به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” جوزف بایدن، رئیس جمهور آمریکا از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده، در حمله اخیر پهپادهای آمریکایی به پایتخت افغانستان خبر داد.

جوزف بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان کنفرانس خبری در کاخ سفید، مدعی کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده توسط ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) آمریکا شد. عملیات ترور الظواهری روز شنبه ۹ مرداد ماه، در سه نقطه از شهر کابل، پایتخت افغانستان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: انفجار در شهر کابل؛ حمله پهپادهای آمریکا به داعش یا حمله پاکستان به تحریک طالبان؟

بایدن در جریان این کنفرانس درباره چگونگی عملیات ترور الظواهری گفت: «الظواهری ردی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکا از خود به جا گذاشته بود. حالا عدالت اجرا شده و این تروریست دیگر وجود خارجی ندارد. دستگاه‌های اطلاعاتی ما در ماه‌های گذشته محل اختفای ایمن الظواهری را کشف کردند. او به شهر کابل نقل مکان کرده بود تا در کنار اعضای خانواده خود باشد. من بعد از بررسی دقیق شواهد قانع کننده درباره موقعیت او، دستور شلیک دقیق برای حذف او از میدان نبرد را صادر کردم.»

در همین راستا رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات این کشور گفتند که الظواهری روی بالکن محل اختفای خود در منطقه شیرپور در مرکز شهر کابل بود که پهپاد آمریکایی دو موشک به طرف او شلیک کرد. سایر اعضای خانواده وی در این ساختمان حضور داشتند اما آنها آسیبی ندیدند و در جریان این حمله فقط الظواهری کشته شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، در واکنش به این حمله در بیانیه‌ای نوشت که حمله اخیر در کابل، علیه یک خانه مسکونی در منطقه شیرپور انجام شد. او افزود: «ماهیت این حادثه در ابتدا روشن نبود. سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی امارت اسلامی (طالبان) درباره حادثه تحقیق کردند و دریافتند که حمله توسط پهپادهای آمریکا انجام شده است.
امارت اسلامی این حمله را به هر دلیلی که انجام شده باشد، محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار اصول بین‌المللی و توافق دوحه می‌داند. این اقدامات تکرار تجارب ناکام ۲۰ سال گذشته و برخلاف منافع آمریکا، افغانستان و منطقه است. تکرار چنین اقداماتی به فرصت‌های موجود لطمه خواهد زد.»

ایمن محمد ربیع الظواهری، رهبر گروه جهاد اسلامی مصر بود که پس از پیوستن به القاعده به عنوان نفر دوم این گروه تروریستی مورد پیگرد کشورهای غربی به ویژه آمریکا قرار گرفت. بعد از مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ میلادی، الظواهری هدایت القاعده و عملیات‌های این گروه را به عهده گرفت.

الظواهری از ابتدای تأسیس داعش با این تشکیلات مخالفت داشت و شاید یکی از علل حذف وی ایجاد اختلاف بین اعضای ارشد القاعده و پیوستن نیروهای ناراضی به داعش در افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه باشد. ترور الظواهری مشکلاتی را برای آمریکا نیز ایجاد خواهد کرد چرا که آنها این ترور را در شهر کابل پایتخت افغانستان انجام داده‌اند و مهمان کشی در فرهنگ پشتونی طالبان امری ننگ آور و مهم است. علاوه بر این احتمال پاسخ القاعده به آمریکا نیز وجود دارد و علیرغم تضعیف تشکیلات این گروه در سال‌های اخیر، توان لازم برای اجرای حملات انتقام جویانه علیه مواضع آمریکا وجود دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا سه شنبه, ۱۱ مرداد, ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶

    شورش مکه آغاز جهاد گرایی در عربستان است و القاعده شاید در آغاز از آمریکا و برخی شاهزادگان عربستان با میانجی و پنهانی برای نبرد با روسیه کمک می گرفت اما پس از رفتن روسیه از افغانستان و در سال ۱۹۹۸ دریافت که دشمن شان خود سلطان های سعودی و آمریکا هستند.و در سودان و برج های دو قلو آمریکا این را نشان دادند.اما چون هدفشان جنگ با آمریکا بود آمریکا با زیرکی از نادانی آنها بهره برده و راه القاعده را به بیراهه کشاند.حمله ی آنها را دستاویز ورود به افغانستان و عراق قرار دادند.اما خوب یکسری تردیدها درباره دستسازی خود آمریکا در پرونده یازده سپتامبر باقی است.برای مثال شرکت سعودی بن لادن که اسامه بن لادن از آن جدا شده بود با شرکت های آمریکایی زد وبند داشت.آمریکا پس از آن خود نیز شکست نرمی خوردند.حالا در حال خرید آبرو هستند. نابودی القاعده و پرورش داعش از اهداف آمریکا است.چون القاعده با اینکه وهابی هستند اما همه گروه های اسلامی از جمله شیعه و صوفیه را جزو دایره اسلام می‌دانند و جنگ را تنها با کافر حربی مجاز می‌دانند.
    اما داعش اصلن انسان نیستند.و هدف بزرگتر آشوب در افغانستان برای ایران و چین است‌.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.