نشانههایی از شکلگیری مجدد سلفیت در استان کردستان
در ماههای اخیر استان کردستان شاهد برخی تحرکات گروههای سلفی-تکفیری بود، بدیهی است در صورت عدم اتخاذ راهکاری مناسب احتمالاً باید منتظر ناامنیهای بیشتر در مرزهای کشور باشیم.
سلفیت در استان کردستان ایران، پدیدهای تقریباً نوظهور است که سابقه آن به ۱۵ سال میرسد. سلفیت ابتدا در اکراد عراق در دهه ۱۹۹۰ میلادی رواج یافت. در جنگ گروهک اتحادیه میهنی کردستان «P.U.K» با جنبش اسلامی کردستان«I.M.K» در سال ۱۹۹۳ اسلاف کُرد به کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن فرار کردند. در خلال تجاوز آمریکا به خاک عراق و سقوط «صدام حسین» به کردستان عراق بازگشتند.
بعد از تجاوز ائتلاف آمریکا به عراق، گروه «انصارالاسلام» به ایران آمده و اقدام به گسترش ایدئولوژی سلفی-تکفیری خود در میان اکراد ایرانی کرد.
در سپتامبر ۲۰۰۹، سلفیها چندین چهره برجسته مذهبی در کردستان، از جمله ماموستا «شیخ الاسلام» و ماموستا «برهان علی» را کشتند. شهرهای «مریوان»، «سنندج»، «سقز» و «جوانرود» مرکز عملیات آنها بودهاند. لازم به ذکر است سلفیها علناً جلسات خود را برگزار کرده،ریش های خود را بلند میکنند و در شهرها با ظاهری متمایز ظاهر میشوند. در ۱۴ می ۲۰۲۱، یک گروه سلفی-تکفیری با سلاح سرد به شهروندان «سقزی» حمله کرد. آنها در توجیه این حمله مضروبان را افراد مست و الکلی خواندند.
گروههای افراطی در کردستان در حال عضویابی از اقشار ضعیف و محروم جامعه هستند. در این شرایط قشر محروم جامعه برای خروج از بحران مالی و روحی به این گروهها میپیوندند.
به گفته کارشناسان، عقاید دینی مهمترین عامل در پیوستن به سلفیگرها است. گفتنی است که«خانقاه»ها و عبادتگاههای مذهبی در این مناطق کانون جذب افراد هستند. بر اساس گزارشات وبسایت « Hengaw News » تاکنون ۱۴۱ جوان از سقز به گروههای تکفیری در افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان پیوستهاند.
«ملا حسین صالحآباد»،«ملا هادی هرمیدل» و «ملا محمد علوی» از جمله شخصیتهای مهم در جذب جوانان کُرد هستند. در شهرهای مریوان، سنندج و جوانرود نیز شرایط مشابهی وجود دارد. شمار زیادی از اسلامگرایان از این شهرها در جنگ با پیشمرگههای نیروهای کرد به داعش پیوستهاند.
منابع:
kurdpa.net/fa/news
en.radiozamaneh.com
Hengaw News
بیشتر بخوانید: حرکت مهاجرین اهل سنت ایران
دیدگاه
سلام بر بچه های تحولات جهان اسلام
سابقه سلفیت و اخوانی گری در کردستان و مناطق سنینشین غرب و شمال غربی ایران از این هم بیشتره
در ضمن،سلفی ها از هم نپاشیده بودند که دوباره شکل بگیرند!
اتفاقاً کردستان و مناطق سنینشین کرمانشاه و جنوب آذربایجان غربی در این سال های اخیر جولانگاه همچون عناصری بوده…
پس عنوان مقاله خودتان رو خواهشاً درست کنید.
و این که تا فقر در حدود غرب ایران بیداد می کنه همیشه افراد محرومی هستند که به گروه هایی مانند پژاک و کومله و…،یا گروه های سلفی کردستان و کرمانشاه بپیوندند…
ملا مردوخ کردستانی شاهد ادعای من هست.