دانش نظامی:‌ موشک دوش‌پرتاب FIM-92 Stinger

چهارشنبه 17 فروردین 1401 - 22:33
https://iswnews.com/?p=67281

موشک دوش‌پرتاب ضدهوایی استینگر FIM-92 یک سامانه قابل حمل دفاع هوایی است که بصورت موشک سطح به هوای آشیانه یاب فروسرخ عمل می‌کند.

این موشک را می‌توان در طیف وسیعی از خودروها و پرتابگر زمینی و بالگردی استفاده کرد. استینگر در ایالات متحده توسط شرکت General Dynamics طراحی و در سال ۱۹۸۱ وارد خدمت شده است و تاکنون در بیش از ۲۹ ارتش در دنیا بکارگیری شده است. موشک استینگر توسط شرکت Airbus Defence در آلمان و ROKETSAN در ترکیه تحت لیسانس تولید می‌شود و بیش از ۷۰ هزار موشک استینگر تاکنون به تولید رسیده است.

موشک استینگر طولی معادل ۱/۵۲ متر و قطر ۷۰ میلیمتری و بالک های ۱۰۰ میلی متری دارد. وزن موشک به تنهایی ۱۰ کیلوگرم است در حالی که به همراه تیوب نگه داری، دستگیره و آنتن تشخیص دوست از دشمن وزن آن به ۱۵.۲ کیلوگرم میرسد.

برد هدف‌گیری این موشک ۴۸۰۰ متر است و می‌تواند با اهداف در ارتفاع پست تا ۳۸۰۰ متر درگیر شود. موشک توسط یک موتور پران تا فاصله ایمن از اوپراتور فاصله گرفته و بعد موتور دو مرحله ای اصلی سوخت جامد آن فعال می‌شود. موتورهای سوخت جامد اصلی موشک را تا ۷۵۰ متر بر ثانیه یا ۲.۵۴ ماخ شتاب می‌دهند.

استینگر دارای سرجنگی به وزن ۱/۰۲ کیلوگرم از نوع شدیدالانفجار ترکش شونده با ماده انفجاری ترکیبی HTA-3 است. این ماده ترکیبی از HMX ، TNT و پودر آلومنیوم است و توسط فیوز ضربه ای فعال می‌شود. موشک استینگر در صورت عدم اصابت به هدف پس از ۱۷ ثانیه خودکشی می‌کند.

مشخصات موشک FIM-92 Stinger:
طول:۱.۵۲ متر
قطر: ۷۰ میلی متر
وزن: ۱۵.۲ کیلوگرم
وزن (موشک): ۱۰.۱ کیلوگرم
حداکثر برد: ۴۸۰۰ متر
هدایت: آشیانه یاب فروسرخ
قیمت: ۱۲۰ هزار دلار برای ارتش ایالات متحده

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.