تفاوت موشک بالستیک با تسلیحات هایپرسونیک در چیست؟

چهارشنبه 22 تیر 1401 - 13:44
https://iswnews.com/?p=74539

دلیل نام‌گذاری موشک‌های کروز هایپرسونیک یا به اختصار HCM و کلاهک‌های گلایدر هایپرسونیک یا به اختصار HGV، در سرعت پروازی آن‌هاست که بیش از ۵ ماخ است؛ یعنی سرعت آن‌ها بیش از پنج برابر سرعت صوت است. بالطبع سرعت صوت، در درون جو و ماده موضوعیت دارد و در خارج از جو صحبت کردن از سرعت صوت معنایی ندارد.

موشک‌های بالستیک بیشتر مسیر حرکت یا به اصطلاح ترجکتوری خود را خارج از جو طی می‌کنند اما تسلیحات هایپرسونیک بیشتر مسیر خود را درون جو و با سرعت بیش از پنج برابر سرعت صوت طی می‌کنند و عمده‌ترین تفاوت این تسلیحات در این موضوع است.

از آنجایی که ارتفاع پروازی موشک‌های بالستیک به نسبت تسلیحات هایپرسونیک بسیار بیشتر است، موجب کشف سریع‌تر و امکان ردگیری موثرتر را دارند و چون به‌طور عادی خارج از جو حرکت می‌کنند، امکان مانوردهی زیادی خارج از جو ندارند مگر اینکه بطور خاص برای مانوردهی خارج از جو توسعه پیدا کنند مانند کلاهکی که اخیرا توسط نیرو هوافضا سپاه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: رونمایی از فناوری مانور خارج از جو موشک‌های بالستیک برد متوسط ایران

هدف از توسعه تسلیحات هایپرسونیک حفظ سرعت سلاح در رده موشک‌های بالستیک همراه با ارتفاع پایین پروازی مشابه موشک‌های کروز است. پروفایل ترجکتوری موشک‌های بالستیک به‌طور عادی انحنا دار است اما پروفایل پروازی تسلیحات هایپرسونیک به نسبت صاف و پست‌تر است.

بیشتر بخوانید:
موشک رهگیر درون جوی آینده: فناوری‌ها و تهدیدات
موج سوار یا Wave rider چیست؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.