دانش نظامی: پهپاد هدف E95M

شنبه 18 تیر 1401 - 17:48
https://iswnews.com/?p=74472

پهپاد E95M یک پهپاد هدف ساخت روسیه است که به منظور تست سامانه‌های پدافندی و آموزش خدمه و همچنین فریب سامانه‌های پدافندی دشمن و موقعیت‌یابی آنها به‌کار می‌رود. این پهپاد با توجه به محموله‌هایی که حمل می‌کند امکان شبیه‌سازی، پهپاد، بمب‌های بالدار، موشک کروز بالگرد و هواگرد را داراست.

یکی از موارد قابل تامل در مورد این پهپاد، استفاده از پیشرانه M135 پالس جت است. موتورهای پالس جت ساده‌ترین نوع موتورهای جت هستند و در نوع بدون سوپاپ هیچ قطعه متحرک و پیچیده‌ای ندارند. استفاده از این موتور، هزینه ساخت را بسیار کاهش می‌دهد.

به‌صورت کلی موتورهای پالس جت در دو نوع اصلی ساخته می‌شوند؛ با سوپاپ و بدون سوپاپ.

نوع اول به عنوان موتور پالس جت سوپاپ دار یا سنتی شناخته می شود و دارای مجموعه ای از دریچه های یک طرفه است که هوای ورودی از آن عبور می کند. هنگامی که سوخت هوا مشتعل می شود، این سوپاپ ها به شدت بسته می شوند، به این معنی که گازهای داغ فقط می توانند از لوله اگزوز موتور خارج شوند و در نتیجه نیروی رانش به جلو ایجاد می شود.
این موتورها دارای دو داکت ورودی و خروجی هستند. با پاشش سوخت در محفظه احتراق و شروع احتراق به وسیله جرقه زن، مخلوط سوخت و هوا به وسیله موج شوک حاصله از انفجار مخلوط به‌صورت موضعی فشرده شده و یک جبهه جریان پرفشار و داغ را می‌سازند. این جبهه جریان از داکت ورودی که به‌صورت یک‌طرفه است نمی‌تواند خارج شود و مجبور است از داکت خروجی خارج شود که معمولا طول بیشتری دارد.

نمودار یک موتور پالس جت

به دلیل اینرسی این جبهه جریان مخلوط گازهای احتراق عبور کرده از داکت خروجی فشار درون محفظه احتراق کاهش پیدا کرده و دوباره هوای تازه از داکت ورودی، وارد محفظه می‌شود و با مخلوط شدن با سوخت به بخشی از هوای داغ که هنوز از داکت خروجی خارج نشده برخورد کرده و فرایند احتراق بدون نیاز به جرقه زن دوباره شروع می‌شود. دلیل اصلی افزایش طول داکت خروجی هم همین پایداری احتراق بدون نیاز به فعالیت دائم جرقه زن است. اما به دلیل نسبت تراکم پایین، این موتورها دارای مصرف سوخت ویژه بسیار زیادی هستند و پهپادی با ابعاد E95M نهایتا نیم ساعت مداومت پروازی دارد.

مکانیسم کار یک موتور پالس جت بدون سوپاپ

نوع دوم موتور پالس جت به پالس جت بدون دریچه (سوپاپ) معروف است. پالس جت بدون سوپاپ از نظر مکانیکی ساده ترین شکل پالس جت است و در واقع ساده ترین وسیله پیشرانه تنفس هوا شناخته شده است که می تواند به صورت “ایستا” یعنی بدون حرکت رو به جلو عمل کند. موتورهای پالس جت بدون سوپاپ، فاقد سوپاپ مکانیکی هستند و در واقع تنها “قسمت متحرک” داخلی موتورهای پالس جت از آنها حذف شده است.

عملیات تیک آف در این پهپاد با استفاده از یک منجنیق بادی کم فشار انجام می شود. همچنین عملیات فرود و بازیابی پهپاد با استفاده از یک چتر نجات که در بدنه آن قرار داده شده است انجام می‌شود.

ایستگاه کنترل زمینی و منجنیق بادی پرتاب کننده پهپاد E95M

هدایت پهپاد E95M به وسیله ایستگاه کنترل زمینی سیار که بر روی شاسی KAMAZ-4350، GAZ-3308، Ural-4320 نصب شده است انجام می‌شود. ایستگاه کنترل زمینی کاملاً مستقل است و کنترل پهپاد تا فاصله ۷۰ کیلومتری را فراهم می کند.

تصویری از اتاق کنترل پهپاد E95M

یکی از محموله‌های این پهپاد به منظور افزایش سطح مقطع راداری و شبیه‌سازی هواگرد‌های بزرگتر، لنز لونبرگ است. لنز لونبرگ با توجه به هندسه خود باعث ایجاد رزونانس در امواج رادار موج برگشتی شده و آن را تقویت کرده و سطح مقطع کلی پرنده را افزایش می‌دهد. از این رو، روی برخی از هواپیماهای پنهان‌کار راداری مانند جنگنده اف-۳۵ در تمرینات نظامی و یا در دوران صلح نصب می‌شود تا سطح مقطع رادار واقعی پرنده برای دشمن مشخص نشود‌.

استفاده از لنز لونبرگ (برآمدگی مشخص شده) در F-35

تصاویر بیشتر از پهپاد E95M:

مشخصات پهپاد E95M:
طول بدنه: ۲/۱ متر
طول بال: ۲/۴ متر
برد: ۵۰ کیلومتر
سقف پروازی: تا ۳۰۰۰ متر
مداومت پروازی: ۳۲ دقیقه
حداکثر سرعت در ارتفاع پایین: ۳۰۰ -۴۰۰ کیلومتر بر ساعت
مانور های قابل انجام: شیرجه – پول آپ (بالا کشیدن دماغه) – چرخش S شکل
موتور: PuVRD M135 Pulsejet
تراست موتور: ۱۵۰ نیوتن
وزن برخاست: ۷۰ کیلوگرم

منبع:
БПЛА-мишень E95М
Pulsejet engine
Valveless pulsejet
Luneburg lens

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.