واگذاری صلاحیت روحانیون به کمیته امور دینی آذربایجان

یکشنبه 10 بهمن 1400 - 16:57
https://iswnews.com/?p=61853

مجلس ملی جمهوری آذربایجان طرح اصلاحیه قانون آزادی های دینی را به صحن علنی برده است. بنابر گزارش رسانه “ریپورت” طبق اصلاحیه در ماده ۸ این قانون، کمیته دولتی امور دینی پس از تصویب و ابلاغ این قانون، صلاحیت روحانیون مسلمان مشغول به کار در عبادتگاه ها و زیارتگاه های اسلامی را معین می کند. این کمیته زیر نظر نخست وزیر، سازمان امنیت ملی و وزارت کشور آذربایجان فعال است.

طبق قانون فعلی، روحانیان فعال در این مکان ها توسط اداره مسلمانان قفقاز و با اطلاع مقام های دولتی این کشور هر پنج سال یک بار منصوب می شوند.

تصویب و اجرای این قانون به معنی محدودیت بیشتر برای اداره مسلمانان قفقاز است. سابقه واکنش های این اداره در برابر همه اقدام های دولتی نشان می دهد که آنها علاوه بر همراهی با دولت، مردم را به پذیرش هر گونه اقدامی از سوی مقام های حکومت این کشور ترغیب می کنند.

محدودسازی روحانیان، کم رنگ سازی فعالیت های دینی و نقش سازمان های مذهبی از اهداف قانون هایی از این دست است که به صورت برنامه ریزی شده توسط دولت و مجلس گزینشی این کشور مطرح می شود.

پیش از این قانون منع حجاب بانوان در اماکن عمومی، منع پخش اذان مساجد و زیارتگاه ها، منع حضور و تربیت دینی کودکان و نوجوانان در مکان های دینی اسلامی تصویب شده بود که با مخالفت صریح و گردهمایی معترضان همگی لغو شدند.

اما همچنان مصوبه منع تعداد بیش از ۵۰ نفری در مساجد به بهانه همه گیری کرونا و عدم نصب نمادهای اسلامی در ساختمان ها توسط مجلس و دولت این کشور اجرا می شود.

حاکمیت این کشور تلاش می کند تا عملا با آئین ها و نمادهای دینی این کشور مخالفت کند. بیشتر جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان و تابع مذاهب شیعه ۱۲ امامی، اهل سنت حنفی و شافعی هستند. حدود ۹۰ درصد از جمعیت مسلمانان این کشور را شیعیان تشکیل می دهند که بالاترین درصد میان کشورهای اسلامی است.

تصویر: کمیته امور دینی آذربایجان

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر دوشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

    سلام برادران آذربایجانی زمانیکه منع حجاب رادوست تصویب کرد من درهمین نظرات مسئله آتا ترک وشاهد ایران مثال زدم خدارا شکر مردم نگذاشتن امروز هم شما شیعه هستید نگذارققدمی درجهت حدف شعاراسلامی دولت بردارد ما شهادت داریم اماتسلیم وپیمان با اسرائیل نداریم نگذا رید اسلام را خفه کنند

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.