یکی از دستاورد هایی که در رزمایش پیامبر اعظم (ص) نیرو زمینی سپاه رونمایی شد، استفاده از گلوله‌های هوا انفجاری (Air Burst) برای دفاع ساحلی بود که کمتر به آن پرداخته شد.

قدمت استفاده از توپخانه هوا انفجاری به جنگ جهانی اول بازمی‌گردد که به منظور تلفات گرفتن از دشمن مستقر شده در سنگرها استفاده می‌شد. در توپخانه مدرن نیز با نصب فیوز های زمان‌دار الکتریکی قابلیت هوا انفجاری روی گلوله های توپخانه ارائه می‌شود.

در نتیجه وقتی چنین قابلیتی در رزمایش رونمایی می‌شود به معنی دست یابی ایران به تکنولوژی فیوز زمان‌دار الکتریکی توپخانه است.

در این روش با محاسبه زمان رسیدن به هدف پس از شلیک گلوله، اوپراتور فیوز را تنظیم می‌کند سپس با بارگذاری مهمات و شلیک آن زمان سنج فیوز فعال شده و پس از مدت زمان تنظیم شده فیوز فعال شده و چاشنی را منفجر می‌کند. انفجار چاشنی باعث انفجار خرج اصلی شده و گلوله قبل از اصابت به زمین منفجر می‌شود.

هدف از بکار گیری گلوله توپخانه هوا انفجاری در دفاع ساحلی افزایش اثرگذاری به وسیله انفجار در هوا و پخش شدن بهینه‌تر ترکش های حاصل از انفجار است تا بتواند سطح بیشتری را پوشش دهد و برای آسیب رساندن به قایق های سبک و متوسط مهاجم به ساحل موثر است.

تصاویر زیر کاتالوگ برخی از نمونه های غربی فیوز های زمان‌دار الکتریکی ارائه شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. من دوشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

    یا ابلفضل . جنگ جهانی اول اینو ساختن ما الان ساختیم داریم رونمایی میکنیم . زرشک

    پاسخ
  2. محمد(ل ن ) دوشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸

    اطلاعات خوبی بود، ولی اگر در زمان جنگ جهانی اول ساخته شده و ما اکنون ساختیم این یعنی چند دهه تاخیر که اصلا جالب نیست
    نکته بعدی به نقل قول از خودتون “آسیب رساندن به قایق های سبک و متوسط مهاجم به ساحل موثر است” این یعنی خطر بزرگ برای قایق های سبک و تندرو سپاه!

    پاسخ
  3. .. سه شنبه, ۲۸ دی, ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶

    وسیله،جالبی،البته انکه متعلق به جنگ جهانی بدونیم،از اون حرفا بود! خوب قایق مال چه قرنی؟! چرا امریکا قایق ها ما رو نمیزنه؟! قایق که تکنولوژی پیشرفته نداره! که! تانکی،هواپیما و .. همه مال ۱۰۰ سال پیش هستن!
    به نظرم،داشتن چنین ابزار ها، در زمان جنگ لازم میشه،یک وقت هوا طوفانی! یا جنگ الکترونیک در کاره! یا دشمن طی یک حمله غافلگیران بسیار نزدیک ساحل شده! یا اصلا اومدیم،یک جا موشک و .. نبود! (یعنی ساحل مهمی نبود!) ..
    اصلا اومدیم،نیروهای ویژه دریایی روی سطح اب بودن! میخواید به چی بزنیش؟! موشک ضد زره یا بالستیک؟! یا تیربار!؟ وقتی اب روی دریا بالا و پایین میشه! که نمیشه،به راحتی کار کرد!
    به نظر منکه،امریکاهای و غربی ها بعد از رونمایی از این سلاح ترسیدن،حقیقتا من وقتی دیدمش،ازش خوشم اومد.مایه تعجب یک عده میان اینجا میگن جنگ جهانی! حتما اون MQ-4c که زدن،به سلاح جنگ جهانی بود! حرف ها خنده دار..

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.