عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق شد

پنجشنبه 21 مهر 1401 - 20:35
https://iswnews.com/?p=80328

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عبداللطیف رشید با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان عراق به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب شد.

در ۲۱ مهر ماه، نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق در پارلمان این کشور با حضور ۲۶۹ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده برگزار شد. پس از پایان رأی‌گیری، عبداللطیف رشید با ۱۵۷ رای از سایر نامزدهای ریاست جمهوری پیشی گرفت اما به دلیل عدم کسب دو سوم اکثریت آرا، رای گیری پارلمانی به دور دوم کشیده شد.

ساعاتی بعد، دور دوم رأی‌گیری پایان یافته و عبداللطیف رشید ۱۶۲ رای را از مجموع آراء اخذ شده به خود اختصاص داده و با شکست برهم صالح (با ۹۹ رأی‌) به عنوان رئیس‌جمهور جدید عراق انتخاب شد.

عبداللطیف رشید پس از پیروزی، محمد شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر مکلف عراق مأمور تشکیل کابینه کرد. السودانی نیز با تایید این خبر اظهار داشت “کابینه را در سریعترین زمان ممکن تشکیل خواهم داد.”

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق طی پیامی ضمن تبریک به محمد شیاع السودانی، از تمام گروه‌های سیاسی عراق درخواست کرد تا جهت تشکیل کابینه با وی همکاری کنند.

شایان ذکر است در مرداد ماه سال جاری، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد نهایی نخست وزیری انتخاب و علی‌رغم مخالفت برخی افراد و گروه‌های سیاسی این کشور، بر حمایت از وی تاکید کرد. همین موضوع باعث شد تا طرفداران جریان صدر عراق در خیابان‌های بغداد تجمع کرده و مخالفت خود را با معرفی السودانی به عنوان نامزد نخست وزیری از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کنند.

با توجه به مخالفت جریان صدر عراق با نخست وزیری السودانی، احتمال می‌رود هواداران جریان صدر طی روزهای آتی در شهرهای مختلف عراق دست به تجمع زده و با آشوب و هرج و مرج، مقامات عراقی را مجاب به پذیرش خواسته‌های خود کنند!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.