دانش نظامی: خرج گود

شنبه 20 آذر 1400 - 22:56
https://iswnews.com/?p=58811

خرج گود در سرجنگی موشک و راکت‌ها، مین و بمب‌های کنار جاده ای استفاده میشود تا به زره تانک و خودرو های زرهی نفوذ کند و باعث انهدام آنها بشود.

خرج گود، یک نوع خرج انفجاری است که طوری شکل داده می‌شود که انرژی انفجاری را در نقطه‌ی در نظر گرفته شده متمرکز کند.

در کاربری ضد زره، خرج انفجاری دارای یک لاینر از جنس آلیاژ مس و تنگستن (بسته به کاربرد) است که بصورت مخروطی شکل داخل گودی خرج انفجاری قرار میگیرد. با انفجار مواد منفجره، انرژی انفجار روی لاینر متمرکز شده و از شدت آن، لاینر ذوب می‌شود و یک جت مذاب از ترکیبی از مس و تنگستن با سرعت ۷-۱۴ کیلومتر بر ثانیه (در نوک جت مذاب) را می‌سازد که تا ده برابر قطر خرج انفجاری در فولاد نفوذ میکند.

عوامل مهمی مانند زاویه مخروط، جنس ماده منفجره، ابعاد، جنس لاینر، محل قرار گیری چاشنی و… در عملکرد خرج گود اثر گذار هستند.

یکی از کاربرد های غیر نظامی خرج گود در اکتشاف نفت و گاز است. پس از حفاری چاه به منظور افزایش دبی جریان نفت یا گاز، لازم است که بستر در چندین جهت و در عمق زیاد سوراخ بشود؛ بدین منظور از خرج گود بصورت گسترده استفاده می‌شود.

عملکرد خرج گود در نارنجک
عملکرد خرج گود در RPG-7
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد رضا دوشنبه, ۲۲ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲

    سلام مقاله مربوط به پهپاد سجیل رو کی میزارین

    پاسخ
  2. مصطفی غلامزاده پنجشنبه, ۱۵ دی, ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

    سلام خدمت شما بزرگواران بنده نظامی هستم وطبق تحقیقات زیادی که انجام دادم به نتیجه رسیدم درموشکهای متوسط ونسبتابزرگ قیفی مسی خرج گود شیب ملایم دارند که هنگام انفجار باحرارت وتمرکز انفجار ذوب شده و داخل هدف راذوب کرده فرومیرود
    ولی درموشک ارپی جی ۷قیفی شیب تند دارد دراثرانفجار به جمع شده به گلوله ای در ابعاد کالیبر ۱۲میلی متری وطول ۷سانتی متری تبدیل می‌شود وقتیکه تمرکزانفجارهدف راذوب میکندپشت سرموج انفجار به داخل هدف میرود اگر هدف خیلی رحیم باشد در داخل هدف براثرحرارت وفشارذوب میشود ولی اگر هدف سوراخ شودمثل گلوله عمل میکند
    نمونه آماده گلوله مسی را دارم درصورت لازم تصویرش رامیفرستم
    توضیح اینکه دردفاع مقدس وجبهه مقاومت آزمایش شده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.