از خرمشهر به سوی بیت المقدس

جمعه 2 مهر 1400 - 20:12
https://iswnews.com/?p=54235

عملیات “الی بیت المقدس” یکی دیگر از بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران در دفاع مقدس است که در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ ه.ش در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان آغاز شد و در نهایت با آزادسازی خرمشهر در سوم خردادماه همان سال پایان گرفت.

در این عملیات که با مشارکت ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چهار مرحله انجام گرفت، شهرهای خرمشهر و هویزه و همچنین مناطق گسترده‌ای به مساحت ۵۳۸۰ کیلومتر مربع از اشغال نظامیان حکومت بعث عراق آزاد شد.
همچنین بیش از ۱۶ هزار از نیروهای بعثی طی این عملیات کشته و زخمی شدند و تعداد اسرای عراقی به بیش از ۱۹ هزار نفر رسید.


این عملیات را می‌توان انهدام نیروی زمینی ارتش عراق دانست، چرا که ۹ لشکر نیروی زمینی عراق در این عملیات دچار فروپاشی شدند و ۳ لشکر تا ۸۰ درصد منهدم شدند و ارتش عراق تا مدت‌ها توان هجومی علیه ایران را نداشت. پس از این ضربه سنگین، کشورهای عربی حامی صدام، آمریکا و شوروی متوجه شدند که شکست ایران امکان‌پذیر نیست و بایستی سطح حمایت مالی و نظامی خود از صدام را افزایش دهند و سیل واردات تسلیحات نظامی به عراق را چندین برابر کردند.

ایران نیز پس از آن به طور جدی‌تر وارد تحولات منطقه‌ای شد و به منظور مقابله با رژیم صهیونیستی اقدام به اعزام نیروی نظامی به سوریه کرد. عملیات “الی بیت المقدس” به طور واقعی آغازی بر آزادی بیت المقدس شد و ثابت کرد راه قدس واقعا از کربلا می‌گذرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.