت به تصویب رسیده است.

یکی از دلایل اصلی انتقال نیرو و تجهیزات به اردن که توسط تحلیلگران آمریکایی عنوان شده است، کاهش تهدیدات حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از جانب ایران و نیروهای تحت حمایت آن می‌باشد. علاوه بر اینکه طبق اذعان وزارت امور خارجه آمریکا، اردن یک شریک حیاتی برای ایالات متحده در زمینه‌های امنیتی در منطقه بوده و با نیروهای ائتلاف آمریکایی علیه القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی همکاری می‌کند. طبق توافقنامه آمریکا و اردن که از فوریه گذشته (بهمن ۱۳۹۹) عملیاتی شده است، نیروهای آمریکایی به مدت ۱۵ سال، ۱۲ پایگاه هوایی و دریایی در اختیار دارند که ۴ پایگاه جهت آموزش نظامیان اردنی و اقدامات گوناگون به طور مشترک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس این توافقنامه قرار است برخی از پایگاه‌های اردنی مورد استفاده نیروهای آمریکایی نیز قرار گیرد. بر همین اساس، پایگاه هوایی “موفق السلطی” به پایگاه اصلی و مقر فرماندهی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در غرب آسیا تبدیل خواهد شد.
همچنین مقرر گردید تا نظامیان آمریکایی فعالیت خود را در مرکز اصلی آموزش نیروی هوایی اردن (مرکز آموزشی امان) واقع در پایتخت اردن، پایگاه دریایی در “الحمیمه”، مرکز فرماندهی نیروی هوایی اردن (پایگاه هوایی ملک عبدالله دوم)، پایگاه دریایی در عقبه، پایگاه آموزشی نظامیان اردنی در القویره، پایگاه ملک عبد الله جهت آموزش نیروهای ویژه اردن، پایگاه هوایی شاهزاده حسن، پایگاه هوایی شاهزاده فیصل، پادگان آموزشی التتن و ۱۵ پایگاه مرزی با عراق و سوریه آغاز کنند.

انتظار می‌رود که پس از استقرار گسترده نظامیان آمریکایی در اردن، پایگاه آمریکایی التنف در مرز عراق و سوریه به شدت تقویت شود.

استقرار نظامیان آمریکایی در بیش از ۱۵ پایگاه و پادگان نظامی و تبدیل پایگاه هوایی “موفق السلطی”به پایگاه اصلی و مقر فرماندهی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در غرب آسیا در اردن، نشان می‌دهد که کشور اردن به محلی جهت استفاده آمریکا برای فرماندهی عملیات‌های ضد محور مقاومت جهت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و مقابله با اقدامات ایران تبدیل شده است! موضوعی که به مذاق ایران خوش نمی‌آید و جمهوری اسلامی بارها و بارها به کشورهای منطقه نسبت به این موضوع هشدار داده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس یکشنبه, ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷

    حالا ببینیم ایران چیکار میکنه چون اردن جایی که هیچ گروهی همفکر ایران اونجا نیست ایران باید دید

    پاسخ
  2. قاطع پژوهشگر و تحلیلگر نظامی و امنیتی دوشنبه, ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۸

    Battle of Khasham
    Feb 7, 2018 – Feb 8, 2018

    پاسخ
  3. مجله مهاجرت جمعه, ۵ اسفند, ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.