کودتای نرم آمریکا علیه عمران خان

یکشنبه 21 فروردین 1401 - 00:27
https://iswnews.com/?p=67542

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در جریان جلسه رسمی مجلس پاکستان برای بررسی طرح عدم اعتماد به نخست وزیر، عمران خان از این سمت برکنار شد.

در پی حکم دیوان عالی پاکستان مبنی بر رد انحلال مجلس و تعیین تکلیف طرح عدم اعتماد به عمران خان تا ۹ آوریل (۲۰ فروردین ۱۴۰۱)، جلسه رسمی مجلس برای بررسی این طرح آغاز شد.
به دنبال این موضوع “اسد قیصر” رئیس مجلس و “قاسم خان سوری” نائب رئیس مجلس پاکستان، به دلیل شرایط بحرانی ناشی از فشارهای خارجی و تنش سیاسی ایجاد شده از سوی مخالفان عمران خان، از سمت خود استعفا دادند.

در نهایت طرح رأی عدم اعتماد به عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با کسب بیش از ۱۷۴ رأی تصویب شد و حالا احزاب مخالف باید نخست وزیر موقت را معرفی کنند. طبق قانون اساسی پاکستان تا زمان معرفی و انتصاب نخست وزیر جدید، عمران خان در مسند نخست وزیری پاکستان قرار دارد.

با توجه به گمانه زنی ها و اجماع احزاب مخالف عمران خان، به احتمال زیاد “شهباز شریف” رئیس حزب مسلم لیگ و برادر نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان، به عنوان کاندیدای نخست وزیر جدید معرفی خواهد شد. نخست وزیر جدید تا ماه آگوست سال ۲۰۲۳ میلادی این سمت را به عهده خواهد داشت.

عمران خان سومین نخست وزیر در پاکستان است که با چالش طرح عدم اعتماد در مجلس روبرو شده و اولین نخست وزیری است که با طرح عدم اعتماد از سمت نخست وزیری برکنار شد. عمران خان بدلیل اظهارات ضد غربی و اتخاذ سیاستهایی غیرهمسو با آمریکا و تلاش برای نزدیک شدن بیشتر به چین، روسیه و ایران تقریبا بعنوان عنصری ضد غرب شناخته می‌شود. عمران خان مدعی است که آمریکا پشت پرده طرح عدم اعتماد و برکناری او قرار دارد، چرا که او منتقد همیشگی حملات هوایی آمریکا به افغانستان و پاکستان است و همچنین به آمریکایی‌ها اجازه احداث پایگاه نظامی در پاکستان را نداده است.

بیشتر بخوانید:
دیوان عالی پاکستان دستور انحلال مجلس را لغو کرد!
یادداشت: اندر احوالات نخست وزیر ضدآمریکایی پاکستان!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.