به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” قطع ارتباط فرهنگی میان مردم آذربایجان با ایران سالهاست که با شدت دنبال می‌شود و دولتمردان این کشور تلاش می‌کنند تا هر روزنه ای را برای ارتباطات دو ملت را مسدود کنند.

رشاد نبی اف، وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان در گفتگوی اختصاصی با رسانه ریپورت اعلام کرده است: طی ماه های آینده از پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی ایرانی (صداوسیما) در منطقه اقتصادی جنوب بولگه سی (آستارا، لنکران، یاردیملی، لریک، ماساللی) آذربایجان جلوگیری می‌شود.

رشاد نبی اف در ادامه می افزاید: ما هم اکنون مذاکراتی با سازمان های ایران برای جلوگیری از پخش شبکه‌های این کشور در آذربایجان بر روی فرکانس شبکه‌های تلویزیونی خود شروع کرده ایم که در ماه‌های آینده به نتیجه می‌رسد.

بنابه گفته این مقام دولتی آذربایجان موضوع بیشتر جنبه مقرراتی و فنی نیست. این مذاکرات بر اساس دستورالعمل های اتحادیه بین المللی مخابرات انجام می‌شود و هماهنگی این فرکانس ها در حال انجام است.

رشاد نبی اف: “آذربایجان با سایر همسایگان خود مشکل مشابهی ندارد. ما با ما کشورهای همسایه روسیه، گرجستان و حتی ترکمنستان و قزاقستان که در آن سوی دریای کاسپین هستند مشکلی نداریم. تنها چیزی که می بینیم پخش همه شبکه های ایرانی در منطقه جنوب ماست.”

رشاد نبی اف در ادامه می‌افزاید: “ما دکل ۲.۵ کیلومتری را مطابق با استانداردهای جهانی در نظر می‌گیریم که باید فرکانس را در این فاصله کنترل کنیم. ایران و آذربایجان ۳۷۰ کیلومتر مرز دارند که ۱۸۰ روستا نزدیکی استان اردبیل ایران وجود دارد. مردم در فاصله ۵ کیلومتری مرز زندگی می‌کنند ولی هنوز با مشکلات خاصی مواجه هستند. البته فرکانس آنقدر زیاد نیست که از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت نکند، یک موج است. محمدجواد آذری یارمی گفته بود این امواج باید کنترل شود.”

رشاد نبی اف، وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان

رسانه ریپورت در ادامه گزارش خود با بیان گفتگوی خود با وزیر سابق فناوری اطلاعات و ارتباطات جمهوری ایران می‌نویسد: “محمدجواد آذری یارمی در سال ۲۰۱۹ به آذربایجان سفر کرده بود و گفته بود که کارگروه مشترکی در این زمینه تشکیل شده و در حال فعالیت است.”

بنابر گزارش تحولات جهان اسلام رسانه ریپورت نام وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را به شکال محمد جواد آذری یارمی نوشته و آذری جهرمی را در داخل پارانتز قرار داده است. این سبک نوشتاری نشان می‌دهد که رسانه ریپورت اهداف پان ترکیستی را دنبال می‌کند و به درستی نمی‌داند که وزیر سابق ایرانی اصالتا شیرازی است و ترک نیست.

البته مقام های دولت آذربایجان درباره قدرت فرستنده های رادیویی و تلویزیونی و نفوذ فرکانس آنها در عمق خاک ایران و تداخل بر روی شبکه های ایرانی چیزی نمی گویند.

جمهوری آذربایجان در حالی نسبت به فرکانس شبکه های تلویزیونی ایران حساس است که هم اکنون فرکانس شبکه های تلویزیونی آذربایجان در عمق خاک ایران نیز دریافت می‌شود.

استان گیلان با منطقه اقتصادی عمدتا تالش نشین جنوب (جنوب بولگه سی) هم مرز است و بیشترین میزان نفوذ امواج در این منطقه گزارش می‌شود. گیرنده تلویزیونی با آنتن هوایی، امواج ۱۰ کانال تلویزیونی با فرکانس ۶۵۰ هزار کیلوهرتز و پهنای باند ۸ مگاهرتزی را روی باند «یو اچ اف» تا عمق ۶۰ کیلومتری دریافت می‌کنند.

دکل رله تلویزیونی شهرک ارچیوان رایون آستارا آذربایجان در ۶ کیلومتری مرز با ایران و مسیر جاده آستارا به لنکران قرار دارد. این دکل از ابتدای جاده آستارا به اردبیل در خاک ایران به خوبی دیده می‌شود.

دکل رله تلویزیونی شهرک ارچیوان
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس جمعه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۰

    دیگه بیخیالی هم حدی داره جلو اینا رو نگیریم فردا باید تو خاک خودمون باهاشون درگیر بشیم اینطور پیش میره میگفتن مسئولان عوض بشن اینا درست میشه ولی هیچی به هیچی به قول قدیمی ها همین اش همین کاسه بخدا خریت محض بود کمک نکردن به ارمنستان سر قره باغ حالا برام سوال شده کو اسلام دقیقا دولتش سردمدارانش که دارن تیشه به ریشه اسلام میزنن مسلمون هاش رو سرکوب شکنجه بازداشت جلوی تبلیغ اینا رو گرفته این اتفاق قشنگ من یاد بلایی که انگلیس سر سودان اورد میندازه بعدا کسایی که هی دم از انقلاب چه چه میزنن میفهمن از کجا خوردن انوقت که باید کاری میکردن نکردن خدا کنه بازم نشه مثل زمان قاجار

    پاسخ
    1. وافن اس اس جمعه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

      نه داداش نمی شد، چون اول باید بزاریم اونا آتو بدن و بعد ما اقدام کنیم. چون ما توی کشورمون جمعیت جدایی طلب و نژادپرست پانترک کم نداریم، پس باید با احتیاط عمل کرد. اگر ما از ارمنستان حمایت کرده بودیم حالا زبونشون دراز بود که چرا از یه کشور غیر مسلمان حمایت کردین و از آذری ها و مسلمان ها که برادران دینی و خونی تون هستن حمایت نکردین!

  2. .. جمعه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷

    اری اینور مرز(یعنی ما) میان میگن،ازادی بیان،چه مشکلی دارید،که فساد و فحشاء ازاد بشه! و هرکس هر نظری داره و هر عملی دلش میخواد انجام بده! اما در جوامع خودشون و نوکرانشون(لائیک،سکولار،منافق،کافر،ملحد) همه چیز به راحتی سرکوب میشه! جالبه که روشنفکر نما ها! وطنی که دلشون برای سگ ، گربه،و .. میسوزه! اصلا اصلا این چیزها رو نمی ببین! اصلا یمن رو نمی ببین! افریقا رو نمی ببین!

    حالا یک چیزی این واسط هست،که از همه بامزه تره! ایران هیچ واکنشی عیان! در مقابل خباثت ها رژیم ستمگر وحشی،باکو انجام نمیده! راحت! الان اگر برخی کشورها همسایه بود! میگفت! سیگنال قطع میکنی؟! ما سیگنالت رو قطع میکنم! پول زور میگیری!معادلش رو ازت میگیریم! تهدید میکنی!؟ تهدید میکنیم! با مسلمان مبارزه میکنی و دین دارها رو سرکوب میکنی؟! ما هم باهت مبارزه میکنیم!

    این دیگه چه مسخره بازی! پاسخ کوبنده بدید به این تازه به دوران رسیده..

    پاسخ
  3. فرهاد سه شنبه, ۳ اسفند, ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

    عالیه، ما از زمان آنالوگش می‌بینیم، ای کاش یه مقدار بیشتر به قدرت سیگنالش اضافه می‌کردند.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.