تحولات افغانستان و پاکستان، ۱۹ تیر ۱۴۰۱

یکشنبه 19 تیر 1401 - 08:50
https://iswnews.com/?p=74513

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در نتیجه حمله یکی از عوامل گروه تروریستی داعش به اتوبوس حامل نیروهای سپاه ۲۰۷ الفاروق طالبان، ۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.

۱- ارزگان:
در ۱۵ تیر ماه، افراد مسلح ناشناس “شیر آغا” فرماندار شهرستان دهراوود در حکومت پیشین را در روستای لبلان ترور کردند.

۲- بامیان:
– در ۱۱ تیر ماه، مسلحین طالبان در شهر بامیان از توزیع کمک های بشردوستانه بنیادهای خیریه به آوارگان شهرستان بلخاب ممانعت کردند.
– در ۱۲ تیر ماه، عوامل اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دانشگاه بامیان با مرتد خواندن دانشجویان شیعه به آنها توهین کردند. همچنین دانشجویان معترض به این موضوع توسط مسلحین طالبان بازداشت شدند.
– در ۱۵ و ۱۶ تیر ماه، مسلحین طالبان در منطقه پل شش گاو در شهر بامیان پنج نفر غیرنظامی را به اتهام همکاری با مسلحین مولوی مهدی مجاهد بازداشت کردند.

۳- بغلان:
– در ۱۵ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به مسلحین طالبان در دره چرخ و فلک واقع در شهرستان خوست و فرنگ، پنج نفر از اعضای طالبان از جمله “ملا بهاءالدین” معاون فرماندار طالبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۱۵ تیر ماه، مسلحین طالبان در روستاهای دره پشه‌ای، لروان، کزر، دره چرخ و فلک و سچی بالا واقع در شهرستان خوست و فرنگ، بیش از ۵۵ نفر غیرنظامی را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود بازداشت کردند.
– در ۱۶ تیر ماه، نیروهای احمد مسعود پاسگاه دره سچی در شهرستان خوست و فرنگ را تصرف کردند.

ویدیو: نیروهای احمد مسعود در پاسگاه سچی

۴- پنجشیر:
– در ۱۳ تیر ماه، مسلحین پشتون تبار طالبان “قاری حسیب الله حبیبی” مدیر اطلاعات شهرستان خنج و “ملا شمس الدین” مدیر اطلاعات شهرستان روخه را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود بازداشت کردند.
– در ۱۵ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به مسلحین طالبان در دره آرزو واقع در شهرستان شتل، شش نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۱۶ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به مواضع طالبان در روستای ملسپه واقع در شهر بازارک، ۱۲ نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۵- پکتیا:
در ۱۲ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای جبهه ملی آزادگان در منطقه بند چغلو واقع در شهرستان احمد آباد، شش نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.

۶- جوزجان:
در ۹ تیر ماه، در پی سقوط بالگرد نیروی هوایی طالبان در منطقه مصرآباد واقع در حومه‌ی شهر شبرغان مرکز استان جوزجان، سه نفر شامل یک مهندس پرواز و دو خلبان کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند. طالبان وقوع این حادثه را تکذیب کرد.

۷- سرپل:
– در ۱۱ تیر ماه، ساکنان غیرنظامی شهرستان بلخاب مدعی جان باختن یک نوزاد یک روزه در کوه‌های اطراف این منطقه شدند.
– در ۱۵ تیر ماه، دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان در شهرستان بلخاب، ۲۷ هزار نفر غیرنظامی آواره شدند.

۸- سمنگان:
در ۱۵ تیر ماه، افراد مسلح ناشناس یکی از فرماندهان جهادی حکومت پیشین با نام “کریم” را در کارته صلح در منطقه دوم شهر آیبک تیرباران کردند.

۹- کابل:
– در ۱۱ تیر ماه، مسلحین طالبان “داود شاه متین” مشاور ریاست اجرایی در حکومت پیشین را جاده شتل واقع در منطقه یازدهم شهر کابل بازداشت کردند.
– در ۱۵ تیر ماه، بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس به پاسگاه و خودروی مسلحین طالبان در محله انجیرک واقع در منطقه یازدهم شهر کابل، ۱۳ نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۱۶ تیر ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان در ارگ ریاست جمهوری، بیش از ده نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۱۶ تیر ماه، افراد مسلح ناشناس یک عالم دینی میانه‌رو با نام “مولوی عبدالقدوس” و پسرش را در شهر کابل ترور کردند.

ویدیو: درگیری مسلحین طالبان در ارگ ریاست جمهوری شهر کابل

۱۰- قندوز :
در ۱۴ تیر ماه، بر اثر انفجار یک بمب در خودروی حامل مسلحین طالبان در شهر قندوز، چهار نفر از اعضای طالبان زخمی شدند.

۱۱- ننگرهار:
– در ۱۱ تیر ماه، در نتیجه پرتاب و انفجار بمب دستی به تجمع دانش آموزان یک مدرسه عثمان ذوالنورین در روستای شهبازخیل از توابع استان ننگرهار هشت نفر زخمی شدند.
– در ۱۱ تیر ماه، بر اثر عملیات اطلاعاتی-نظامی مسلحین طالبان در روستای روشن منا واقع در منطقه چهارم شهر ننگرهار، هفت نفر از اعضای داعش کشته و یا بازداشت شدند.
– در ۱۵ تیر ماه، ساکنان منطقه درونته اجساد بیش از ۱۰۰ نفر را از کانال آب درونته شهر ننگرهار پیدا کردند. گفته می‌شود مسلحین طالبان این افراد را به اتهام عضویت در داعش سر بریده و تیرباران کردند.

۱۲- هرات:
– در ۱۳ تیر ماه، در پی پرتاب بمب دستی و تیراندازی یک فرد مسلح به اتوبوس حامل نیروهای سپاه ۲۰۷ الفاروق طالبان در شهر هرات، ۲۰ نفر از جمله عامل حمله کشته و زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
– در ۱۶ تیر ماه، یکی از خلبان های طالبان با نام “عتیق” که در اثر حمله داعش بر اتوبوس حامل مسلحین طالبان در شهر هرات زخمی شده بود، جان باخت.

۱۳- “وینای کواترا” معاون وزیر خارجه هند با “علی باقری کنی” معاون وزیر خارجه ایران پیرامون انتقال گندم به افغانستان از مسیر ایران گفتگو کرد. رسانه‌های هندی اخیرا مدعی سرقت مقدار زیادی از گندم‌های ارسالی از هند به افغانستان در پاکستان شده‌اند.

۱۴- پاکستان:
– در ۱۱ تیر ماه، هزاران نفر از هواداران “عمران خان” نخست وزیر پیشین پاکستان، در شهر اسلام آباد پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
– در ۱۱ تیر ماه، ارتش پاکستان با بازداشت سه نفر از مسلحین تحریک طالبان (TTP) در منطقه غلام خان واقع در منطقه وزیرستان شمالی، عملیات نظامی ضد طالبان را دوباره آغاز کرد.
– در ۱۵ تیر ماه، مسلحین گروه تروریستی سپاه صحابه یک غیرنظامی شیعه به نام “سید ظهور عالم” را در شهرستان هنگو واقع در ایالت پنجاب به شهادت رساند.
– در ۱۶ تیر ماه، بر اثر انفجار بمب در پاسگاه پلیس در منطقه مردان واقع در ایالت خیبر پختونخوا، یک نیروی پلیس پاکستان جان باخته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. تحریک طالبان پاکستان مظنون اصلی این حمله است.

ویدیو: انفجار در پاسگاه پلیس پاکستان در منطقه مردان
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.