دانش نظامی: موشک ضد زره Stugna-P

یکشنبه 14 فروردین 1401 - 14:58
https://iswnews.com/?p=66992

استوگنا نام یک موشک ضد زره اوکراینی است که در دفتر طراحی لوخ در کیف پایتخت اوکراین به منظور رقابت با رقبای خارجی طراحی شده است.

واحد پرتابگر Stugna-P شامل یک سه پایه، یک محفظه موشک، یک دستگاه هدایت و یک کامپیوتر است که برای کنترل تمام عملیات شلیک استفاده می شود و به اپراتور اجازه می دهد ایستگاه پرتابگر را از فاصله ایمن تا ۵۰ متر از راه دور کنترل کند.
سیستم دید هدایت لیزری از نوع PN-I است که در شرایط روز و شب با برد شلیک از ۱۰۰ تا ۵۰۰۰ متر قابل استفاده است. وزن سیستم دید هدایت لیزری PN-I معادل ۱۷.۲ کیلوگرم است و دارای سیستم نظارت و دید تلویزیونی، برد یاب لیزری، سیستم هدایت لیزری و سیستم کنترل محورهای موشک است.

اجزای کامل پرتابگر موشک ضدزره Stugna-P

این موشک برای اهداف زرهی با زره واکنشی انفجاری هم قابلیت بکارگیری دارد زیرا از سرجنگی خرج گود دوگانه استفاده می‌کند. همچنین از این موشک برای شکار اهداف پرنده در ارتفاع و سرعت پایین نیز استفاده می‌شود.

سرجنگی خرج گود دوگانه این موشک قابلیت نفوذ تا ۸۰۰ میلیمتر فولاد نورد شده را داراست.

این موشک دارای گونه‌های غیر زرهی با سر جنگی متفاوت نظیر ترکش شونده شدید الانفجار و ترموباریک نیز است. گونه ترکش شونده بر علیه اهداف هوایی و گونه دارای سرجنگی ترموباریک علیه اهدافی نظیر تجمعات، سنگرها و ساختمان های بتنی بکار می‌رود. سیستم Stugna-P می تواند موشک های ۱۳۰ میلی متری و ۱۵۲ میلی متری را پرتاب کند که رایج ترین آنها موشک های هدایت شونده RK-2S، RK-2OF، RK-2M-K و RK-2M-OF هستند.

مکانیسم هدایت موشک بر اساس پرتو سوار لیزری است و تا برد ۵۰۰۰ متر با اهداف درگیر می‌شود. البته این برد در شب به حدود ۳۰۰۰ متر محدود می‌شود. در مکانیسم پرتو سوار لیزری، ابتدا سامانه یک پرتو باریک رادار یا لیزر را به سمت هدف هدایت می‌کند و سپس موشک پرتاب می‌شود. اگر پرتو لیزر سامانه را شبیه به یک مخروط تصور کنیم موشک مورد نظر سعی می کند خود را در داخل پرتو نگه دارد و در درون این مخروط حرکت کند. از یک نقطه به بعد، اطلاعات مربوط به تغییر حرکت هدف از طریق گیرنده‌های موشک و کامپیوتر درون موشک کنترل می‌شود و موشک تا برخورد به هدف بروی لیزر سواری می‌کند.

زمان رسیدن به حداکثر برد موشک، حداکثر ۱۴/۳ ثانیه است و سرعت موشک حدود ۲۰۰ متر برثانیه است(طبق اطلاعات منتشر شده که ظاهرا با زمان حداکثر ۱۴.۳ ثانیه ای رسیدن به حداکثر برد همخوانی ندارد).

مشخصات موشک استوگنا-پی:
برد: ۱۰۰ تا ۵۰۰۰ متر
وزن: ۲۹.۵ کیلوگرم
طول موشک: ۱۳۶۰ میلیمتر
میزان نفوذ در زره: ۸۰۰ میلمتر فولاد نورد شده
محدوده عملیاتی دمای کاری سامانه: ۴۰- تا ۶۰+ درجه سانتیگراد

منبع

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.