در هفته گذشته مردم جمهوری آذربایجان روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و آموزه های دینی در این کشور به شدت تهدید شده‌ است؛ اما خبر آزادی روحانی مدافع حجاب اسلامی زنان، جان تازه‌ای به طرفداران اسلام در این کشور بخشیده است.

آزادی حجت الاسلام والمسلمین آبگل سلیمان‌اف پس از ۱۱ سال

حجت الاسلام والمسلمین آبگل سلیمان‌اف معروف به “حاجی آبگول” شنبه نهم مهر و پس از تحمل ۱۱ سال از زندان شماره ۱۰ باکو آزاد شده است.
این روحانی شیعه آذربایجان به دلیل سازماندهی تجمعات مردمی برای مخالفت با قانون منع حجاب اسلامی زنان در اماکن عمومی این کشور، به اقدام علیه امنیت ملی متهم شده و در دادگاه جرائم سازمان یافته به تحمل ۱۲ سال زندان محکوم شده بود.
این زندانی سیاسی اصالتا اهل روستای لاهیج رایون اسماعیل لی است که ۱۱ آگوست ۲۰۱۱ در همین روستا بازداشت شده بود. وی طی سال های زندان به بیماری دیابت مبتلا شده است.

قلع و قمع اسلامگرایان

صبوحی سلیم اف شهروند جمهوری آذربایجان و عضو حزب اسلام این کشور پس از اینکه پرچم اسرائیل را در حیاط خانه اش به آتش کشیده با اتهام خیانت علیه کشورش دستگیر و محاکمه شده است!

به گزارش سرویس آذری رادیو آزادی، طی دادنامه، عضو حزب اسلام آذربایجان به موارد زیر متهم شده است:
۱. سفر به مقصد ایران برای دیدار با کارکنان سازمان های مخفی از جمله شخصی به‌نام ولی جباری مامور این سازمان مخفی
۲. دریافت پول و هزینه های سفر
۳. دریافت دستوراتی مبنی بر اغتشاش و برگزاری تظاهرات مقابل سفارت اسرائیل در باکو
۴. سوزاندن پرچم اسرائیل در حیاط خانه
۵. ارسال تصاویر آتش سوزی تصاویر به ایران

محمدرضا محمدرضایف داماد وی نیز متهم به انتقال تصاویر آتش زدن پرچم اسرائیل درون یک فلش به ایران شده است.

تحویل نماد مقاومت دینداران باکو به وهابیون

حکومت جمهوری آذربایجان مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در منطقه ینی گونشلی باکو را به پیروان وهابیت تحویل دادند. این مسجد نماد مبارزه دینداران پایتخت این کشور در مقابل سیاست ضد دینی و شیعه ستیزی محسوب می شود که طی ده سال گذشته چندین تجمع برای جلوگیری از بنای اصیل تاریخی آن برگزار کرده بودند.

نیروهای امنیتی و کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان به این مسجد حمله کردند و حاج سورخای امام جماعت و حاج ایلقار مدیر اجرایی هیئت امنا آن را برکنار کردند.

بنابر گزارش منابع آگاه محلی افراد ناشناسی که به عنوان روحانی و معاون وی از طرف کمیته دولتی امور دینی برای تصدی گری در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) گمارده شده اند، دارای عقاید وهابی و نورچی هستند.

مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) به علت نامگذاری و تجمعات مذهبی بزرگ به ویژه ماه محرم و صفر از ۲۲ سال پیش همواره تهدید می شد.

ابتدا سال ۲۰۱۰ میلادی حکومت علی‌ اف چندین بار تلاش کرد تا به بهانه شهرسازی نوین ساختمان قدیمی آن را خراب کند ولی با مقاومت شیعیان روبرو شد. سپس به بهانه کمک مالی به مسجد تلاش کردند این مسجد را از اداره روحانیون و هیات امنای مردمی خارج کرده و در اختیار عناصر لائیک و سکولار بگذارند. هدف این بود تا از برگزاری تجمعات بزرگ مذهبی در این مسجد جلوگیری کنند که این ترفند بی نتیجه بود.
سال ۲۰۱۹ دولت به بهانه نوسازی مسجد هیئت امنا و نمازگزاران را مجاب کرد تا در مقابل تخریب مسجد مقاومت نکنند که با همراهی اداره مسلمانان قفقاز همراه بوده است. الهام علی اف رئیس جمهور، همسرش مهربان علی اوا معاون اول رئیس جمهور، رئیس اداره مسلمانان قفقاز الله شکور پاشازاده در یک شوی تلویزیونی ساختمان تازه مسجد را با شکل دیگر و محوطه سازی افتتاح کردند.
سرانجام با تغییر قانون آزادی های دینی در آذربایجان، کمیته امور گروه‌های دینی اختیار تعیین ائمه جماعت مساجد را به دست گرفته است که هیئت امنا و روحانی برکنار شدند.

ممنوعیت تقلید دینی؛ گام دیگر اسلام آذربایجانی

چندی است که بانیان پروژه اسلام آذربایجانی و پروپاگاندای رسانه ای در آذربایجان از مواردی رونمایی می‌ کنند که پس از مدتی در مجلس به قانون تبدیل می‌ شوند. این قوانین بدون مخالفت رئیس جمهور پس از مدتی امضا و برای اجرا به سازمان امنیت ملی و پلیس ابلاغ می‌ شوند. تقلید در فروع دینی جزء مسلمات مذهبی مسلمانان است و شیعیان در این مورد پیشتاز هستند. این بار این جریان تقلید دینی را نشانه گرفته و برای آماده سازی در اینباره زمینه سازی می‌ کنند.

مامور پیشین سازمان امنیت دولتی جمهوری آذربایجان و کارشناس امنیتی رسانه های دولتی در گفتگو با سرویس آذری رادیو آزادی گفته است: تقلید دینی از مراجع شیعه خارج از این کشور برای آذربایجان خطرناک است. الهام اسماعیل خواستار آن شده تا تقلید از مراجع شیعه برای شهروندان ممنوع شود.
الهام اسماعیل در تشریح این موضوع گفته است: “قوانین مربوط به دین در جمهوری آذربایجان باید سازمان دهی شوند! باید تقلید از مرجع تقلید ممنوع شود!! ما اداره مسلمانان قفقاز را داریم. رئیس این اداره، شیخ قفقاز است. اگر لازم است که با کسی بیعت کنی، برو با شیخ بیعت کن! اما، اگر خود شیخ هم از فرد دیگری تقلید می کند، باید همگی این ها ممنوع شود. پس از استقلال جمهوری آذربایجان، ایران بعضا آشکارا و بعضا نیز به‌طور غیرآشکار برای تاثیرگذاری در فرایندها در جمهوری آذربایجان تلاش می کند”.
فرید باقرلی کارشناس امور دینی درباره تقلید شهروندان آذربایجانی از مراجع تقلید شیعه ایران و عراق هم گفته است: “این مساله فقط بخاطر پایین بودن سطح تحصیلات دینی در جمهوری آذربایجان نیست، بلکه به علت جدا بودن دولت از دین نیز هست. افرادی که برای تحصیل دینی به ایران یا ترکیه اعزام شده اند، فقط نباید به فارغ التحصیلی از مدارس دینی اکتفاء می کردند. این موضوع به تجربه نیز بستگی دارد و باید ۱۰ تا ۱۵ سال به عنوان مفتی یا حداقل روحانی یک روستا کار می کردند تا پس از بازگشتشان به عنوان مجتهد قبول می کردیم.”
زاهد عروج نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و عضو کمیسیون حقوق بشر نیز طی گفتگو با رادیو آزادی بر جدا بودن دین و دولت در این کشور تاکید کرده است.

اداره مسلمانان قفقاز گفته است: “در جمهوری آذربایجان نهاد مرجعیت وجود ندارد و این نهاد در ایران شکل گرفته است و رایزنی فرهنگی ایران می تواند در این مورد نظر بدهد.”
رئیس رایزنی فرهنگی ایران نیز گرچه ابتدا برای مصاحبه با رادیو آزادی موافقت کرده بود اما خواستار تماس خبرنگار رادیو آزادی با سفارت ایران در باکو شده است.
رادیو آزادی پس از دو روز تماس با کمیته دولتی امور دینی، موفق به مصاحبه نشده است.
خبرنگار این رسانه به سراغ تعدادی از شهروندان نیز رفته و آنها آیت الله سید علی سیستانی و آیت الله سید علی خامنه ای را به عنوان مرجع تقلید خود نام برده اند.

بنابر تحلیل تحولات جهان اسلام، حکومت این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی از پروژه اسلام آذربایجانی رونمایی کرده و می خواهد روابط مسلمانان این کشور و به ویژه شیعیان را در چارچوب قوانین مصوب مجلس و بخشنامه های دولتی محدود کند. پرچمداران این پروژه روحانیونی هستند که پوشش سنتی روحانیون شیعه را نمی پوشند و از سوی دینداران مستقل به تظاهر، دورویی، همراهی با سیاست های ضد دینی، ثروت اندوزی و دریافت کمک‌های دولتی متهم شده اند.
رادیو آزادی پیش از تصویب قانون محدودیت‌های سنی برای حضور در اماکن دینی و مذهبی رویه مشابهی را طی کرده بود. پس از مدتی پیش نویس این قانون به مجلس رفت و در ماه محرم گذشته به موضوعی تنش برانگیز مبدل شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سعید یکشنبه, ۱۷ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴

    چطور آذربایجان حق داره محجبه ها رو سرکوب کنه ولی ما حق نداریم بی حجابها رو سرکوب کنیم؟

    پاسخ
    1. بابا شنبه, ۳۰ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

      آقای محترم اینکه دولت آذربایجان در حق اشخاص با حجاب چه رفتاری زشتی دارد همین رسانه و خود شما انزجار و مخالفت خود را اعلام میدارد و آن را تقبیح میکنید.حالا ما چرا باید همان رفتار زشت دولت آذربایجان را ملاک قرار بدهیم و ادامه دهنده آن راه بصورت عکس باشیم تا بهانه بدست دشمنان بدهیم.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.