قره باغ کوهستانی؛ تشدید تنش، پیش به سوی جنگ

یکشنبه 7 فروردین 1401 - 01:36
https://iswnews.com/?p=66350

وضعیت منطقه قره باغ کوهستانی همچنان بحرانی تر می شود و رویدادهای منطقه به گونه ای است که احتمال بروز یک جنگ جدید را افزایش می دهد.

گاز قره باغ باز هم قطع شد

اسپوتنیک ارمنی به نقل از گغام استپانیان فعال حقوق بشر ارمنی قره باغ کوهستانی گفته است: دولت آذربایجان روز دوشنبه ۲۱ مارس (یکم فروردین) پس از تعمیر آسیب های خط لوله گاز در محدوده شوشا ظریفلو، بار دیگر لوله را قطع کردند. دمای هوا در قره باغ کوهستانی پس از بارش دوباره برف سنگین به منفی پنج درجه سانتی گراد در برخی روزها رسیده و سرما مشکلات زیادی برای ساکنان ایجاد کرده است.

درخواست کمک مجلس قره باغ کوهستانی از ارامنه جهان

متاسکه هاکوپیان نماینده حزب عدالت آرتساخ (قره باغ کوهستانی) در صفحه فیس بوک خود، با بیان تشدید فشار دولت آذربایجان و بی تفاوتی دولت ارمنستان نسبت به سرنوشت ارمنی های ساکن منطقه قره باغ کوهستانی، آن را جنایت علیه بشریت نامیده است. وی از ارمنی های سراسر جهان برای اتصال لوله گاز به قره باغ و جلوگیری از قطع برق و حملات نظامی درخواست کمک کرده است.

اعتراض نمایندگان ارمنی مجلس ایران به وقایع قره باغ

آرا شاهوردیان و روبرت بیگلریان نمایندگان ارمنی مجلس شورای اسلامی، طی نامه ای به حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تشدید فشار به ارامنه ساکن قره باغ، درباره ادامه قطع گاز و برق و درگیری ها ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین خواستار نقش آفرینی وزارت خارجه در بحران پیش رو شده اند.

کمپین سفیر آذربایجان علیه نمایندگان ارمنی مجلس

علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در تهران طی پست توییتری خود با تقبیح نامه نمایندگان ارمنی مجلس شورای اسلامی به وزیر خارجه کشورمان، کمپینی علیه آنها به راه انداخته است. مخاطب این کمپین شهروندان آذری در ایران هستند. تاکنون خبری از وزارت خارجه درباره احضار سفیر آذربایجان منتشر نشده است. اما کمپین سفیر این کشور با مخالفت گسترده روبرو شده و کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی آن را دخالت سفیر در امور داخلی کشور بیان کرده اند.

برگزاری سالروز کشتار شوشی

مجلس ملی جمهوری ارمنستان و مجلس منطقه قره باغ کوهستانی (آرتساخ) روز سه شنبه ۲ فرودین (۲۲ مارس) سالروز آغاز کشتار شوشی را با یک دقیقه سکوت آغاز کردند. همچنین ارمنی ها در استاپاناکرت (خان کندی) ضمن تجمع با محکومیت نسل کشی ارامنه خواستار رفع محدودیت ها علیه خود شدند.

یک دقیقه سکوت مجلس ارمنستان

این کشتار نتیجه رقابت های قومی میان ساکنان ارمنی و تاتارهای منطقه قره باغ در ۱۰۲ سال پیش با حمایت دولت عثمانی است.

نیروهای فدراسیون انقلابی ارامنه معروف به داشناکسیون برای جلوگیری از تکرار کشتار ارامنه باکو، راه ورودی قره باغ در گذرگاه آسکران (عسگران) را مسدود کردند. اما نیروهای جمهوری دموکراتیک آذربایجان و عثمانی، ۲۱ مارس ۱۹۲۰ آنها را شکست دادند و وارد شهر شوشی (شوشا) شدند. کشتار ساکنان ارمنی این شهر که مر کز قره باغ به شمار می‌رود از ۲۲ تا ۲۶ مارس ۱۹۲۰ ادامه داشت.

ویرانه شوشا بعد از کشتار ۱۹۲۰

طی این نسل کشی، ۱۵ هزار ارمنی ساکن این شهر کشته و باقیمانده ساکنان نیز آواره و تبعید شدند. عاملان این جنایت ساختمان های بخش ارمنی را نیز ویران کردند.

این نسل کشی با دستور سرلشگر «خسرو بیگ سلطان اف» فرماندار قره باغ و زنگه زور و با حمایت و همراهی افسران ترک «نوری پاشا» فرمانده ارتش عثمانی در قفقاز (ارتش اسلام قفقاز) انجام شد.

آذربایجان: ارتش ارمنستان از قره باغ خارج شوند

وزارت دفاع آذربایجان خبرهای مربوط به قره باغ را به صورت مبهم و با تاخیر منتشر می‌کند. دیدارسپهبد کریم ولی اف رییس ستاد ارتش آذربایجان با معاون فرمانده نیروی زمینی فدراسیون روسیه که ۲۲ مارس (دوم فروردین) در باکو انجام شده از آن جمله است.

وزارت دفاع آذربایجان موضوع دیدار را شیوه اجرای عملیات صلحبانی روسیه در قره باغ و اجرای بند ۴ توافق نامه سه جانبه دهم نوامبر ۲۰۲۰ برای خروج باقیمانده نیروهای ارتش ارمنستان از قره باغ کوهستانی و سایر موضوعات اعلام کرده است.

وزیر دفاع آذربایجان به پاکستان رفت

هیئت بلندپایه نظامی جمهوری آذربایجان روز چهارنشبه ۲۳ مارس (سوم فروردین) در رژه روز ملی جمهوری اسلامی پاکستان در اسلام آباد حضور یافته است. سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع آذربایجان میهمان ویژه این مراسم بوده که پرچم کشورش نیز میان یگان‌های رژه رونده نمایش داده شده است.

پیشروی آذربایجان در شرق قره باغ کوهستانی

ستاداطلاع رسانی دولت دفاکتو آرتساخ (ناگورنو کاراباخ) از تصرف روستای پاروخ آسکران به وسیله نیروهای ارتش آذربایجان خبر داده است. وارطان میکائیلیان دهیار روستا، روز پنجشنبه ۲۴ مارس (پنجم فروردین) با بیان تصرف بدون تیراندازی و درگیری روستا در ساعت ۱۶ به وقت محلی (۱۶ و ۳۰به وقت تهران) به وسیله ارتش آذربایجان گفته است: روستا تخلیه شده و به کسی آسیبی نرسیده است. ما اکنون در روستای مجاور (خرامورت) هستیم و آنها کنترل ارتفاعات گاراگلوخ را به دست گرفته اند. صلحبانان روسیه مشغول مذاکره با آنها هستند. آذربایجان به آسکران (عسگران) می گوید. همچنین طبق نقشه این کشور روستای خرامورت، پیرلر و روستای پاروخ، فاروخ نامیده می‌شود.

تصرف فاروخ توسط ارتش جمهوری آذربایجان

تشدید تنش در عسگران (آسکران) قره باغ

منابع ارمنی می گوید: طبق توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ ارتش ارمنستان باید قره باغ را تخلیه کند. با تخلیه مواضع توسط آنها قرار بوده است که صلحبانان روسیه جایگزین شوند، اما نیروهای آذربایجان پیشروی کرده اند.

داویت قهرمانیان عکاس خبرنگار ستاد اطلاع رسانی آرتساخ با انتشار عکسی اعلام کرده است که نیروهای صلحبان روسیه و شبه نظامیان مسلح ارمنی راه نظامیان آذربایجان را مسدود کرده و مانع تصرف ارتفاعات گاراگلوخ شده اند.

اسپوتنیک ارمنی تصاویری از حضور نفربر و بولدوزر صلحبانان روسیه برای ایجاد یک پست نظامی در دامنه ارتفاعات گاراگلوخ را منتشر کرده است. صلحبانان از هر دو طرف خواسته اند تا به این پست نزدیک نشوند.

استقرار و ایجاد پست صلحبانان روسی در منطقه درگیری عسگران

ستاد اطلاع رسانی آرتساخ (ناگورنو کاراباخ/ داغلیق قاراباغ) از ادامه تصرف روستای پاروخ آسکران (فاروخ عسگران) و حضور داوطلبان و ارتش این منطقه تصاویری را منتشر کرده است.

عصر روز جمعه ۲۵ مارس (پنجم فروردین) درخرامورت (پیرلر) با گلوله باران نیروهای ارمنی توسط ارتش آذربایجان آغاز شده است. طی ساعت ۱۴ به وقت محلی (۱۴ و ۳۰ به وقت تهران) ارتش آذربایجان با سلاحهای سبک و پهپادهای بایراکدار TB2 ، مواضع ارامنه قره باغ را هدف قرار دادند.

طرف ارمنی گفته است که سه سرباز قراردادی ارتش آرتساخ به نام های دیوید میرزویان، ایشخان اوهانیان و آرارات تووسیان کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند. ابتدا تعداد کشته ها دو و زخمی ها هفت نفر اعلام شده بود.

اهمیت این دو روستا به خاطر ارتفاع گاراگلوخ و دید آن بر جاده شمالی جنوبی در مرکز قره باغ و شهرهای عسگران (آسکران) و خان کندی (استپاناکرت) است. همچنین گاراگلوخ با آسکران (عسگران) و استپاناکرت (خان کندی) به ترتیب شش و بیست کیلومتر فاصله دارد.

مردم در شهر استپاناکرت (خان کندی) تجمع کردند و خواستار عقب نشینی ارتش آذربایجان، تضمین امنیت خود و کاهش فشارها شدند.

وزارت دفاع آذربایجان بدون اشاره به چگونگی رویدادهای این روز و هرگونه تلفاتی، طی اطلاعیه ای اعلام کرده است: صلحبانان روسیه با انتشار تصاویر پهپادهای شناسایی مدعی شده اند که ارتش آذربایجان تلفاتی دارد. واحدهای ارتش آذربایجان در موقعیت خود مستقر هستند و شرایط عملیاتی را زیر نظر دارند.

تیراندازی در کارمیر شوکا (قرمزی بازار) استان مارتونی (خوجاوند) نیز گزارش می شود.

اعتراف وزارت دفاع ارمنستان

وزارت دفاع ارمنستان پس از فشار رسانه ای و افکار عمومی، مجبور به اعتراف درباره اشغال بخشی از استان سیونیک به وسیله ارتش آذربایجان شده است.

طبق این اطلاعیه، ارتش آذربایجان در بهار گذشته ۶۰۰ متر در شرق این استان (جنوب ارمنستان و هم مرز با ایران) پیشروی کرده و سنگرهایی را ساخته است. اما به دلیل سرمای هوای زمستان مواضع را تخلیه کرده و با فرارسیدن بهار دوباره بازگشته اند. از این نظر تجاوز جدیدی صورت نگرفته است. همچنین میان روستای نرکین هاند سیونیک و مواضع تصرف شده توسط آذربایجان ارتفاعی وجود دارد و خطری مردم را تهدید نمی کند. یک هفته پیش بخش ارمنی اسپوتنیک (آژانس خبری دولت فدرال روسیه) به نقل از مردم محلی خبر این پیشروی را منتشر کرده بود اما وزارت دفاع ارمنستان آن را تکذیب می‌کرد.

جستجوی نظامیان گم شده آذربایجان

وزارت دفاع آذربایجان پس از ۲۰ روز گفته است: جستجو برای دو سرباز این کشور در رایون لاچن (لاچین) همچنان ادامه دارد. بنابر اطلاعیه وزارت دفاع این کشور، جمعه چهارم مارس (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) دو سرباز به نام های عسگر محمداف فرید اوغلو و فردوسی عبدالله اف مایس اوغلو، راه خود را گم کرده و هنوز باز نگشته اند. این اطلاعیه توضیح بیشتری ندارد. رایون لاچن آذربایجان بخشی از یوخاری قاراباغ (قره باغ بالا) است که با ارمنستان هم مرز است. دالان ارمنستان به قره باغ کوهستانی (داغلیق قاراباغ) از آن عبور می کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناصر یکشنبه, ۷ فروردین, ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

    فکر میکنم دولت ایران نباید بی تفاوت باشه . چند تا قرارداد بسته شده با اذربایجان توجیه خوبی برای سکوت نیست . بهتره ایران با قدرت بیشتری وارد این مناقشه بشه . دین و ملیت دو کشور مهم نیست . سکوت ایران باعث مشکلات برای کشور خودمون میشه دراینده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.