تحولات یمن، ۹ تیر ۱۴۰۱

پنجشنبه 9 تیر 1401 - 22:57
https://iswnews.com/?p=73885

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” درگیری و تنش بین نیروهای شورای انتقالی جنوب و مسلحین گروه‌های تابع دولت مستعفی یمن در عدن و شبوه افزایش یافته است.

۱- عدن:
– در پی انفجار در مسیر خودروی “صالح السید” (فرمانده مسلحین شورای انتقالی جنوب در استان لحج) در منطقه خورمکسر، چهار نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند. صالح السید از این انفجار جان سالم به در برد.
– مسلحین شورای انتقالی جنوب با نیروهای پلیس پاسگاه منطقه دار سعد شهر عدن درگیر شدند.

۲- الحدیده:
– کشتی پرنسس حلیمه حامل بنزین پس از ۱۳ روز توقیف توسط ائتلاف سعودی به بندر الحدیده رسید.
– نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۷۶ بار آتش بس را در این استان نقض کردند.

۳- حضرموت:
استیون فاگین سفیر ایالات متحده آمریکا، در جریان سفر خود به استان حضرموت با مقامات محلی دولت مستعفی یمن دیدار کرد.

۴- شبوه:
– نیروهای دفاع شبوه (تابع “عوض بن الوزیر العولقی” استاندار شبوه) با مسلحین قبایل طرفدار سعودی‌ها در شهر عتق درگیر شدند. در این درگیری چند نفر از جمله یک تبعه سومالیایی کشته و زخمی شدند.
– طبق اطلاعات وزارت نفت دولت نجات یمن، کشتی ایزابلا (ISABELLA) با پرچم مالت و مالکیت امارات، برای بارگیری نفت مناطق اشغالی یمن به سواحل بندر النشیمه در استان شبوه رسیده است. این کشتی قادر به بارگیری صد هزار تن نفت خام (حدود یک میلیون بشکه نفت) معادل ۱۱۴ میلیون دلار است.

۵- ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، آمادگی این کشور را برای صادرات غلات به کشورهای نیازمند از جمله یمن اعلام کرد. این صادرات از طریق کانال‌های دوجانبه و یا از طریق برنامه جهانی غذا میسر خواهد بود. آمادگی روسیه در حالی اعلام می‌شود که پیش از این گندم مورد نیاز یمن از طریق اوکراین تهیه می‌شد و دولت مستعفی برای جایگزینی آن در حال مذاکره با هند است.

۶- خلاصه بیانات مهم “سید عبدالملک بدرالدین الحوثی” رهبر جنبش انصارالله و انقلاب یمن در دیدار با مردم و بزرگان قبایل استان حجه:
«سیاست‌های آمریکا و پشت سر آنها لابی یهودی، بحران‌های بزرگی را در کشورهای مختلف جهان ایجاد می‌کند و به جهان اسلام نیز سرایت می‌کند. آمریکا به سمت گشودن درهای جدیدی از درگیری‌ها و بحران‌ها با روسیه و چین می‌رود. جنگ در اوکراین، محصول سیاست‌های آمریکا در ایجاد جنگ و نزاع در میان جامعه بشری است.
انتظار می‌رود دشمن سعودی و آمریکایی تلاش‌های خود را تکرار کند و ما باید جبهات را تقویت کنیم و توان نظامی را بالاتر ببریم. به فضل الهی ما به سطح پیشرفته‌ای در توان نظامی رسیدیم که بسیاری از کشورهای عربی از داشتن آن بی بهره هستند.
ما موشک‌های بالستیک دوربردی تولید کرده‌ایم که می‌تواند به هر نقطه‌ای از مواضع کشورهای ائتلاف در سطح کشورهای همسایه برسد. تولید موشک‌های مختلف دائما در حال رشد و توسعه است و دقیق تر، مخرب تر، کشنده تر و پیشرفته تر می‌شود. دشمنان با وجود سامانه‌های پیشرفته و گران قیمت آمریکایی نتوانستند با موشک‌های ما مقابله کنند.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. حنیف جمعه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۲

    فکر کردم مهدی هاشمی رفته یمن! خیلی شبیهه…

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.