ادعای جدید روسیه: اوکراین در حال ساخت بمب کثیف است!

دوشنبه 2 آبان 1401 - 17:15
https://iswnews.com/?p=80968

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزرای کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک ادعای روسیه مبنی بر تلاش اوکراین برای ساخت و استفاده از بمب کثیف را رد کردند.

پس از طرح چندین باره ادعای ساخت بمب های مخرب در اوکراین توسط مقامات روسیه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور روز گذشته ۱ آبان ماه، مدعی در اختیار داشتن اطلاعاتی درباره تلاش اوکراین برای استفاده از بمب کثیف یا یک بمب هسته‌ای کم بازده در جنوب اوکراین شد. وی در ادامه افزود کار برای ساخت این بمب در مراحل پایانی است و هدف از این اقدام، متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و راه اندازی یک کارزار همه جانبه ضد روسیه است.
در پی این ادعا، وزیر دفاع روسیه با همتایان خود در آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه تماس تلفنی برقرار کرده و نسبت به این اقدام هشدار داده است.

مقامات کشورهای غربی با انتشار بیانیه‌ی مشترک مدعی شدند که این ادعاها در راستای تلاش روس‌ها برای جلوگیری از پیشروی ارتش اوکراین در جبهات جنوبی این کشور است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در یک سخنرانی تلویزیونی با رد این ادعا گفت: «روسیه خود در تدارک استفاده از سلاح هسته‌ای و بمب کثیف در خاک اوکراین است. هر چه کثیفی در این جنگ هست عاملش روسیه است!» زلنسکی همچنین به تهدیدات سیطره روسیه بر تأسیسات هسته‌ای زاپروژیا اشاره کرد و خواستار برخورد جهان با روسیه در این زمینه شد.

طبق اظهارات وزارت خارجه اوکراین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از اظهارات روسیه، تصمیم به اعزام کارشناسانی برای بررسی ساخت بمب کثیف توسط اوکراین گرفته‌اند.

بمب کثیف بمب مخربی است که در ساخت آن از زباله های هسته‌ای و مواد رادیواکتیو استفاده شده و بسته به کاربردهای مختلف در سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می‌شود. این بمب پس از انفجار، مواد خود را همانند تسلیحات شیمیایی و میکروبی در سطحی وسیع پراکنده می‌کند. البته حجم انفجار و تلفات این بمب به گستردگی بمب هسته‌ای نیست اما قربانیان آن تا سال‌ها و تا چندین نسل از آسیب‌های مخرب آن رنج خواهند برد و منطقه مورد استفاده تا مدت نامعلومی آلوده و غیرقابل استفاده خواهد بود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا دوشنبه, ۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

    اونی که تهدید به استفاده از سلاح های کشتار جمعی کرده روسیه بود و هست نه اوکراین.

    پاسخ
  2. حیران چهارشنبه, ۴ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

    روسیه متجاوزه
    ولی قضاوت یک طرفه باعث شده ادبیات سایت جوری باشه که فضای طرفداری از روسیه و متحاوز از این‌مقالات متبادر بشه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.