این روزها در کرانه‌ی باختری صدای غرش شیرانی شنیده می‌شود که تاکنون سابقه نداشته است. شیرانی که معمولا شب ها قدم در بیشه نابلس می‌گذارند و با فعالیت های خود یا انگیزه دادن به سایر گروه‌های مقاوت، خواب را از چشمان رژیم ربوده‌اند. حجم عملیات‌ها در این یک ماه باعث حیرت رژیم جعلی شده است؛ به‌طور مثال تنها در روز ۱۳ اکتبر بیش از ۵۰ عملیات مقاومتی در بخش های مختلف سرزمین های اشغالی علیه نظامیان و شهرک نشینان صهونیست ثبت شده است و یا در روز ۱۸ اکتبر ۷ مورد تیراندازی و ۱۵ مورد درگیری در کرانه باختری گزارش شده است. در تمامی این موارد نقش گروه تازه تاسیس « عرین الاسود » به عنوان مجری عملیات یا به عنوان مشوق سایر گروه های فلسطینی کامل مشهود است.

زمینه‌ی پیدایش عرین الاسود

به گفته روزنامه هاارتص در ابتدای سال میلادی جدید، دستگاه امنیتی رژیم صهونیستی متوجه افزایش تیراندازی به اهداف نظامی خود در نابلس شد. محافل نظامی و امنیتی رژیم این افزایش عملیات ها را به گروه « کتبه نابلس » نسبت دادند که فعالیت های خود در این شهر افزایش داده است.

شین بت تصمیم میگیرد برای سرکوب کردن تحرکات ، عملیات های سنگینی در نابلس انجام دهد .

دستگاه اطلاعاتی رژیم جعلی چهار نفر را در نابلس شناسایی می‌کند که قصد عملیات علیه صهیونیست ها را دارند.

سرانجام عصر روز ۸ فوریه نیروهای یمام  برای دستگیری یا به شهادت رساندن این چهار نفر وارد نابلس می‌شوند. در درگیری های آن روز اشرف المبصلت، ادهم مبروکه و محمد الدخیل به شهادت می‌رسند اما خبری از نفر چهارم نیست!

شهیدان ادهم مبروکه ، اشرف المبصلت و محمد الدخیل و ابراهیم نابلسی در یک قاب

رژیم جعلی سر مست از این جنایت می خواستند قدرت بازدارندگی خود را ثابت کند و اتفاقا این عملیات مورد توجه رسمی دولت رژیم جعلی هم قرار گرفت و برای ساعات طولانی توسط رسانه های عبری پوشش داده شد. اما آنها نمی‌دانستند که این عملیات و شهادت سه تن از رفقای « محمد العزیزی » جرقه‌ی تشکیل یک گروه مبارز را در ذهن او خواهد زد.

به گفته‌‌ی بسیاری محمد الدخیل از دوستان بسیار صمیمی محمد العزیزی «ابوصالح» (۲۳ ساله) بود که شهادتش سرآغاز تفکر او برای تأسیس یک گروه مبارز بود.

بعد از شهادت اشرف المبصلت، ادهم مبروکا و محمد الدخیل دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم اعم از نیروهای  گیواتی ، یمام ، تکاوران دوفدوفان ، شاباک و ناحال ۶ ماه نیز به دنبال نفر چهارم بود و سرانجام پس از ۶ ماه کار اطلاعاتی و عملیات های مختلف در ۹ اوت در عملیات مشترکی که توسط نیروهای یمام و گیوتی در نابلس انجام شد نفر چهارم نیز شهید شد .

نفر چهارم کسی نیست جز « ابراهیم نابلسی » معروف به « اسد النابلس »

ابراهیم نابلسی

ابراهیم لحظاتی قبل از شهادت فایل صوتی از خود ضبط و منتشر می‌کند . این آخرین وصیت های ابراهیم به خانواده و همرزمانش است « مادرم دوستت دارم ، رفقا بعد از من مراقب وطن باشید و توصیه میکنم اسلحه را زمین نگذارید . رفقا من در محاصره هستم و به سمت شهادت میروم »

صدای ابراهیم لحظاتی قبل از شهادت

ارتش رژیم صهیونیستی پس از تحقیقات مفصلی اعلام می‌کند که ابراهیم نابلسی عضو یک گروه است که تا کنون شناخته نشده است !

 همین علامت سوال بزرگی شد برای مقامات رژیم صهیونیستی ! ابراهیم نابلسی عضو کدام گروه است ؟

گروهی که مدّت ها قبل محمد العزیزی آن را تأسیس کرده بود و البته خودش دو هفته قبل از ابراهیم شهید شده بود . سرانجام یک ماه بعد از شهادت ابراهیم ، گروه عرین الاسود از مردم  دعوت کرد تا در روز جمعه ۲ سپتامبر مصادف با چهلمین روز شهادت محمد العزیزی معروف به ابو صالح بعد از نماز عصر در خیابان « حطین » نابلس جمع شوند. ( ۱۰ ) عصر آن روز مردم جوانانی را دیدند که همگی لباس سیاه به تن داشتند و بالای لوله تفنگ خود پارچه قرمزی بسته اند که این یعنی ما هیچ گلوله ای را بی هدف شلیک نخواهیم کرد . آنها شیران بیشه نابلس بودند که نام « عرین الاسود » را برای خود را برگزیده بودند.

عرین الاسود

معرفی و مرام نامه‌ی عرین الاسود

عرین یعنی بیشه و اسود جمع اسد به معنی شیر است ، عرین الاسود یعنی « بیشه‌ی شیرها »

اطلاعات زیادی از گروه تازه تاسیس عرین الاسود در دست نیست اما آنها در روز اعلام موجودیت خود شهید « محمد العزیزی » را به عنوان موسس گروه خود معرفی می‌کنند و چشم انداز خود را از طریق سه نکته ارائه کرد که اولین مورد آن این است که اعضای این گروه به وصیت شهدا عمل خواهد کرد و هرگز اسلحه را زمین نخواهد گذاشت و در هیچ لحظه ای دست از مبارزه نخواهد کشید. دوما آنها در توصیف اسلحه خود میگویند همچنین گلوله از این اسلحه خارج نمی شود مگر در جهت هدف گرفتن اشغالگران و شهرک نشینان و هرگونه شلیکی غیر از این هدف را به معنی خروج از گروه می‌دانند و هرگونه استفاده از  اسلحه‌ی در جهت اهداف تجاری طلب پول به بهانه حمایت از سوداگران را محکوم  می کند و سوما آنها خطاب به اعضای سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان می‌گویند :آنها برادران ما هستند و سلاح های ما به طرف آنها نخواهد بود.

شعار این گروه عبارت است از « بستن روبند مبارزه تا شهادت ، ساقط باد شاخه صلح زیتون و زنده باد تفنگ ، و مبارزه تا شهادت »

ویژگی های عرین الاسود

تل لو رام تحلیل گر صهیونیست در روزنامه معاریو در توصیف پیچیدگی این گروه می‌نویسد : شناخت سیستم این گروه برای تشکیلات نظامی و اطلاعاتی ما  بسیار دشوار است، زیرا بر خلاف سازمان های موجود و شناخته شده، از نظر گستردگی، مفهومی جدید و عجیب را تشکیل می دهد.

هدف این گروه مبارزه علیه رژیم صهیونیستی بوده و ضمن حفظ استقلال کامل و عدم وابستگی به تمامی گروه های مقاومت ، برای تمام آن ها و رهبرانشان احترام قائل هستند و در روز اعلام رسمی از شهیدان احمد یاسین ، فتحی شقاقی ، ابوعلی مصطفی و یاسر عرفات به نیکی یاد کردند و ضمن خواندن آیه « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »  گفتند نبرد متحد زیر پرچم « لا اله الا الله و محمد رسول الله » علیه رژیم جعلی برنامه‌ی آن ها است.

هم چنین شیران بیشه نابلس شهدای خود را تنها در میان پرچم فلسطین تشیع می‌کنند و از استفاده از پرچم گروه های مختلف مقاومت خودداری می‌کنند که این نیز به معنی وحدت برای آزادی فلسطین و داشتن هدف واحد است.

تشیع جنازه شهیدان ادهم مبروکه ، اشرف المبصلت و محمد الدخیل با پرچم فلسطین

حتی عده ای معتقدند شاید در آینده عرین الاسود همان کاری را در کرانه باختری و سرزمین های ۱۹۴۸ بکند که « غرفه المشترک » در غزه انجام می‌دهد . یعنی جمع کردن همه‌ی گروه ها در یک اتاق نظامی مشترک به دور از در نظر گرفتن اختلافات.

وجه تمایز عرین الاسود نسبت به سایر گروه های مقاومت

 اولا اعضای تشکیل دهنده‌ی این گروه بسیار جوان است و با توجه به تصاویر شهدا اکثر آنها بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند.

ثانیا این گروه به هیچ جناحی وابسته نیست و منافع حزبی ندارد و با همچنین با هیچ یک جناحی از جمله دستگاه امنیتی اختلافی ندارد.

ثالثا  اعضای این گروه توجه خاصی به شبکه های اجتماعی دارند و به طور خاص در تیک تاک فعالیت بسیاری دارند . ظهر روز ۲۱ مهر کانال ۱۳ رژیم جعلی اعلام کرد که حساب های عرین الاسود در تیک تاک را بسته است که این خود دلیلی بر تاثیر این گروه در شبکه های اجتماعی است.

البته ساعاتی بعد این گروه در کانال تلگرامی خود ضمن پیش پا افتاده خواندن این مطلب اعلام کرد که این مجموعه هیچ حسابی در تیک تاک ندارد و اعتمادشان به مردمی است که پیام انها را به هر طریقی که شده به دیگران خواهند رساند به گفته‌ی الون بن دافید تحلیلگر نظامی در روزنامه معاریو : مجموعه عرین الاسود در این روزها نه تنها موفق به ایجاد یک سری عملیات های موفقیت آمیز مرگبار می شود، بلکه درگیری را در همه مناطق کرانه باختری و حتی در قدس نیز به جریان انداخته است.

عملیات های عرین الاسود

شهرت این گروه به دلیل تعداد و شدت عملیات های آن ها است. در کارنامه ای این گروه از روز اعلام موجودیت در ۲ سپتامبر امسال تا کنون ،یعنی تقریبا یک ماه، حدود ۳۰ عملیات مسلحانه ثبت شده است. برای نمونه شیرهای بیشه‌ی نابلس در روز ۱۱ سپتامبر عملیاتی در منطقه  شافی شومرون در ساعت ۱۳ و بعد از آن عملیاتی در دیر شرف انجام دادند . سپس در ساعت ۷ همان روز سومین عملیات  در بلندی جرزیم و بعد عملیاتی در کدومیم انجام دادند و نهایت در ساعت ۸ شب پنجمین عملیات در روستای بیتا انجام شد و بدین ترتیب این گروه در یک روز ۵ عملیات انجام داد که در یکی از آنها یک نیروی نظامی رژیم صهیونیستی به هلاکت رسید و در سایر عملیات ها تلافات و خساراتی را بر آنها وارد کردند .

این  گروه کم سن و سال از حمایت بی سابقه ای در بین مردم برخوردار است و بخاطر عملیات های پی در پی‌اش توجه همه را به خود جلب کرده است. چنانچه به گفته الجزیره در همین روز دوم سپتامبر حدود پنج هزار نفر در خیابان حطین برای حمایت از این گروه حضور داشتند.عملیات های این گروه چه در بین فلسطینی ها و چه در بین صهیونیست ها بسیار خبرساز شده است به طوری که این روزها پای ثابت روزنامه های عبری و نقل محافل و نشست های تلویزیون رژیم شده است. حالا باید منتظر ماند و دید  که این شیران نقاب دار نابلس در آینده چطور رژیم جعلی را غافلگیر خواهند کرد و برنامه‌ی آنها برای ادامه‌ی مبارزه چیست.

 احمدرضا مباشری
احمدرضا مباشری
تحلیل‌گر مسائل فلسطین
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ابوالفضل سه شنبه, ۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۳

    بسیار عالی
    به امید آزادی فلسطین

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.