چرا اتباع آذربایجان به ارمنستان می روند؟

یکشنبه 1 اسفند 1400 - 17:45
https://iswnews.com/?p=62855

سفر اتباع آذربایجان به ارمنستان موضوعی چالش برانگیز است و هر بار جزئیات تازه ای از این موضوع منتشر می شود. شبکه تلویزیون اینترنتی «میدان تی وی» در گزارش های جداگانه، خبرهایی در این مورد به نقل از دیگر رسانه ها منتشر کرده است. تاکنون مقام های دولتی این کشور هیچ اظهار نظررسمی در این مورد نکرده اند.

شبکه تلویزیونی «میدان تی وی» به نقل از پایگاه خبری مدرن.آذ گزارش داده است که طی ۱۰ سال گذشته ۶ ملک بنام اتباع آذربایجان در ارمنستان ثبت شده است. میدان تی وی همچنین به موضوع چالش برانگیز اقدام اتباع آذربایجانی برای کسب شهروندی و پناهندگی از ارمنستان را مورد توجه قرار داده است.

بنابر گزارش پایگاه خبری آرمن پرس، در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۶۰ نفر از اتباع آذربایجان و ترکیه، از ارمنستان تقاضای شهروندی و پناهندگی کرده اند.

رسیدگی به تقاضای ۶۹ نفر از این تعداد متوقف شده یا به ترکیه بازگشته اند. همچنین مقام های ارمنستان از دریافت تقاضای ۶۷ نفر دیگر خودداری کرده اند. تعداد ۷۸ نفر مراجعان در فهرست افراد فراری از آذربایجان ثبت شده بودند که اسامی ۱۰ از آنها از لیست خارج شده است. نقطه برجسته این خبر تقاضای شش شهروند شامل سه نفر تبعه ترکیه و سه تبعه آذربایجان است که نام خود را در فهرست پناهندگان سیاسی ثبت کرده اند که تقاضای همگی رد شده است.

میدان تی وی با خطاب کنایه آمیز به مقام های دولتی آذربایجان نوشته است: هنوز دولت این کشور اطلاعاتی درباره اتباع ارمنستان که قصد دارند شهروند آذربایجان شوند یا تقاضای پناهندگی دهند ارائه نکرده است.

بنابر گزارش تحولات جهان اسلام ده ها هزار شهروند آذربایجانی با تابعیت دوم ترکیه زندگی می کنند که شاید تابعیت اولیه خود را اظهار نکرده باشند.

می توان گفت فهرست در خواست شده از مقام های دولتی آذربایجان منتشر نشده و یا به عبارت بهتر اصلا موجود نیست. اما رسانه های دولتی آذربایجان در مقابل این دست از خبرها، همچنان دست به انتشار موارد نابسامانی های ارمنستان می زنند.

شبکه تلویزیونی اجتماعی تی وی (İtv) این کشور، طی خبر شامگاه جمعه ۲۶ بهمن برابر با ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ تجمع ارامنه آواره قره باغ در ایروان پایتخت ارمنستان را مورد توجه قرار داده است.

طبق این خبر ده ها نفر از شهروندان ارمنی ساکن قره باغ کوهستانی در میدان جمهوری ایروان تجمع کرده و نسبت به وضعیت نامعلوم خود و مستمری پایینی که از دولت ارمنستان دریافت می کنند، اعتراض کرده اند. 

 بنابر گزارش تحولات جهان اسلام جمعیت ارامنه قره باغ کوهستانی بیش از ۱۲۰ هزار نفر برآورد می شود. بیشتر جمعیت غیرنظامیان ارامنه قره باغ پس از وقوع جنگ ۴۴ روزه آواره شده و به ارمنستان رفته بودند. تعداد زیادی به خانه های خود بازگشته اند که تعداد آنها در حدود ۹۰ هزار نفر است. اما حدود ۳۰ هزار نفر ارمنی ساکن این منطقه حاضر به بازگشت نیستند.

ترس از وقوع مجدد جنگ، درگیری مستمر خطوط تماس نیروهای ارمنی و آذربایجان و وضعیت نامعلوم دولتی ارمنی قره باغ و تصرف مناطق سکونت به دست ارتش آذربایجان از جمله این عوامل است.

دولت آذربایجان در حالی این موضوع را هر بار در خبرهای خود مطرح می‌کند که طبق آمار رسمی دولتی این کشور ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد. چهار میلیون شهروند این کشور در خارج از مرزها زندگی می کنند اما منابع غیررسمی این تعداد را ۵ میلیون نفر نیز بیان کرده اند. تنها دو میلیون نفر در فدراسیون روسیه زندگی می کنند و حدود سه میلیون نفر دیگر در اوکراین، بلاروس، قزاقستان، گرجستان، ترکیه، کشورهای اروپای غربی، ایران و آمریکا ساکن هستند.

سیل مهاجران با توجه به جمعیت ۱۰ میلیونی و درآمد ۱۵۵ میلیارد دلاری فرش نفت و گاز این کشور یک فاجعه بزرگ محسوب می شود.

چنانکه به نظر می رسد با افزایش تقاضای مهاجرت به ارمنستان و خرید املاک در این کشور ممکن است یک دیاسپورای آذربایجانی (جوامع دور از وطن) دیگر در کشوری که تا دیروز دشمن خونی آنها بوده شکل بگیرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس سه شنبه, ۳ اسفند, ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳

    قشنگ معلومه این جماعت چه نقشه ایی کشیدن ساده لوحی باور کن ادم این هدفی ندارن

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.