به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نخست وزیر عراق پس از پایان سفر به عربستان، طی سفری رسمی و در راس یک هیئت بلندپایه وارد پایتخت ایران شد.

در ۵ تیر ماه، “مصطفی الکاظمی” نخست وزیر عراق، طی سفری رسمی و در راس یک هیئت بلندپایه وارد تهران شد و در بدو ورود مورد استقبال “علی اکبر محرابیان”، وزیر نیروی ایران قرار گرفت. سپس مراسم رسمی استقبال از نخست وزیر عراق در کاخ سعد آباد برگزار شد و نخست وزیر عراق مورد استقبال رئیس جمهور ایران قرار گرفت.
مصطفی الکاظمی و سیدابراهیم رئیسی پس از دیدار با یکدیگر و رایزنی درباره مسائل دارای اهمیت مشترک، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند.
رئیس جمهور ایران در این نشست خبری اظهار داشت روابط ما با کشور عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه روابط بسیار عمیق و ریشه داری است که ریشه در فرهنگ دو ملت و ریشه در اعتقادات و باورهای دو کشور دارد و این اراده عمیقاً بین مسئولین دو کشور جهت توسعه روابط در همه حوزه ها وجود دارد.

در ادامه، نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق با “حسین امیرعبداللهیان” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفتگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان از تلاش‌های عراق برای تقویت عنصر گفتگو و نقش سازنده این کشور در معادلات منطقه‌ای و گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان قدردانی کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای منطقه نمی‌خواهد و از بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های دو کشور حمایت می‌کند.
الکاظمی نیز ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط و ضرورت رفع موانع احتمالی اظهار داشت به تلاش‌های خود برای تقویت گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای ادامه خواهیم داد.
نخست وزیر عراق پس از پایان سفرش به ایران، تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

پیش‌تر برخی منابع مدعی شده بودند نخست وزیر عراق به منظور رایزنی در خصوص روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به تهران و ریاض سفر خواهد کرد. در این راستا، در شامگاه چهارم تیر ماه، نخست وزیر عراق در جریان یک سفر رسمی ابتدا وارد عربستان سعودی شد و پس از دیدار با مقامات این کشور و پس از ادای مناسک عمره، جده را به مقصد تهران ترک کرد.
تاکنون مقامات رسمی در این خصوص اظهار نظری نکرده اند، اما احتمال صحت این ماجرا وجود دارد.

دیدار نخست وزیر عراق با وزیر امور خارجه ایران
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.