روز گذشته یک فروند جنگنده میگ-۲۹ اوکراینی در حین رهگیری و شکار پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ در منطقه وینیتسیا دچار حادثه شد و در نهایت سقوط کرد.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که این جنگنده در حین ماموریت دچار نقص فنی شده و خلبان آن قبل از سقوط ایجکت کرده است. مقامات نظامی اوکراین مدعی هستند این جنگنده روز گذشته ۵ فروند شاهد-۱۳۶ را منهدم کرده بود.

بیشتر بخوانید:‌ دانش نظامی: پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶

سرنگونی این جنگنده برای شکار یک پهپاد انتحاری کم قیمت، واکنشهای زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است. از زمان ورود پهپادهای ارزان قیمت اما پرقدرت و بسیار موثر شاهد-۱۳۶ به جنگ اوکراین، کفه ترازو تا حد بسیار زیادی به نفع روسیه سنگین شده است و زیرساختها و تجهیزات اوکراینی با دقت بسیار بالا در حال تخریب و نابودی هستند.

از سوی دیگر، علیرغم وجود سامانه‌های پدافندی کوتاه برد و میانبرد و پشتیبانی اطلاعاتی سنگین از اوکراین، ارتش اوکراین تاکنون به‌صورت موثر موفق به دفع حملات پهپادهای شاهد-۱۳۶ نشده است. از این رو، ارتش اوکراین برای دفع حداقلی این حملات، به استفاده از جنگنده‌های گران‌قیمت روی آورده است. در حال حاضر رهگیری مستقیم و بصری توسط جنگنده‌ها تنها راه کم اثر اما موجود برای مقابله با این حملات است؛ راه حلی که هزینه ها و خطرات بسیاری را برای ارتش اوکراین به همراه دارد!

شب گذشته در یک تلاش ناکام دیگر، سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین اقدام به رهگیری یک فروند پهپاد شاهد-۱۳۶ می‌کنند؛ اما موفق به انهدام این پهپاد نمی‌شوند و موشک سیستم پدافند هوایی به سمت خود آنها برگشته و منجر به وارد آمدن خسارات در مناطق مسکونی اودسا می‌شود.

تخریب منطقه مسکونی بر اثر اصابت موشک پدافند هوایی

همچنین صبح امروز نیز پهپادهای شاهد-۱۳۶ تاسیسات زیرساختی اوکراین در منطقه ماکاروفسکی در حومه کیف را با دقت مورد هدف قرار دادند. ارتش اوکراین در این حمله نیز موفق به انهدام پهپادها نمی‌شود.

ترجمه پوستری که توسط رسانه های طرفدار روسیه برای تمسخر سرنگونی میگ-۲۹ منتشر شده است: “موتور سیکلت های پرنده جهنمی همچنان به کشتن دولت اوکراین ادامه می دهند.”

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. حسن پنجشنبه, ۲۱ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲

    شاید اشتباه کردیم اینا رو بهشون داریم چون قطعا غربی ها به دنبال راهکار موثربرای مقابله باهاش میرن که برای ما هم که استفاده کننده اصلیش هستیم در اینده خیلی خوشایند نیست.

    پاسخ
    1. داود جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱

      باید بدانید که هیچ ارتشی اخرین دستاورد خود را به دیگران نمیدهد و ایران هم پهبادهایی به مراتب پر قدرت تر و کارا تر از شاهد ۱۳۶ دارد که اگر نیاز باشد خود از ان استفاده میکند
      ایران قدرتمند و دشمنان زبون

    2. مهدی جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷

      این تکنولوژی رده چندم ما در ساخت پهپاد است… اگر راهکار هم پیدا کنند در مقابل ما با چیزی متفاوت روبرو میشن …

    3. اسدی شنبه, ۲۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

      این تازه مسخره ترین پهپاد ایرانیه
      این در مقابل پهپاد های دیگر ایران قابل مقایسه نیست

    4. محمد شنبه, ۲۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

      اتفاقا آزمون عملی سلاحها در زمین دیگران و آشکار شدن نقاط ضعف اون به ما کمک میکنه تا اون سلاح رو ارتقا داده و نقاط ضعفش رو اصلاح کنیم.

    5. محمدحسن پنجشنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

      اولا بزرگترین پیروزی تغییر رویکرد جنگها به جنگ پهپاد یه که به این زودی راه حلی ندارن، حتی اگه شاهد رو بسازن.
      ثانیا برای ما تست می‌دانی و تبلیغ و فروش و استفاده اقتصادی از این طرح ها ضروری بود که بحمداللَّه در جنگ اوکراین حاصل شد.

  2. .. جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

    بله پدرشون در میاد تا بخوان اون پهپاد ها رو رهگیری کنن

    پاسخ
  3. مهران جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

    واقعا روسیه با این همه تجهیزات پیشرفته که دارد جه نیازی به پهپادهای ساخت ما دارد ؟

    پاسخ
    1. حمید شنبه, ۲۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

      چون چند ساله ناتو روسیه رو زیر چشم داره و تمام تجهیزات روسیه رو میدونه و به اکراین دقیقا سلاح هایی رو میده که باهاش میشه تجهیزات روسیه روزد و تا الان فکر این نکرده بودن که ایران هم میاد کمک روسیه

  4. سید جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

    خدا را شکر، انقدر آبرو و اعتبار داریم، بزارید اونها از شدت عصبانیت تمسخر کنند. اونهایی که فکر تعرض به کشور دارند، خائنان داخلی و دشمنان خارجی حساب کار دستشان باشد، عاقبت آنها هم همین هست چه بسا صدها برابر بدتر

    پاسخ
  5. Ali.reza.s جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹

    یکی از رسانه های اوکراینی اعلام کرده بود پس از منهدم شدن پهپاد ترکش های پهپاد به فالکروم اصابت میکنه و خلبان ناچار به ایجکت میشه که با این حال باید یه شکار هوایی هم ثبت کنیم به نام شاهد ۱۳۶

    پاسخ
  6. عبدالرضا جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳

    خداروشکر دلم خنک شد این زلنسکی و ارتش فاشیستیش باید نابود بشن معلوم نبود چه بلایی سر منطقه و کشور ایران میومد با قدرت گرفتنش درود بر پوتین و ارتش روسیه

    پاسخ
  7. محسن معبودی جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱

    چه گناهی بزرگتر از این؟؟صادرات سلاح به کشور متجاوز

    پاسخ
    1. حمید شنبه, ۲۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹

      اوکراین که تو دلت براش میسوزه همون کشوری هست که ۵۰۰۰ نیرو به ناتو داد برای حمله به افغانستان و ۱۲۰۰۰ نیرو داد برای جنگ عراق در صورتی که اصلا جزو ناتو نبود ، همون کشوری که با هواپیما مسافربری برای اسراییل جاسوسی میکرد ————————–. الانم اگه ایران کمک میکنه بخاطر اینه که اگه روسیه شکست بخوره مجبوره بره تو لاک خودش و امریکا راحت با اسراییل و اذربایجان و عربهای نامرد بریزن سر ایران

    2. ابوطالب دوشنبه, ۲۵ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

      سلام چطور برای ما گناه بزرگیه ولی برای آنها که سلاحهای شیمیایی را به صدام دادند گناه نبود
      همین اوکراین که دادن سلاح به روسیه را شما گناه میدانید چند آزمایشگاه بیولوژیک داشت که داشتند تولید بیماری میکردند؟
      چند سال دیگه مشخص می‌شود که پوتین با از بین بردن آن آزمایشگاه ها چه خدمتی به جامعه بشری کرد
      راستی چرا بعد از جنگ اوکراین دیگر سویه جدیدی از کرونا منتشر نشد ؟

  8. فرزین جمعه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱

    باید روی پهپادهای هوشمند، دقیق و سنگین بیشتر کار کرد??

    پاسخ
  9. مسعود شنبه, ۲۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹

    وای به روز موعود ،بینم خودمون چیزی داریم در مقابل اینا آزمون دفاع بکنه????

    پاسخ
  10. Max شنبه, ۲۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

    دست داشتن تو تجاوز و جنایت افتخار نداره ،مثلا شعار انقلاب حمایت از مظلومین و مستظعفین جهان بود،حالا دست تو دست یه جنایتکار میذاریم بعد کیفشم میبریم؟!به قول خود روسا دوتا نارنجک پرنده دادین دستشون فک میکنیم دنیارو فتح کردیم. باید خون گریست .

    پاسخ
    1. حمید شنبه, ۲۳ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵

      شما برو از امریکا شکایت کن که ۵۰ جنگ رو شروع و ۱میلیارد انسان رو کشته ، فقط تو جنگ ژاپن و بمب اتمی که زد ۴۰۰ هزار نفر در یک ثانیه کشته شدند و متاسفم برای شما که دانش نظامی نداری و نظر میدی، اگه روسیه شکست بخوره امریکا و اسراییل بدون ترس از روسیه به ایران حمله میکنن اونم با کمک ۳۵ کشور که عضو ناتو هستن مثل فرانسه و انگلیس و غیره و ۳۰ کشور که به خون ما تشنه مثل اذربایجان و ترکیه و عربهای نامرد ، یکم مطالعه بعد صحبت ، یا حق

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.