رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ + تصاویر

پنجشنبه 22 مهر 1400 - 00:00
https://iswnews.com/?p=54980

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ یازدهمین رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت در منطقه کویر مرکزی ایران برگزار شد.

رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ توسط نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه کویر مرکزی با بکارگیری انواع سامانه‌های بومی انجام شد. در این رزمایش از سامانه‌های پدافندی، جنگ الکترونیک و سامانه‌های ارتباطی، راداری و اطلاعات شناسایی استفاده و در مراحل مختلف، اهداف از پیش تعیین شده توسط سامانه‌های بومی از جمله سوم خرداد، ۱۵ خرداد، مرصاد۱۶، طبس، مجید، دزفول، تلاش، صیاد، جوشن و خاتم منهدم گردید و تاکتیک‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری جهت مقابله با تهاجم الکترونیک دشمن فرضی اجرا شد.

همچنین برای نخستین بار رادار بومی “قدس” متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران در این رزمایش عملیاتی شد. این رادار قابلیت رصد اهداف در برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۹۰ هزار پا را دارد.

امیر سرتیپ قادر رحیم زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور در خصوص اهداف این رزمایش گفت: هدف این کلی این رزمایش، ارتقای آمادگی توان رزم و هم‌افزایی نیروهای پدافند هوایی در قالب شبکه‌ی یکپارچه پدافند هوایی خواهد بود.

ساعاتی پس از آغاز رزمایش، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: ما نمره بسیار قابل قبولی از طرف قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) به نیروهای عمل‌کننده در این رزمایش می‌دهیم.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حاشیه این رزمایش گفت: تمام سامانه‌های مورد استفاده کاملا ایرانی بود. ۱۵ سال قبل ما این وضعیت را نداشتیم، یعنی در سامانه‌های راداری، فرماندهی و کنترل و سامانه‌های موشکی زمین به هوا وابسته به تجهیزات خارجی بودیم، درحالیکه امروز بحمدالله تمام این تجهیزات را به صورت بومی و ایرانی در اختیار داریم.
سردار حاجی‌زاده در مورد رادار “قدس” اظهار داشت: این سامانه کاملا متحرک است و می‌تواند به سرعت جابجا شود چون در جنگ‌های امروزی هر سامانه‌ای که ثابت باشد بلافاصله مورد اصابت قرار می‌گیرد؛ از سوی دیگر قابلیت کشف هواپیماهای پنهانکار را هم دارد.
وی گفت: جوانانی که این رزمایش را اداره کردند، پای سامانه‌ها و تجهیزات بودند، همه دهه شصتی و دهه هفتادی بودند.

لازم به ذکر است که این رزمایش، هر ساله با حضور مشترک نیروهای سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش توان رزم، آمادگی، هماهنگی بین نیروها و استفاده از تجهیزات و سلاح‌های جدید برگزار می‌شود و رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ یازدهمین رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت می‌باشد.

تاریخچه برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت در سالهای اخیر:
مدافعان آسمان ولایت -۱ (۱۳۸۷)
مدافعان آسمان ولایت-۲ (۱۳۸۸)
مدافعان آسمان ولایت-۳ (۱۳۸۹)
مدافعان آسمان ولایت-۴ (۱۳۹۱)
مدافعان آسمان ولایت-۵ (۱۳۹۲)
مدافعان آسمان ولایت-۶ (۱۳۹۴)
مدافعان آسمان ولایت-۷ (۱۳۹۵)
مدافعان آسمان ولایت ۹۷ (۱۳۹۷)
مدافعان آسمان ولایت ۹۸ (۱۳۹۸)
مدافعان آسمان ولایت ۹۹ (۱۳۹۹)

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.