تحولات افغانستان، ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

شنبه 21 اسفند 1400 - 20:04
https://iswnews.com/?p=65095

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از کمک های اقتصادی و سیاسی ایران به ملت افغانستان قدردانی کرد و از طالبان خواست تا در دادن حق آبه بیشتر به ایران دریغ نکنند.

۱- بلخ:
– در ۱۵ اسفند ماه، جسد “محمد یوسف اندرآبی” از افسران وزارت کشور حکومت پیشین و در محله دولت زایی شهرستان خلم پیدا شد. وی در روزهای اخیر توسط طالبان بازداشت شده بود.
– در ۲۰ اسفند ماه، طی تیراندازی مسلحین طالبان به یک خودرو در ایست بازرسی شهر مزارشریف، یک نفر غیرنظامی جان باخت.

۲- کابل:
– در ۱۴ اسفند ماه، نیروهای اطلاعاتی طالبان “سید باقر محسنی کاظمی” تحلیلگر منتقد طالبان و استاد دانشگاه را بازداشت کرده و پس از چند روز رها کردند.
– در ۱۸ اسفند ماه، بر اثر تیراندازی مسلحین طالبان در محله کارته پروان در منطقه چهارم، دو نفر غیرنظامی کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

۳- ننگرهار:
در ۱۵ اسفندماه، افراد مسلح ناشناس خودروی گشتی “ملا حفیظ الله” فرمانده محلی طالبان در شهرستان غنی خیل را مورد حمله قرار دادند. در این حمله ملا حفیظ الله کشته شده و پنج نفر از همراهان وی زخمی شدند.

۴- هرات:
– در ۱۳ اسفند ماه، افراد مسلح ناشناس در شهرستان انجیل پنج عضو یک خانواده را سر بریدند. سه نفر از اعضای این خانواده کودک می‌باشند.
– در ۱۹ اسفند ماه، نیروهای اطلاعاتی طالبان “احمد علی حیدری” مدیر مدرسه دولتی را به جرم تبلیغات ضد طالبانی بازداشت و زندانی کردند.

۵- قندهار:
در ۱۷ اسفند ماه، نیروهای طالبان در شهرستان دامان با مسلحین کوچی درگیر شدند. در این درگیری چهار نفر از اعضای طالبان و چهار نفر غیرنظامی زخمی شدند.

۶- غزنی:
در ۱۷ اسفند ماه، در اثر منفجر شدن یک قبضه خمپاره در شهر غزنی، سه کودک جان باخته و یک کودک دیگر زخمی شد.

۷- سرپل:
در ۱۷ اسفند ماه، افراد مسلح ناشناس یک صراف به نام “عارف مرادی” را در شهرستان سانچارک ترور کردند.

۸- جوزجان:
در ۱۵ اسفند ماه، افراد مسلح ناشناس “خیر محمد پهلوان” از فرماندهان میدانی حزب جنبش اسلامی را در مقابل منزلش به قتل رساندند.

۹- بدخشان:
در ۱۶ اسفند ماه، در اثر وقوع انفجار در منطقه سوم شهر فیض آباد دو نفر از اعضای طالبان زخمی شدند.

۱۰- غور:
در ۱۸ اسفند ماه، مولوی “محمد ابراهیم اسلامیار” از مسئولین اطلاعاتی طالبان در شهرستان شهرک، توسط محافظش ترور شد.

۱۱- ارزگان:
در ۲۰ اسفند ماه، افراد مسلح ناشناس یکی از نظامیان حکومت پیشین افغانستان را در روستای نیکروزو به قتل رساندند.

۱۲- حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان: «از کمک های سازنده اقتصادی و سیاسی ایران سپاسگزاری می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران از هیچ نوع کمکی به ملت افغانستان دریغ نکرده است.
طالبان بدون توجه به دیدگاه حکومت‌های افغانستان و ایران و ورای توافقات رسمی همسایگی دو ملت، نباید از دادن آب به ایران دریغ ورزند.
من در زمان ریاست جمهوری خود همواره به کابینه خود گفته بودم که ایران همسایه بزرگ ما است، در صورتی که ما آب بیش‌‎تر داشته باشیم و کشور همسایه ما دچار کم‌آبی شود و به آب نیاز داشته باشد، بدون توجه به هرگونه تفاهم‌نامه منعقد شده، باید به رسم همسایه‌داری آب بیشتر به ایران بدهیم.»

بیشتر بخوانید:
تحولات افغانستان و پاکستان، ۷ اسفند ۱۴۰۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.