دانش نظامی: موشک پدافند هوایی ۳ام۹

دوشنبه 22 آذر 1400 - 19:01
https://iswnews.com/?p=58879

موشک پدافند سطح به هوای ۳M9 موشک اصلی سامانه پدافند هوایی سام-۶ است که یکی از پر تیراژ ترین سامانه های پدافند هوایی در تاریخ محسوب میشود.

موشک سطح به هوای ۳M9 بر اساس هدایت نیمه فعال راداری هدایت میشود؛ یعنی رادار کنترل آتش زمینی با تابش امواج راداری به سمت هدف و بازتابش آن و دریافت امواج بازتاب از هدف، توسط سیکر(جست و جوگر) راداری روی موشک به سمت هدف هدایت میشود.

گونه دیگری از این موشک توسط انصار الله با عنوان “فاطر ۱” نام گذاری شده است. انصار الله یمن تغییراتی بر روی موشک ۳M9 ایجاد کرده است و با نام فاطر ۱ از آن استفاده می‌کند. ظاهرا هدایت آن به روش آشیانه یاب فروسرخ به منظور عملکرد پسیو و در شرایط جنگ الکترونیک شدید است.

موشک “فاطر ۱” انصارالله یمن

پیشران موشک ۳ ام ۹ ترکیبی از بوستر راکتی و رمجت سوخت جامد (از نوع مبدل گاز) است. ابتدا بوستر راکتی موشک را به سرعت های فراصوت می‌رساند، سپس ژنراتور گاز سوخت جامد فعال شده و گازی تولید میکند که به عنوان سوخت با هوا ترکیب شده و عمل احتراق انجام میشود. استفاده از رمجت باعث افزایش برد و انرژی جنبشی موشک می‌شود.

سر جنگی موشک از نوع ترکش شونده شدید الانفجار با وزن معادل ۵۹ کیلوگرم است و مکانیزم فعال سازی آن به کمک فیوز مجاورتی و ضربه‌ای است.

مشخصات عمومی موشک ۳M9:
وزن: ۵۹۹ کیلوگرم
طول: ۵۸۰۰ میلی‌متر
سر جنگی: ترکش شونده شدید الانفجار
وزن سر جنگی: ۵۹ کیلوگرم
قطر: ۳۳۵ میلی متر
برد: ۲۴ کیلومتر
حداکثر ارتفاع: ۱۴ کیلومتر
حداکثر سرعت: ۲/۸ ماخ
ورود به خدمت: از ۱۹۶۷ میلادی
ساخت: شوروی/روسیه

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.