کنفرانس جنجالی رهبر مخالفان دولت ارمنستان

دوشنبه 2 اسفند 1400 - 23:59
https://iswnews.com/?p=63027

کنفرانس مطبوعاتی روبرت کوچاریان چهره سرشناس سیاسی ارمنستان، ۲۸ بهمن برگزار شده است. وی از ارامنه قره باغ کوهستانی است که جریان رفراندوم جدایی این منطقه از آذربایجان در ۲۰ فوریه سال ۱۹۹۱ و تشکیل دولت مستقل با نام آرتساخ را رهبری کرده بود. کوچاریان پس از پایان جنگ اول قره باغ و مهاجرت به ارمنستان، طی انتخاباتی به عنوان دومین رئیس جمهوری این کشور برگزیده شده بود.

وی هم اکنون عضو حزب اتحاد، رهبر فراکسیون “ارمنستان” و مهمترین مخالف سیاست های دولت پاشینیان در مجلس این کشور است. گفته های او نقشه راه مخالفان دولت کنونی به شمار می رود.

ارتش قادر به دفاع از ارمنستان نیست

بنابر گفته روبرت کوچاریان اکنون ارتش قادر به دفاع از مرزهای کشور، استقلال و امنیت جمهوری ارمنستان نیست. این در حالی است که هیچ اقدامی برای بازسازی ارتش پس از پایان جنگ ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ انجام نمی شود.

کوچاریان: این دولت (ارمنستان) تنها با قیام مردمی در خیابان حاضر به ترک قدرت است و این قیام باید با هدف برکناری این شخص از قدرت باشد نه به قدرت رساندن شخص دیگری. شرایط چنین قیامی هنوز فراهم نشده است.

عدم حمایت پیمان دفاع جمعی

وی با ابراز تردید نسبت به حمایت کشورهای عضو پیمان دفاع جمعی از ارمنستان در برابر تهدیدات آذربایجان می گوید: رهبران اکثر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، روابط بسیار نزدیکی با رئیس جمهوری آذربایجان دارند. بنابراین ساده لوحانه است که فکر کنیم سازمان پیمان امنیت جمعی می تواند در برابر حمله آذربایجان به ارمنستان واکنش نشان دهد.

حریم هوایی بسته در زمان جنگ

این سیاستمدار کهنه کار ارمنی با بیان انسداد حریم هوایی کشورهای همسایه در زمان جنگ خاطر نشان می کند: هنوز پاسخی در مورد اینکه چرا در زمان جنگ، حریم هوایی گرجستان و ایران برای حمل و نقل محموله های نظامی بسته بوده وجود ندارد.

نقش ترکیه در معادلات قفقاز

کوچاریان ضمن مخالفت با روند کنوین مذاکرات دولت ارمنستان با آذربایجان اظهار می کند: ارمنستان اکنون در حال مذاکره با ترکیه با دستور کار تعیین شده توسط آذربایجان است و این مسیر درستی نیست.

وی ضمن استقبال از مذاکره با دولت ترکیه تاکید می کند: من هرگز مخالف برقراری روابط با ترکیه نبودم، آن زمان این کار برایم راحت تر بود. ما برنده جنگ و دیکته کننده دستور کار بودیم.

روبرت کوچاریان با اشاره به تهدیدات ترکیه تاکید می کند: ترکیه تنها در صورتی که ارمنستان را به عنوان مانعی بر سر راه برنامه های خود نبیند می تواند بر فرآیندهای سیاسی و اقتصادی کلی ما تاثیر بگذارد.

وی قاطعانه ضمن مخالفت با امضای پیمان اتحاد استراتژیک میان ترکیه و آذربایجان بیان می کند: بیانیه شوشی حاکی از این است که فرآیندهای جدی ژئوپلیتیکی در منطقه آغاز شده است که به نفع ما نیستند.

تاکید بر مذاکرات شناسایی دولت قره باغ کوهستانی

رئیس فراکسیون مخالفان دولت کنونی ارمنستان درباره شیوه برخورد با سیاست های پاشینیان تصریح می کند: تا زمانی که این دولت در ارمنستان بر سرکار است، موضوعی برای مذاکره وجود ندارد. آنها باید بپذیرند که مذاکرات درباره تمامیت ارضی آذربایجان با صرف نظر کردن از آرتساخ و هویت ارمنی آن انجام شود.

وی با تقبیح اعلام شکست زودهنگام ارمنستان در برابر آذربایجان تاکید می کند: اگر در جنگ اخیر حداقل ۱۰ روز عقب‌ نشینی نمی‌کردیم، جنگ متوقف می‌شد و فرصتی به دست می آمد تا فرآیند به رسمیت شناختن قره‌باغ کوهستانی واقعاً آغاز شود.

پیروزی ارمنستان در سند استانبول

رئیس جمهور اسبق ارمنستان با تاکید بر سیاست مقتدرانه دولت کشوری در دوره تصدی خود می گوید: سند استانبول که من امضا کردم، پیروزی جدی دیپلماتیک ما بود. در این سند برخلاف مناقشات منطقه ای دیگر، هیچ اشاره ای به موضوع حل مناقشه در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان نشده است و ادعای نخست وزیر ارمنستان در این مورد دروغ و کذب است.

تاکید بر موقعیت ارتباطی ارمنستان

رهبر مخالفان پاشینیان درباره آینده پیش روی مسیرهای ارتباطی کشوری تاکید می کند: پیش از گشایش مرزها و راه اندازی خط آهن میان آذربایجان و ارمنستان، باید برنامه ای برای محافظت و حمایت از بازار خود حداقل برای ۳ تا ۵ سال داشته باشیم. چنانچه ارتباط زمینی میان ایران و ارمنستان از طریق نخجوان برقرار شود، حتی یک کامیون ایرانی از جاده کنونی (گوریس- کاپان) عبور نمی کند و این برای استان سیونیک فاجعه آمیز است.

تقبیح استقراض خارجی

کوچاریان با تقبیح استقراض خارجی دولت خاطر نشان می کند: بدهی خارجی توسط دولت کنونی ارمنستان، روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار دلار افزایش پیدا می کند.

کاندید نخست وزیری نمی شوم

وی با رد احتمال کاندیداتوری خود برای مقام نخست وزیری می گوید: من در جناح اپوزیسیون ارمنستان کسی را نمی بینم که بگوید “یا من نخست وزیر ارمنستان می شوم یا هیچ کس نمی شود”، زیرا هیچ فردی میهن پرست و مدافع منافع ملی چنین ادعایی نمی کند. بدترین چیز این است که فرد برای به قدرت رسیدن و حفظ آن هیچ خط قرمزی نداشته باشد.

دعوت به قیام علیه پاشینیان

رهبر حزب اتحاد ارمنستان درباره آینده دولت پاشینیان تاکید می کند: این دولت تنها با قیام مردمی در خیابان حاضر به ترک قدرت است و این قیام باید با هدف برکناری این شخص از قدرت باشد نه به قدرت رساندن شخص دیگری. شرایط چنین قیامی هنوز فراهم نشده است.

رهبر فراکسیون مخالفان دولت درباره سیاست این احزاب همسو برای آینده حضور در مجلس می گوید: چنانچه شورش مردمی (علیه دولت کنونی) آغاز شود احتمال این که فراکسیون مخالف “ارمنستان” مجلس را ترک کند وجود دارد.

رئیس جمهوری بی طرف می خواهیم

وی با بیان انتخاب یک رئیس جمهور بی طرف می افزاید: اگر ما یک رئیس جمهور بی طرف و مدافع منافع ملی می خواهیم، بهترین گزینه در حال حاضر این است که یکی از اسقف های کلیسای حواری ارمنی این سمت را بر عهده بگیرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.