دانش نظامی: راکت سنگر شکن SMAW-D

یکشنبه 28 فروردین 1401 - 22:58
https://iswnews.com/?p=68144

راکت سنگر شکن M141 یا SMAW-D یک راکت دوش پرتاب یکبار مصرف آمریکایی است که به منظور از بین بردن سازه‌های تقویت شده طراحی شده است. این سلاح بر اساس اصلاح در راکت چند منظوره SMAW تفنگداران دریایی ایالات متحده توسعه داده شده و جای خالی یک سلاح سنگر شکن را در این رده برای ارتش ایالات متحده پر می‌کند.

لگد راکت SMAW-D به وسیله گاز های خروجی از موتور در پشت پرتابگر مشابه راکت‌های سری RPG دفع می‌شود. این موضوع بصورت ذاتی، در محیط های شهری و مکان های بسته خطر صدمه به کاربر سلاح و نفرات اطراف را ایجاد می‌کند.

M141 دارای دو پیکربندی عملیاتی: در وضعیت حمل و وضعیت آماده شلیک است. در وضعیت حمل طول سلاح ۸۱۰ میلی متر است و در وضعیت آماده شلیک طول پرتابگر به طول نهایی خود یعنی ۱۴۰۰ میلی متر افزایش پیدا می‌کند.

سرجنگی این راکت مشابه سرجنگی SMAW است و از نوع شدیدالانفجار دو منظوره (ضد زره و ترکش شونده – HEDP) است. این سرجنگی برای از بین بردن بناها، سنگرهای بتنی و خودروهای زرهی سبک بکار می‌رود. سرجنگی این راکت قابلیت نفوذ تا ۲۰۰ میلی متر بتن، ۳۰۰ میلی متر آجر و ۲/۱ متر کیسه شن (به عنوان سنگر) است. این سرجنگی قابلیت تشخیص هدف نرم از سخت را دارد؛ به این ترتیب که در اهداف نرم، مانند کیسه های شن، برای ویرانگری بیشتر، انفجار تا زمانی که پرتابه در هدف نفوذ کرده و مدفون شود به تعویق می افتد. در اهداف سخت نیز بلافاصله پس از برخورد منفجر می‌شود.

مشخصات راکت سنگر شکن M141:
وزن: ۷/۱ کیلوگرم
طول: ۸۱۰ میلمیتر
تاریخ ورود به خدمت (ارتش آمریکا): ۱۹۹۹
کالیبر: ۸۳/۵ میلی متر
برد: ۱۵-۱۰۰۰ متر
میزان نفوذ در بتن: ۲۰۰ میلیمتر
میزان نفوذ در آجر: ۳۰۰ میلیمتر
میزان نفوذ در کیسه شن: ۲/۱ متر

منبع: ویکیپدیا

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.