دانش نظامی: تسلیحات و تجهیزات آینده ناوهای ایران

دوشنبه 27 تیر 1401 - 12:52
https://iswnews.com/?p=74987

در جریان بازدید وزیر دفاع ایران از کارخانه موشک‌سازی در استان خراسان رضوی، بنری از پروژه موج ۴ (تفتان) دیده شد. تصویر این پروژه با ناو دماوند ۳ که در شمال کشور در حال ساخت است شباهت دارد و به‌ نظر می‌رسد از همان پلتفرم اصلاح شده پروژه موج در این ناو نیز استفاده شده است. در بنر جدید سیلوهای عمود پرتاب (VLS) در جلوی پد فرماندهی نصب شده است. همانجایی که موشک‌های پدافندی محراب در کلاس موج، در حال حاضر قرار دارند. طبق تصویر ارائه شده این سیلوها از دو نوع موشک پدافندی بهره می‌برند.

پروژه موج ۴ (تفتان)

در بنر ارائه شده، رادار آرایه فازی چهار وجهی چشم عقاب نیز به چشم می‌خورد. رادار چشم عقاب دارای برد ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری ۳۰ کیلومتر است و در باند S فعالیت می‌کند. با توجه به عدم اعلام موشک‌های پدافندی مورد استفاده در سیلوهای عمود پرتاب و مشخصات سامانه عقاب، موشک‌های پدافندی خانواده سوم خرداد مانند صیاد و طائر و سامانه های کوتاه بردی همچون زوبین و نهم دی گزینه های مناسبی برای استفاده بر روی این ناو در امر پدافندی هستند.

با توجه به ضعف پدافندی ناوهای کلاس موج که وابسته به دو تیر موشک محراب با برد حدود ۴۰ کیلومتر است. در طرح جدید با فرض ایجاد دو بلوک چهارتایی در جلوی پد فرماندهی از سیلوهای عمود پرتاب در کنار سامانه چشم عقاب می‌توان انتظار داشت ضعف پدافندی موجود در کلاس موج کاملاً مرتفع شود.

موشک‌های صیاد ۲ با برد ۷۵ کیلومتر و موشک صیاد ۳ با برد ۱۲۰ کیلومتر، موشک طائر ۱ با برد ۵۰ کیلومتر و موشک طائر ۲ با برد ۱۰۵ کیلومتر در کنار موشک مورد استفاده در سامانه زوبین یا همان نواب با برد ۲۰ کیلومتر و موشک نهم دی با برد بیش از ۳۰ کیلومتر گزینه های متنوع و بسیار خوبی برای بکارگیری در بخش پدافندی این پروژه برای مقابله با اهداف در ارتفاع پروازی بالا و شعاع کوتاه‌برد و میان‌برد هستند. همچنین این موشک‌ها و سامانه‌ها برای ناوهای کلاس موج در کلاس وزنی ۱۵۰۰ تن نیز مناسب و قابل به‌کارگیری هستند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.