آخرین وضعیت نظامی در محور سورودونتسک، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

سه شنبه 17 خرداد 1401 - 17:57
https://iswnews.com/?p=72252

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” درگیری ارتش روسیه و ارتش اوکراین در محورهای مختلف شهر سورودونتسک به طور سنگین ادامه دارد.

بر اساس آخرین اخبار از جبهه سورودونتسک، درگیری در منطقه متولکینه و مناطق مرکزی شهر جریان دارد. منابع اوکراینی به نقل از نیروهای خارجی از تسلط بر اوضاع خبر داده و مدعی دفع حملات روسیه شده‌اند. در مجموع بیش از نیمی از مناطق شهر سورودونتسک به تصرف ارتش روسیه درآمده و درگیری در نیمه غربی ادامه دارد.

سورودونتسک نام شهری صنعتی در غرب استان لوهانسک واقع در شرق اوکراین است. این شهر از سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل اینکه شهر لوهانسک به کنترل روس تبارهای اوکراین درآمد، به عنوان مرکز استان لوهانسک انتخاب شد.
این شهر دارای چندین کارخانه و مرکز تولید مواد شیمیایی به نام “آزوت” (از بزرگترین کارخانه های صنایع شیمیایی اروپا) و همچنین یک فرودگاه در جهت جنوب شرقی است که در درگیری‌های اخیر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

موقعیت و بنیان این شهر به سال ۱۹۳۴ میلادی برمی‌گردد و رابطه تنگاتنگی با شهر لیسیچانسک دارد. در واقع قرارگیری شهرهای سورودونتسک، لیسیچانسک و روبیژنه در نزدیکی یکدیگر موقعیت مهمی از آنها ساخته است.

این شهر در ابتدای درگیری‌های سال ۲۰۱۴ میلادی به تصرف نیروهای لوهانسک درآمد، اما ارتش اوکراین پس از دو ماه کنترل این شهر را دوباره بدست گرفت. پس از این اتحادیه اروپا ضمن حمایت از عملیات ارتش اوکراین در سورودونتسک، از تامین ۹۳.۸ درصد هزینه‌های بازسازی این شهر صنعتی خبر داد.
پس از حمله روسیه به اوکراین، درگیری در جبهه غرب لوهانسک مجددا شروع شد و ارتش روسیه پس از تصرف کامل شهرک روبیژنه، از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ حملات خود برای تصرف سورودونتسک را به صورت جدی آغاز کرده است.

سورودونتسک و لیسیچانسک آخرین مناطق در استان لوهانسک هستند که در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد و سقوط آنها به منزله تصرف کامل اولین استان اوکراین بدست روسیه است. بنابراین مقاومت اوکراینی‌ها در این مناطق سنگین خواهد بود و ارتش روسیه برای تصرف آنها باید توان و تجهیزات زیادی را مصرف کند!

بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت نظامی در اوکراین پس از ۹۹ روز جنگ
آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین – روز صد و چهارم جنگ، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.