پس از انتشار تصاویر موتور مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد، نکات جالبی را می‌توان از این موتور به دست آورد. ابتدا با تخمین ابعادی این موتور شروع می‌کنیم که به کمک محاسبات مبتنی بر پرسپکتیو تک نقطه‌ای تصویر، قطر استوانه نگهدارنده ماهواره مشخص شد و سپس با مبنا قرار دادن قطر استوانه در یک تصویر از نمای روبرو قطر بدنه کروی موتور محاسبه شد که حدود ۷۰۰ میلی‌متر است.

این ابعاد با سرجنگی جدید تازه رسانه‌ای شده مانور دهنده برون جوی که چندی پیش آن را بررسی کردیم، به خوبی مطابقت دارد.

سرجنگی موشک قدر و تطابق اندازه ها

بیشتر بخوانید: رونمایی از فناوری مانور خارج از جو موشک‌های بالستیک برد متوسط ایران

از آنجایی که این موتور مانند موتور سلمان و رافع دارای بدنه کامپوزیت فیبر کربن است و به احتمال بالا دارای مکانیزم کنترل بردار رانش به کمک نازل منعطف است‌. بدنه موتور کروی طراحی شده است. بدنه کروی در مخازن تحت فشار کمترین جرم را در فشار یکسان در مقایسه با دیگر هندسه‌ها دارند و هدف از طراحی کروی، کاهش وزن مرده ماهواره‌بر است.

بیشتر بخوانید: موتور ماهواره‌بر رافع، پیشرفته ترین موتور سوخت جامد مرحله اول ایرانی + ویدیو

همان‌طور که ذکر شده ابعاد این موتور برای جای‌گیری در سرجنگی مانور دهنده برون جوی کاملا ابعاد مناسبی دارد و از آنجایی که در نیروی هوافضا سپاه پاسداران استفاده از ماژول‌ها و قطعات یکسان به منظور کاهش هزینه در سامانه‌های مختلف موشکی مسبوق به سابقه است، به احتمال زیاد از موتور مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد در این سرجنگی استفاده شده است.

حتی پیش‌بینی می‌شود یک موشک پدافند ضد موشکی برون جوی نیز با استفاده از موتور‌های رافع، سلمان و مرحله سوم قاصد به همراه تراسترهای گازی مرحله سوم در دست توسعه باشد که به کمک آن یک وسیله کشتار یا به اصطلاح Kill Vehicle ضد بالستیک قاره‌پیما را در خود جای دهد و نظام اسلامی برای اولین بار و البته به‌صورت محدود صاحب چتر پدافندی در برابر سلاح‌های هسته‌ای قاره‌پیما شود.

بیشتر بخوانید: موشک رهگیر درون جوی آینده: فناوری‌ها و تهدیدات

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.